Sposób opodatkowania należności (opłat) pobieranych od kontrahenta zagranicznego za czynności administracyjne.

Sposób opodatkowania należności (opłat) pobieranych od kontrahenta zagranicznego za czynności administracyjne.

Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 20.09.2006 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 20.09.2006 r.), uzupełnionego pismem z dnia 02.11.2006 r. (data wpływu 03.11.2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej sposobu opodatkowania należności (opłat) pobieranych od kontrahenta zagranicznego za czynności administracyjne, które są nieodłącznie związane z wykonywaną przez Spółkę usługą magazynowania towarów - w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Porady prawne

W dniu 20.09.2006 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej sposobu opodatkowania należności (opłat) pobieranych od kontrahenta zagranicznego za czynności administracyjne, które są nieodłącznie związane z wykonywaną przez Spółkę usługą magazynowania towarów - w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Pismem z dnia 17.10.2006 r. Podatnik został wezwany w trybie art. 169 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa do uzupełnienia braków formalnych wniosku w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Dnia 03.11.2006 r. do tut. Urzędu wpłynęło pismo Podatnika z dnia 02.11.2006 r. stanowiące odpowiedź na wezwanie.

Z w/w wniosku wraz z pismem uzupełniającym wynika, iż celem działalności Spółki jest m.in. świadczenie usług magazynowania i przechowywania towarów, działalność usługowa w zakresie instalowania konstrukcji metalowych i transport drogowy towarów. Spółka m.in. świadczy na rzecz kontrahentów zagranicznych usługi magazynowania towarów w magazynie znajdującym się na terytorium Polski. Kontrahent zagraniczny mający siedzibę na terytorium Unii Europejskiej, będący podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym w swoim kraju, zleca Spółce magazynowanie towarów w magazynie Spółki znajdującym się w Polsce. Umowy na magazynowanie zawierane przez Spółkę przewidują obciążanie kontrahentów należnościami za czynność magazynowania towarów, czynność rozładunku towarów do magazynu, czynność załadunku towarów z magazynu Spółki oraz opłatami za czynności administracyjne związane z magazynowaniem towarów, ich przyjmowaniem do magazynu i wydawaniem z magazynu. Jak informuje Podatnik, czynności administracyjne stanowią nieodłączny element usługi magazynowania towarów. Podatnik wskazuje, iż wykonywane przez niego usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 63.12.14. 'Usługi magazynowania i przechowywania towarów, pozostałe'.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Spółka zadała pytanie, w jaki sposób, a w szczególności według jakiej stawki powinny zostać opodatkowane należności pobierane od kontrahenta za czynności administracyjne związane z usługą magazynowania towarów.

Zdaniem Podatnika, opłaty administracyjne, jako bezpośrednio związane z magazynowaniem towarów powinny zostać opodatkowane tą samą stawką podatku co usługi magazynowania, a więc stawką 22 %. W opinii Spółki, wartość opłat administracyjnych wchodzi do podstawy opodatkowania usługi magazynowania towarów. Ponieważ opłaty administracyjne pobierane przez Spółkę są nierozerwalnie związane z usługą magazynowania towarów, miejscem świadczenia i opodatkowania czynności administracyjnych jest, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, terytorium Polski.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 w/w ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych (art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług). Jak wskazano w Komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24.01.2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź. Tak, więc to Spółkę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania czynności wykonywanych na podstawie zawartej z kontrahentem umowy o magazynowanie towarów. Wskazując grupowanie właściwe dla czynności wykonywanych w ramach tej umowy Spółka powołała jedynie grupowanie PKWiU 63.12.14. 'Usługi magazynowania i przechowywania towarów, pozostałe'.

Ponadto z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, powstałego na tle art. 2 (1) VI Dyrektywy Rady z dnia 17.05.1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG), np. orzeczenia z dnia 25.02.1999 r. w sprawie C-349/96, wynika, iż 'każde świadczenie usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne'. Z drugiej strony, 'świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone, bo mogłoby to prowadzić do nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu podatku VAT. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. W takiej sytuacji fakt, iż stosowana jest jedna cena nie ma decydującego znaczenia.'

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługi posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Inne stawki znajdują zastosowanie tylko w przypadkach wskazanych w przepisach.

W obliczu brzmienia powyższych przepisów oraz zaprezentowanego powyżej orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości należy stwierdzić, iż to, w jaki sposób rozliczyć na gruncie podatku od towarów i usług opłaty za wymienione we wniosku czynności administracyjne związane z magazynowaniem towarów oraz to, jaka stawka podatku od towarów i usług jest właściwa dla tych czynności, zależy od klasyfikacji statystycznej czynności wykonywanych w ramach umowy o magazynowanie oraz od faktu, czy w opisanym przypadku mamy do czynienia z kompleksową usługą magazynowania, dla której właściwe jest zastosowanie jednolitych zasad opodatkowania, czy też z szeregiem odrębnych czynności (m.in. magazynowaniem i czynnościami administracyjnymi), spośród których każda podlega opodatkowaniu według odrębnie określonych zasad, w tym stawek.

Zgodnie ze stanowiskiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, na gruncie podatku od wartości dodanej każde świadczenie usług powinno co do zasady być traktowane jako odrębne i niezależne, ale nie należy dzielić takich świadczeń, które z ekonomicznego punktu widzenia stanowią jedną usługę. Taka pojedyncza usługa zachodzi wówczas, gdy w ramach transakcji wykonywana jest usługa zasadnicza oraz usługi pomocnicze, które nie stanowią dla klienta celu samego w sobie, lecz są tylko środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej, co uzasadnia opodatkowanie całej transakcji według zasad właściwych dla usługi zasadniczej.

W opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia właśnie z taką pojedynczą usługą (usługą magazynowania), świadczoną przez Spółkę na rzecz kontrahenta, a wszystkie poszczególne czynności administracyjne wykonywane obok fizycznego magazynowania są wyłącznie czynnościami pomocniczymi, które nie stanowią dla kontrahenta celu samego w sobie, lecz są tylko sposobem realizacji kompleksowej usługi magazynowania. Jak Spółka informuje we wniosku, czynności administracyjne stanowią nieodłączny element usługi magazynowania. Przedmiotem transakcji jest przede wszystkim czynność magazynowania towarów, a towarzyszące jej czynności administracyjne związane z magazynowaniem, przyjmowaniem towarów do magazynu i wydawaniem ich z magazynu należy uznać jedynie za czynności poboczne względem usługi magazynowania, za czynności, bez których nie byłoby możliwe prawidłowe wykonywanie podstawowej czynności magazynowania. W opisanej sytuacji czynności administracyjne nie mogą być rozpatrywane jako świadczenia samodzielne, odrębne od usługi magazynowania towarów, gdyż w istocie kontrahent nabywa od Spółki jedną kompleksową usługę magazynowania, na którą składają się zarówno czynności fizycznego przechowywania towarów, jak i różnorakie czynności administracyjne związane z przyjmowaniem towarów do magazynowania, ich magazynowaniem oraz wydaniem z magazynu.

W konsekwencji, opłaty pobierane przez Spółkę od kontrahenta za tzw. czynności administracyjne związane z usługą magazynowania należy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, włączyć do podstawy opodatkowania usługi magazynowania, gdyż stanowią one część kwoty należnej Spółce z tytułu wykonywania kompleksowej usługi magazynowania, czy przechowywania towarów.

Ponieważ, jak wskazano w postanowieniu Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi z dnia 20.12.2006 r. nr ŁUS-III-2-443/187/06/MJS, usługi magazynowania towarów w magazynie znajdującym się na terytorium Polski, wykonywane przez Podatnika na rzecz kontrahentów zagranicznych, podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej 22 % (na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 27 ust. 1 i 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.), również do należności pobieranych za czynności administracyjne związane z magazynowaniem towarów należy zastosować stawkę podatku 22 %. Jak stwierdzono wyżej, opłaty za czynności administracyjne stanowią część kwoty należnej Spółce z tytułu wykonywania usługi magazynowania towarów, a miejscem świadczenia i opodatkowania tej usługi jest Polska (kraj, gdzie Spółka, jako usługodawca, ma swoją siedzibę i stałe miejsce prowadzenia działalności) i przepisy nie przewidują zastosowania do niej stawek obniżonych lub zwolnienia przedmiotowego od podatku.

W konsekwencji, stanowisko wyrażone w tym zakresie przez Podatnika we wniosku z dnia 20.09.2006 r. (uzupełnionym pismem z dnia 02.11.2006 r.) należy uznać - za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika