Podatnik jest zakładem budżetowym. Przedmiotem działalności jest bieżące zaspakajanie potrzeb ludności (...)

Podatnik jest zakładem budżetowym. Przedmiotem działalności jest bieżące zaspakajanie potrzeb ludności miasta w zakresie gospodarki mieszkaniowej, gospodarki lokalami użytkowymi oraz usług komunalnych. Nowa ustawa o finansach publicznych zmienia pojęcie przychodów własnych zakładów budżetowych. Gdy dochód z najmu i dzierżawy nie jest przychodem zakładu, kto jest podatnikem podatku od towarów i usług?

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 w związku z art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z wnioskiem Podatnika z dnia 26 stycznia 2006r. (data wpływu 27.01.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii określenia kto jest podatnikiem VAT w sytuacji, gdy w świetle zapisu art. 24 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych z 2005r., dochód z najmu i dzierżawy nie zalicza się do przychodów własnych zakładu budżetowegoNaczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze uznaje za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym.

Porady prawne

UZASADNIENIE

Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny: Podatnik jest zakładem budżetowym od 1 czerwca 1991r. (Uchwała Nr XIII/145/91 Rady Miejskiej w Zielonej Górze z dnia 24 maja 1991r.). Przedmiotem działalności Podatnika jest bieżące zaspakajanie potrzeb ludności miasta w zakresie gospodarki mieszkaniowej, gospodarki lokalami użytkowymi oraz usług komunalnych. Szczegółowy zakres działalności określa Statut. Wydatki związane z prowadzeniem działalności Zakład pokrywa z przychodów uzyskiwanych z czynszów z tytułu najmu lokali mieszkalnych i użytkowych, opłat za koszty eksploatacji w lokalach własnościowych, opłat za dostawę do lokali zimnej wody, cw, co, opłat z tytułu dzierżawy ogrodów i terenów przydomowych, opłat za świadczone usługi dla najemców lokali, opłat za świadczone usługi komunalne, dotacji przedmiotowych. Nowa ustawa o finansach publicznych, która obowiązuje od 1 stycznia 2006r. zmienia pojęcie przychodów własnych zakładów budżetowych. Do przychodów własnych nie zalicza się dochodów z najmu i dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze dotyczących składników majątkowych odpowiednio Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Pytanie Podatnika: W świetle zapisu art. 24 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104) gdy dochód z najmu i dzierżawy nie jest przychodem Zakładu - kto jest podatnikiem podatku od towarów i usług?

Wnioskodawca zaprezentował własne stanowisko w sprawie: Zdaniem Podatnika Zakład jest podatnikiem VAT. Wykonując zadania określone Statutem ponosi koszty, które pokrywa z przychodów własnych. W omawianym przypadku przychodem Zakładu będzie odpłatność za usługi zarządzania lub dotacja. Zakład ma obowiązek wykazać dostawę usług podlegającą ustawie o VAT w swoich rejestrach, a faktury VAT wystawiać w swoim imieniu (osobno za czynsz i media z zachowaniem osobnych rachunków bankowych). Czynsze netto nie są przychodem Zakładu, w księgach przypisane są dla Urzędu Miasta a podatek VAT do odprowadzenia w ustawowym terminie do urzędu skarbowego.

Działając w oparciu o art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa w zakresie zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze uznaje stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, wskazując co następuje:
Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 24 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych z 2005r. (Dz.U. Nr 249, poz. 2104) zakładami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania oraz pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych z zastrzeżeniem ust. 4 i 5. Do przychodów własnych, o których mowa w ust. 1 nie zalicza się dochodów z najmu i dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze dotyczących składników majątkowych odpowiednio Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Wobec jednoznacznej treści art. 24 przesądzającego, iż do przychodów własnych zakładu budżetowego nie zalicza się dochodów z najmu i dzierżawy mienia gminnego, to fakt ten przenosi się na kategorie określenia kto jest podatnikiem podatku VAT od takiego przychodu. W przypadku wykonywania usługi polegającej na oddaniu lokalów w najem brak jest możliwości oderwania świadczenia usługi od przedmiotu tej usługi. W sytuacji jednak, gdy usługą jest oddanie osobie trzeciej do korzystania z rzeczy materialnych wówczas za wykonawcę tej usługi należy traktować tego, który swoje mienie oddał do korzystania. Jak wspomniano wobec jednoznacznego wykluczenia możliwości zaliczenia przychodu uzyskiwanego z takiego tytułu do przychodów własnych zakładu oznacza to, iż podatnikiem w takim przypadku będzie gmina, a nie zakład budżetowy. To gmina, która jest właścicielem mienia oddanego do korzystania przez osoby trzecie na podstawie umów najmu będzie zatem podatnikiem, podmiotem któremu przysługuje przychód z tytułu wynajmu lokali. Wobec tego, iż co do zasady podstawą opodatkowania w myśl art. 29ustawy o VAT jest obrót, a obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, która to kwota obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy, to należy stanąć na stanowisku, iż podatnikiem w zakresie uzyskania przychodu stanowiącego podstawę obrotu z tytułu wynajmu będzie gmina, a nie zakład budżetowy. Skoro to gmina prowadzi działalność gospodarcza polegającą na uzyskiwaniu przychodu, obrotu z racji wynajmowania lokali stanowiących jej mienie, to także gmina będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.

Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze informuje, że przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji.
Stosownie do przepisów art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14 a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie. Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze, za pośrednictwem tut. Organu podatkowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika