Czy wypłacone działaczom związków zawodowych ?diety? będą, stosownie do treści art. 21 ust. 1 (...)

Czy wypłacone działaczom związków zawodowych ?diety? będą, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 9 ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 2, art. 21 ust. 1 pkt 17 w związku z art. 13 pkt 5 i 7 ustawy z dnia 26.07.1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 27.11.2006 roku znak I US.XVII/415/135/06 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ten sposób, że uznaje stanowisko Płatnika przedstawione we wniosku z dnia 22.08.2006 roku za nieprawidłowe.

Porady prawne

Pismem z dnia 22.08.2006 roku (uzupełnionym pismem z dnia 21.11.2006 roku) Płatnik ? Rada (...) - wystąpił do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie (art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa). Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Rada zgodnie z art. 3 ust. 2 Statutu Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych posiada osobowość prawną i jest strukturą terytorialną OPZZ. Na podstawie stosownej uchwały organu statutowego zamierza wypłacić Przewodniczącemu i Wiceprzewodniczącemu Rady ?diety? w wysokości 1.000,00 zł, w związku z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich. Ponadto w piśmie uzupełniającym z dnia 21.11.2006 roku wskazano, iż pełnienie funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady nie wiąże się z pobieraniem przez ww. osoby wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia w strukturach OPZZ.

W tym stanie faktycznym Płatnik sformułował zapytanie, czy wypłacone ww. działaczom związków zawodowych ?diety? będą, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych? Zdaniem Wnioskodawcy ww. przychody podlegają zwolnieniu na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26.07.1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanowieniem z dnia 27.11.2006 roku znak I US.XVII/415/135/06 uznał stanowisko Płatnika, zawarte we wniosku, za prawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia, organ podatkowy, powołując się na treść art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uznał, że wypłacone diety na pokrycie wydatków z tytułu pełnienia obowiązków społecznych Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie analizując przedmiotowe postanowienie zważył co następuje:

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c tej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów, wymienionych w art. 10 ust. 1 ww. ustawy, jest działalność wykonywana osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy). W ramach tego źródła przychodów (zgodnie z art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), ustawodawca wyodrębnił przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy. Z kolei w myśl art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł.

Podkreślenia wymaga jednak fakt, że zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy przychodów ze źródła określonego w art. 13 pkt 5 tej ustawy. Jednakże z uwagi na wyłączenie zawarte w ww. art. 13 pkt 5, ustawa wyklucza jego stosowanie w odniesieniu do przychodów określonych w art. 13 pkt 7 ww. ustawy, tj. do świadczeń otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Wobec powyższego diety i inne kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych nie mieszczą się w zakresie zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z pisma Płatnika z dnia 21.11.2006 roku wynika, że ?Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych jako ogólnopolskie zrzeszenie międzybranżowe wpisane jest do Krajowego Rejestru Sądowego nr 33976. Jednocześnie w rejestrze tym w Dziale 1 Rubryka 3 poz. 12 wpisany jest oddział OPZZ tj. Rada (...) z siedzibą w R. W myśl § 3 Statutu Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych osobowość prawną posiadają: zarówno OPZZ jak i struktury wojewódzkie OPZZ. Wobec powyższego również Rada posiada osobowość prawną. Art. 19 pkt 3 i 6 ww. Statutu stanowi natomiast, że organami struktur wojewódzkich OPZZ są rady wojewódzkie OPZZ i ich prezydia, przy czym w skład prezydium rady wojewódzkiej OPZZ wchodzi między innymi przewodniczący tej rady i jego zastępcy.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Rada na podstawie stosownej uchwały organu statutowego zamierza wypłacić Przewodniczącemu i Wiceprzewodniczącemu tej Rady ?diety? w wysokości 1.000,00 zł w związku z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich.

Zatem w świetle zaprezentowanego stanu faktycznego i prawnego brak jest podstaw do przyjęcia, iż przedmiotowe diety są zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym diety i inne kwoty stanowiące zwrot kosztów, wypłacone Przewodniczącemu i Wiceprzewodniczącemu Rady, w związku z pełnieniem funkcji w organach statutowych Rady, stanowią przychód podlegający opodatkowaniu.

Na uwagę zasługuje jednak fakt, że w przypadku, gdyby diety lub zwrot kosztów otrzymywali członkowie organizacji, niepełniący żadnych funkcji w organie stanowiącym związku, wówczas przychody te ? do wysokości określonej w art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy ? korzystałyby ze zwolnienia przedmiotowego w oparciu o powołany powyżej przepis.

Wobec tego stanowisko Płatnika, iż ?diety? w wysokości 1.000,00 zł otrzymane przez Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady w związku z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich podlegają zwolnieniu od podatku, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy, jest nieprawidłowe.

Organ I instancji uznał jednak stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę w ww.

zakresie za prawidłowe, co skutkuje koniecznością zmiany przedmiotowego postanowienia w trybie art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, albowiem postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 27.11.2006 roku znak I US.XVII/415/135/06 rażąco narusza prawo. Zgodnie zaś z zapisem art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej jeżeli postanowienie, wydane w trybie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, rażąco narusza prawo, organ odwoławczy z urzędu zmienia je lub uchyla w drodze decyzji.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w rozstrzygnięciu.

W piśmie z dnia 04.05.2007 roku Rada podtrzymując stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22.08.2006 roku, powołuje się na wydaną przez Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 20.07.2000 roku. Wskazać jednak należy, że w myśl art. 14b § 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacje co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, udzielane w indywidualnych sprawach, są wiążące wyłącznie dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawców. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, nie jest przy tym wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu ( art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej).

W myśl art. 14c Ordynacji podatkowej zastosowanie się podatnika, płatnika lub inkasenta do ww. interpretacji nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugie Ordynacji podatkowej, a także:

  1. nie ustala dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług;
  2. nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się;
  3. nie stosuje się innych sankcji wynikających z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych.

Ponadto zgodnie z treścią art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej, zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy ? począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.

Odnosząc się natomiast do zawartego w piśmie z dnia 04.05.2007 roku wniosku o wskazanie zasad opodatkowania diet stwierdzić należy, iż stosownie do treści art. 41 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w dacie złożenia wniosku) Rada, która dokona wypłaty przedmiotowych ?diet? Przewodniczącemu i Wiceprzewodniczącemu tej Rady obowiązana jest ? jako płatnik ? pobrać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności, pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust.

9 tej ustawy oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ww. ustawy. Zaliczkę obliczoną w sposób określony powyżej, zmniejsza się z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Nadto, zgodnie z art. 42 ust. 1 i 2 ww. ustawy, płatnik przekazuje kwoty pobranych zaliczek na podatek, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczkę ? na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika, przesyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru, jeżeli wypłaty dokonano do dnia 31.12.2006 roku. Ponadto w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, płatnik jest obowiązany przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika ? imienną informację o wysokości dochodu, sporządzoną według ustalonego wzoru (PIT- 11/8B).


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika