Czy wartość wymienionych świadczeń, otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze (...)

Czy wartość wymienionych świadczeń, otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, podlega zwolnieniu z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł?

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, w odpowiedzi na zapytanie z dnia 10.03.2005 r. (data wpływu 11.03.2005 r., znak: ZND/80/2005), uzupełnione na wezwanie w dniu 9.05.2005 r., skierowane do tut. organu podatkowego, w sprawie udzielenia pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym postanawia uznać za prawidłowe stanowisko płatnika ? Z. sp. z o.o. w R, iż wartość świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, o których mowa w przedmiotowym piśmie, podlega zwolnieniu z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Porady prawne

W dniu 11.03.2005 r. Z. sp. z o.o. w R. zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Z uwagi na fakt iż wniesione pismo nie spełniało wymogów określonych przepisami prawa podatkowego, tj. nie zawierało wyczerpującego stanu faktycznego, zgodnie z wymogiem art. 14 § 2 ordynacji podatkowej, Naczelnik tut. Urzędu wezwał stronę pismem z dnia 2.05.2005 r. do usunięcia braków w nim wskazanych w terminie 7 dni od daty doręczenia przedmiotowego pisma. W dniu 9.05.2005 r. wpłynęło do tut. Urzędu pismo uzupełniające przedmiotowy wniosek, w którym dokonano szerszego przedstawienia stanu faktycznego. W ww. piśmie płatnik zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z zapytaniem czy opisane poniżej w piśmie świadczenia korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż spółka Z. zawarła umowę sprzedaży z firmą R. sp. z o.o.(sprzedającym), na mocy której nabywa towar z oferty handlowej sprzedającego oznaczony co do gatunku za określona kwotę. Do odbioru towaru w sklepie sprzedawcy w imieniu kupującego (spółki) upoważniono pracowników, określając dla nich kwotowe limity. Pracownik dokonuje wyboru towaru według własnych preferencji w ramach przyznanego limitu. Na dowód odbioru towaru sprzedający dostarczy kupującemu wydrukowane i potwierdzone przez pracownika zestawienie pobranych towarów. Upoważnienie do odbioru towarów będzie obowiązywać określony czas. po upływie tego okresu sprzedawca wystawi fakturę za wydany towar i dokona pieniężnego końcowego rozliczenia sprzedaży. Sprzedający wystawi faktury za wydany towar kupującemu, tj. zakład pracy ? Z. sp. z o.o. w R. Finansowanie zakupu nastąpi ze środków ZFŚS.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem, iż rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Jak wynika z powyższego, Z. sp. z o.o. zgodnie z umową zawartą z firmą R. sp. z o.o. nabywa od tej firmy, ze środków pochodzących z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, towary dla pracowników. Za wydane upoważnionym do odbioru pracownikom towary sprzedający wystawia fakturę na zakład pracy. Nabywcą towaru jest zakład pracy, należy więc uznać, iż dokonuje on w stosunku do pracownika wypłaty świadczenia rzeczowego, które na podstawie powołanego powyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega na mocy tego przepisu zwolnieniu z opodatkowania do kwoty nie przekraczającej w roku podatkowym 380 zł. W przypadku natomiast, gdyby pracownik poniósł udokumentowany wydatek na zakup wybranych towarów handlowych, a następnie zakład pracy w formie pieniężnej zrefundowałby poniesiony wydatek, zwrot kwoty za zakupione towary, należałoby uznać za świadczenie pieniężne podlegające opodatkowaniu zgodnie z art. 12 ust. 1 powołanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 14b § 1 powołanej wyżej ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik łub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika