dotyczącej przyporządkowania kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów - na podstawie (...)

dotyczącej przyporządkowania kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów - na podstawie art. 15 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej przyporządkowania kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów - na podstawie art. 15 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)uznajeza nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Porady prawne

Pismem z dnia 27.06.2007r. (data wpływu 03.07.2007r.) Spółdzielnia Mieszkaniowa zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej sposobu ustalania - na podstawie art. 15 ust. 2 i 2a - kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Zgodnie z obowiązującym od dnia 01.01.2007r. art. 17 ust. 1 pkt. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody Spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Z powyższej dyspozycji wynika, że dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi , które zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych będą zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych natomiast dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi podlegają opodatkowaniu.
Z kolei art. 16 ust. 1 w/w ustawy określa wydatki, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów i tak:
* pkt 57 stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłaconych przez zakład pracy,
* pkt 57a stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w części finansowanej przez płatnika składek.
W spółdzielni dla części pracowników wypłata wynagrodzeń dokonywana jest w danym miesiącu, natomiast dla pozostałej części pracowników wypłata dokonywana jest w terminie do 10-go dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.Składki ZUS odprowadzane są za wszystkich pracowników w terminie do 15-go dnia każdego miesiąca za m-c poprzedni.W świetle delegacji zawartej w art. 16 ust. 1 pkt 57 i 57a niewypłacone wynagrodzenia i nieopłacone składki ZUS w części finansowanej przez Spółdzielnię nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.Spółdzielnia stoi na stanowisku, iż skoro niewypłacone wynagrodzenia i nieopłacone składki ZUS dotyczą źródeł przychodów zwolnionych i podlegających opodatkowaniu ma zastosowanie art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, iż na podstawie art. 7 ust.

1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.
Dochodem, na podstawie art. 7 ust. 2 w/w ustawy, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.
Podatnicy ustalający dochód podlegający opodatkowaniu muszą uwzględniać postanowienia art. 7 ust. 3, zgodnie z którym przy ustalaniu tego dochodu nie uwzględnia się m.in.:
1. przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
2. kosztów uzyskania przychodów, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.
Zgodnie z obowiązującą od dnia 01.01.2007r. treścią art. 17 ust. 1 pkt 44 w/w ustawy - wprowadzonym ustawą z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2006r. Nr 217, poz. 1589) - wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
W związku z dyspozycją zawartą w art. 17 ust. 1 pkt 44 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, opodatkowaniu podlegają:
1. dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych
2. dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Należy prawidłowo określić wielkości kosztów uzyskania przychodów, odnoszących się do poszczególnych źródeł przychodów. Zgodnie z art. 15 ust. 1 w/w ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
W myśl art. 16 ust. 1 pkt 57 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy.
Zgodnie z przepisem art. 16 ust. 1 pkt 57a w/w ustawy nie uważa się za koszt uzyskania przychodów nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 40, określonych w ustawie z dnia 13.10.1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.
Oznacza to, że należności te mogą być zaliczone do kosztów miesiąca, w którym zostały wypłacone bądź postawione do dyspozycji, przy czym bez znaczenia jest miesiąc, którego one dotyczą. Równocześnie jednak podkreślić należy, że głównym dyspozytorem zaliczania określonych wydatków do kosztów, związanych z przychodem uzyskanym ze źródła, z którego dochód (po spełnieniu określonych warunków) nie podlega opodatkowaniu, oraz z innych opodatkowanych źródeł - jest podatnik.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy obowiązani są do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Istnieją jednak przypadki, w których przyporządkowanie poniesionych kosztów do osiągniętych przychodów nie jest możliwe. Wówczas, zgodnie z art. 15 ust. 2 i 2a w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów.
Zasadę tę, na podstawie art. 15 ust. 2a, stosuje się również w przypadkach, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt. 3 stosuje się odpowiednio.
Pamiętać należy, że ustalanie wielkości kosztów zgodnie z art. 15 ust. 2 i ust. 2a może mieć zastosowanie jedynie w sytuacjach wyjątkowych i w odniesieniu do określonych kosztów, wspólnych dla źródeł przychodu danego podatnika, których nie można jednoznacznie przypisać do jednej z kategorii przychodów.
Reasumując stwierdzić należy, że w związku z treścią art. 9 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy mają obowiązek prowadzenia rachunkowości, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty) do celów podatkowych. Z przytoczonych przepisów jasno więc wynika, że podatnik musi tak prowadzić księgi rachunkowe, aby pozwalały na ustalenie m.in.:
1. kwot przychodów, jak również również kwot nie zaliczanych do przychodów,
2. kwot kosztów odpowiadających uzyskanym przychodom, jak również kwot wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów,
3. dochodów wolnych od podatku
Dopiero wówczas, gdy wyodrębnienie poszczególnych kosztów, odpowiadających przychodom osiągniętym z różnych źródeł przychodów, nie jest możliwe, zastosowanie znajdzie zasada wynikająca z art. 15 ust. 2 i 2a w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27.06.2007r. jest nieprawidłowe, stąd też postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika