dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu - na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 (...)

dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu - na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2007r. wydatków związanych z:
* zużyciem podczas narad kawy, herbaty, wody mineralnej,
* zużyciem kawy, herbaty, wody mineralnej w ramach funkcjonowania sekretariatu spółdzielni,
* zużyciem kawy, herbaty, cukru i ciastek na zebraniach Rady Nadzorczej.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków związanych z:
* zużyciem podczas narad kawy, herbaty, wody mineralnej,
* zużyciem kawy, herbaty, wody mineralnej w ramach funkcjonowania sekretariatu spółdzielni,
* zużyciem kawy, herbaty, cukru i ciastek na zebraniach Rady Nadzorczej
- na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2007r.
uznajeza prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Porady prawne

Pismem z dnia 12.01.2007r. (data wpływu 12.01.2007r.) Spółdzielnia Mieszkaniowa zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu - na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2007r. wydatków związanych z:
* zużyciem podczas narad kawy, herbaty, wody mineralnej,
* zużyciem kawy, herbaty, wody mineralnej w ramach funkcjonowania sekretariatu spółdzielni,
* zużyciem kawy, herbaty, cukru i ciastek na zebraniach Rady Nadzorczej.

Na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. W związku z treścią w/w przepisu prawa materialnego oraz w związku z brakiem ustawowej definicji 'reprezentacji' Spółdzielnia wnosi o interpretację wskazanego przepisu poprzez udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy w/w wydatki są kosztami poniesionymi na reprezentację i w związku z tym, czy nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.
Zdaniem wnioskodawcy zużycie kawy, herbaty, cukru i słodyczy w przypadkach opisanych we wniosku nie ma charakteru okazałości ani wytworności. Wydatki tego typu są wydatkami ponoszonymi zwyczajowo, w związku z funkcjonowaniem jednostki i nie stanowią kosztów reprezentacji.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Podatnik może więc zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wszelkie wydatki, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu oraz nie zostały ujęte w negatywnym katalogu kosztów.
Zgodnie z obowiązującym od dnia 01.01.2007r. brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Z uwagi na brak ustawowej definicji pojęcia 'reprezentacja', należy stosować wykładnię językową.

Według słownika języka polskiego (PWN, W-wa 1981r.) pojęcie 'reprezentacja' oznacza okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. W praktyce podatkowej utrwalił się pogląd, iż reprezentacją są działania polegające na oficjalnych kontaktach handlowych z innymi podmiotami, podczas których przyjmuje się delegacje lub kontrahentów, uczestniczy w przyjęciach związanych z pobytem delegacji lub kontrahentów. Są to więc działania, które mają na celu zaprezentowanie firmy w sposób jak najbardziej pozytywny dla obecnych i przyszłych klientów.
Według definicji utrwalonej w orzecznictwie - reprezentacja, to wszelkie działania polegające na stwarzaniu i utrwalaniu dobrego wizerunku firmy np. wystrój firmy, logo. W związku z powyższym, do wydatków poniesionych na reprezentację zalicza się m.in. koszty związane z:
1. przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji i kontrahentów zagranicznych oraz koszty uczestnictwa gospodarzy (przedstawicieli podatnika) w przyjęciach i imprezach organizowanych na rzecz tych delegacji lub kontrahentów,
2. poczęstunkiem gości podatnika,
3. zakupem kwiatów w celu wręczenia ich gościom,
4. zakupem kawy, herbaty, alkoholu w celu podejmowania kontrahentów,
5. zakupem upominków dla kontrahentów, nagród rzeczowych w celu reprezentacji.

Tutejszy organ podatkowy stwierdza, że zakup wskazanych we wniosku produktów, przeznaczonych dla konkretnych osób i we wskazanych przez jednostkę konkretnych sytuacjach nie może być uznany za wydatek o charakterze reprezentacyjnym, a jedynie jako wydatek o charakterze zwyczajowym, ponieważ nie ma na celu zaprezentowania firmy w sposób jak najbardziej pozytywny dla obecnych i przyszłych kontrahentów.
W związku z powyższym wydatki związane z:
* zużyciem podczas narad kawy, herbaty, wody mineralnej,
* zużyciem kawy, herbaty, wody mineralnej w ramach funkcjonowania sekretariatu spółdzielni,
* zużyciem kawy, herbaty, cukru i ciastek na zebraniach Rady Nadzorczej,
nie są wydatkami, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt. 28 w/w ustawy.

W świetle powyższego, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12.01.2007r. jest prawidłowe, stąd też postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika