Czy obowiązujące przepisy prawa nie zakazują obniżenia dochodu stanowiącego równowartość wpłat (...)

Czy obowiązujące przepisy prawa nie zakazują obniżenia dochodu stanowiącego równowartość wpłat na PFRON oraz zapłaconych odsetek od zobowiązań budżetowych o wysokość straty podatkowej z lat ubiegłych?

Tutejszy organ podatkowy podziela stanowisko Podatnika zawarte we wniosku z dnia 27 października 2006 roku dotyczące możliwości obniżenia dochodu podatkowego stanowiącego równowartość wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz zapłaconych odsetek od zobowiązań budżetowych o wartość straty poniesionej w latach poprzednich.

SP ZOZ ponosił w latach 2002-2004 straty podatkowe. W roku 2005 Podatnik wykazał dochód podatkowy. Powyższy dochód powstał wskutek dokonanych przez SP ZOZ wpłat na PFRON oraz zapłaconych odsetek od zobowiązań budżetowych. Z uwagi na ponoszone straty Podatnik, finansując ww. pozycje, nie korzystał z dochodów z lat poprzednich, które deklarowane byłyby jako wolne od podatku.

Zdaniem SP ZOZ obowiązujące przepisy prawa nie zakazują obniżenia dochodu stanowiącego równowartość wpłat na PFRON oraz zapłaconych odsetek od zobowiązań budżetowych o wysokość straty podatkowej z lat ubiegłych.

Uwzględniając powyższe, stwierdza się co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspieraniu inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, w części przeznaczonej na te cele.

Nie ulega wątpliwości, że samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej jest podatnikiem, którego podstawowym celem statutowym jest ochrona zdrowia, co kwalifikuje go do korzystania ze zwolnień wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Oczywistym jest, że warunkiem do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia podatkowego jest uzyskanie dochodu podatkowego.

Podatnicy muszą, stosownie do art. 17 ust. 1b ww. ustawy, spełniać ponadto następujące warunki:

    a/ ich celem statutowym musi być działalność wymieniona w wyżej powołanym przepisie;
    b/ uzyskane przez nich dochody muszą być przeznaczone i wydatkowane na ten cel.

Zwolnienie z opodatkowania dochodu wiąże się z określeniem jego prawidłowej wysokości.

Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów określona w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oparta jest na klauzuli generalnej, stosownie do której kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu, za wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Ujęte w księgach rachunkowych wydatki nieuznane za koszty uzyskania przychodów i niezwiązane bezpośrednio z realizacją celów statutowych powodują, ze równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom (kosztom) będzie opodatkowana podatkiem dochodowym, ponieważ wydatki te wpływają na zmniejszenie dochodu zwolnionego, zwiększając jednocześnie dochód do opodatkowania.

W przedmiotowej sprawie podatnik osiągnął w roku podatkowym dochód, stanowiący równowartość dokonanych wpłat na PFRON, oraz zapłaconych odsetek budżetowych. Podkreślić w tym miejscu należy, iż pomimo że wydatek na PFRON jest obligatoryjny (na mocy przepisu art. 21 ust. 1 i ust. 2a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 1997r. Nr 123, poz. 776 ze zm.) nie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podobnie w myśl art. 16 ust. 1 pkt 21 ustawy podatkowej, do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się także zapłaconych odsetek od zaległości budżetowych. Jako wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów wpłynęły zatem na zwiększenie dochodu w rozumieniu przepisów podatkowych. Dochody te nie korzystają jednak ze zwolnienia od podatku, ponieważ nie mogą być przeznaczone na cele statutowe, w tym przypadku na cele związane z ochroną zdrowia. Zostały bowiem przekazane na inne cele, tj. na zasilenie PFRON oraz zapłatę odsetek od zaległości budżetowych. Innymi słowy, dochód przeznaczony na te wydatki, nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów i nie służące zarazem działalności statutowej, nie jest objęty zwolnieniem wynikającym z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Podatnikowi przysługuje jednak prawo pomniejszenia, czy też całkowitego pokrycia dochodu powstałego w związku z ponoszeniem wydatków na PFRON oraz zapłatą odsetek budżetowych stratą z lat ubiegłych. Nie ma bowiem przepisu, który wykluczałby taką możliwość. Ponoszone przez podatnika straty podatkowe uprawniają go do skorzystania z przewidzianych przepisami prawa podatkowego ulg podatkowych. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, straty podatkowe mogą być rozliczone dochodami osiągniętymi w najbliższych, kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50 % kwoty poniesionej straty. Należy pamiętać, że przy ustalaniu strat z lat poprzednich, podlegających odliczeniu w roku podatkowym, stratę tę ustala się według stanu prawnego obowiązującego w roku jej wykazania.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika