W jaki sposób powinien być udokumentowany skup palet od ludności? Czy może być sporządzany dowód (...)

W jaki sposób powinien być udokumentowany skup palet od ludności? Czy może być sporządzany dowód księgowy (wewnętrzny) wynikający z § 14 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów?

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku wniesionego w dniu 10.03.2006 r.- data wpływu do Urzędu 13.03.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wągrowcu postanawia stanowisko wyrażone we wniesionym zapytaniu w zakresie - sposobu dokumentowania wydatków na nabycie towarów handlowych (palet) - uznać za nieprawidłowe.

Porady prawne

Stosownie do postanowień art. 14a § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Składając przedmiotowy wniosek podatnik jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Korzystając z powyższego przepisu wnioskiem złożonym w tutejszym Urzędzie Skarbowym w dniu 13.03.2006 r. uzupełnionym w dniu 27.03.2006 r. podatnik wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w kwestii dokumentowania skupu od ludności palet drewnianych.

Podatniczka od 19.10.2005 r. prowadzoną działalność gospodarczą poszerzyła w zakresie działalności agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju. W ramach tej działalności dokonuje skupu od ludności palet drewnianych, które sprzedaje jako towar handlowy osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie skupu palet. Na udokumentowanie poniesionych kosztów i zapisów w księdze sporządza dowód księgowy (wewnętrzny) zaopatrzony w datę i podpis osoby , która bezpośrednio dokonywała wydatków, nazwę oraz ilość towaru, jego cenę jednostkową i wartość.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wągrowcu mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny w złożonym wniosku oraz stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia powyższego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
zgodnie z § 14 ust. 2 pkt. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) wystawienie dowodu wewnętrznego dopuszczalne jest m.in. w przypadku zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych.

Podstawowe znaczenie dla dopuszczalności wystawienia w opisanej sytuacji dowodu wewnętrznego ma definicja odpadu poużytkowego. Takiego sformułowania brak jest w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2001 r. Nr 112, poz. 1206). Jednak określenie takie znaleźć można w innym akcie prawnym. Zgodnie z art. 2 pkt. 6 ustawy z dnia 11 maja 2001r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz. U. z 2001r. Nr 63, poz. 639 ze zm.) odpady poużytkowe to odpady powstające z produktów wymienionych w załącznikach nr 2 i 3 do ustawy, czyli ogólnie ujmując: z akumulatorów, ogniw, baterii galwanicznych, olejów smarowych, olejów odpadowych, opon, materiałów reklamowych, katalogów handlowych itp.Palety drewniane są natomiast zgodnie z art. 2 pkt. 5 cyt. ustawy odpadem opakowaniowym - używanym opakowaniem z materiałów naturalnych - z drewna. Ponadto skupowane przez podatnika palety nie stanowią surowca wtórnego. Surowiec wtórny to materiał lub substancja odzyskana z odpadów i dalej wykorzystywana. Skup palet przeznaczonych do ich dalszej odsprzedaży nie spełnia zatem warunku, o którym mowa w rozporzadzeniu w sprawie prowadzenia księgi przychodów i rozchodów. Zatem skup palet, jako odpadów opakowaniowych nie powinien być dokumentowany dowodami wewnętrznymi. Sporządzony w takim przypadku dowód wewnętrzny nie stanowi podstawy zaewidencjonowania wydatku w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Jedynym zatem możliwym sposobem udokumentowania skupu od ludności palet jest zawarcie umowy sprzedaży zawierającej:
- numer umowy,
- określenie stron umowy (imię, nazwisko, adres),
- datę podpisania oraz datę sprzedaży (czyli zakupu), jeżeli jest inna , niż data podpisania umowy,
- określenie przedmiotu umowy z podaniem ilości i jednostki miary ( ile sztuk palet),
- podpisy stron.
Ponadto niezbędne będzie pokwitowanie odbioru pieniędzy (np. KW).Taka umowa stanowi dowód księgowy zgodnie z § 13 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako 'inny dowód opłat'.

Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w dniu jej wydania stan prawny.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika