dotyczy zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie określenia maksymalnej wielkości pomocy (...)

dotyczy zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie określenia maksymalnej wielkości pomocy regionalnej przysługującej średniemu przedsiębiorcy w rozumieniu art. 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12.01.2001r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001) z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w świetle art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) za 2005r.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie określenia maksymalnej wielkości pomocy regionalnej przysługującej średniemu przedsiębiorcy w rozumieniu art. 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12.01.2001r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001) z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w świetle art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) za 2005r. uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku.

Porady prawne

Pismem z dnia 26 czerwca 2007r. (data wpływu 27 czerwca 2007r.) Spółka wystąpiła w sprawie potwierdzenia stanowiska, zgodnie z którym przysługuje jej jako średniemu przedsiębiorcy w rozumieniu art. 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12.01.2001r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001,) regionalna pomoc inwestycyjna za rok 2005 w wysokości 60 %.
Jak wynika ze stanu faktycznego Spółka prowadzi działalność na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia nr 49 z dnia 7.07.2004r. na prowadzenie działalności na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, które zostało udzielone do dnia 28.05.2017 roku. Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje jej za rok 2005 regionalna pomoc inwestycyjna w wysokości 60 % stosownie do przepisów § 4 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27.10.2006r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2006 r. Nr 200, poz. 1463), ponieważ spełnia kryterium średniego przedsiębiorcy w rozumieniu art. 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12.01.2001r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 141), w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 364/2004 z dnia 25.02.2004r.
zmieniającym rozporządzenie Komisji (WE) nr 70/2001 i rozszerzającym jego zakres w celu włączenia pomocy dla badań i rozwoju (Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2004, str. 22; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 3, str. 64).

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego informuje, że stosownie do art. 12 ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust.

1 ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.) korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (art. 17 ust. 4 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7.09.2004r. pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu:
* kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednio w § 6, 7 i 8, lub
* tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe płatności związane z ich zatrudnieniem, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1-3 w/w rozporządzenia z wyłączeniem przedsiębiorców, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2.10.2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 oraz z 2004r. Nr 123, poz. 1291), maksymalna intensywność pomocy regionalnej określona w § 3 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 2-4, wynosi:
* 30 % - w przypadku inwestycji realizowanych na obszarach należących do podregionów oznaczonych numerami statystycznymi 22 i 42, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13.07.2000r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz. U. Nr 58, poz. 685, ze zm.);
* 40 % - w przypadku inwestycji realizowanych na obszarach należących do podregionów oznaczonych numerami statystycznymi 4, 17 i 30, o których mowa w rozporządzeniu wymienionym w pkt 1;
* 50 % - w przypadku inwestycji realizowanych na pozostałych obszarach.Z kolei, zgodnie z § 4 ust. 2 w/w rozporządzenia w przypadku pomocy regionalnej udzielanej małemu lub średniemu przedsiębiorcy, w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12.01.2001r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001), z wyłączeniem przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, maksymalną intensywność pomocy podwyższa się o 15 punktów procentowych brutto.
Z kolei, zgodnie z § 4 ust. 2 w/w rozporządzenia w przypadku pomocy regionalnej udzielanej małemu lub średniemu przedsiębiorcy, w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12.01.2001r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001), z wyłączeniem przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, maksymalną intensywność pomocy podwyższa się o 15 punktów procentowych brutto.

W związku z powołanym stanem prawnym w opinii tut. organu podatkowego, jeżeli Spółka w 2005r. była średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu art. 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12.01.2001r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.

Urz. WE L 10 z 13.01.2001), mogą mieć do niej zastosowanie powołane przepisy § 4 ust. 1 i ust. 2 w/w rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7.09.2004r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej dotyczące określenia maksymalnej intensywności regionalnej pomocy inwestycyjnej.
Maksymalna intensywność pomocy regionalnej w 2005r. przysługującej Spółce realizującej inwestycje na obszarze województwa łódzkiego na podstawie zezwolenia nr ... z dnia 7.07.2004r. na prowadzenie działalności na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, stosownie do treści powołanego przepisu § 4 ust. 1 i ust. 2 w/w rozporządzenia wynosi 65 % (50 % + 15 %).

Ponadto dodać należy, że rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7.09.2004r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej obowiązujące w roku podatkowym 2005 zostało uchylone przez rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27.10.2006r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej cytowane w stanowisku Spółki przedstawionym we wniosku, które weszło w życie z dniem 7.11.2006r. Przepisy tego ostatniego rozporządzenia nie mogą więc mieć zastosowania do zwolnienia dochodu z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych za 2005r.
Spółce przysługuje więc w 2005r. podwyższenie maksymalnej intensywność pomocy o 15 punktów procentowych brutto, a nie o 10 punktów procentowych brutto jak wynika z § 4 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów 27.10.2006r.
Uznając za nieprawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego, orzekł jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w 2005r.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika