Czy w związku z uchwałą NSA z dnia 8 stycznia 2007r. stwierdzającą, że umowy wieczystego (...)

Czy w związku z uchwałą NSA z dnia 8 stycznia 2007r. stwierdzającą, że umowy wieczystego użytkowania zawarte przed dniem 1 maja 2004r. nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług należy:
? wystawić firmom faktury korygujące, w których skoryguje sie wysokość podatku do zera, nie zmieniając jednocześnie kwoty należnej opłaty ?
? czy takie faktury korygujące należy ująć w rozliczeniu podatku VAT za okres rozliczeniowy , w którym otrzymamy potwierdzenie odbioru faktury korygującej ?
? czy w przypadku, gdy nie wystawione były faktury VAT ( osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej ) i nie jest możliwe wystawienie faktury korygującej ( nie wystawiono bowiem faktury pierwotnej ) Gmina powinna złożyć korektę deklaracji VAT za okres rozliczeniowy w którym uwzględniony został VAT z tytułu opłat oraz w przypadku gdy w wyniku takiej korekty zmniejszeniu ulegnie kwota podatku do zapłaty , wówczas wraz z korektą deklaracji powinien zostać złożony wniosek o stwierdzenie nadpłaty ?
? czy potwierdzeniem odbioru faktury korygującej będzie czytelny podpis odbiorcy na fakturze korygującej lub potwierdzenie odbioru osobiście listu poleconego ?

Urząd Miejski wnioskiem z dnia 29.03.2007r. ( wpływ do tut. Urzędu w dniu 05.04.2007r.), zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę wynika , że po wejściu w życie z dniem 01.05.2004r. nowej ustawy o podatku od towarów i usług Urząd Miejski opodatkował wieczyste użytkowanie gruntów. Podatek VAT stał sie kosztem Gminy i nie podwyższał wysokości opłat. Umowy na wieczyste użytkowanie zostały zawarte przed dniem 01.05.2004r.

Zdaniem pytającego należy wystawić faktury korygujące firmom i ująć je w rozliczeniu podatku VAT za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzyma potwierdzenie odbioru faktury korygującej. W takiej sytuacji nie będzie zatem konieczna korekta deklaracji VAT i złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Zmniejszenie podatku wynikające z korekt faktur będzie na bieżąco.
W przypadku gdy nie wystawione były faktury VAT ( osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej ) i nie jest możliwe wystawienie faktury korygującej (nie wystawiono bowiem faktury pierwotnej ) Gmina powinna złożyć korektę deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym uwzględniony został podatek VAT z tytułu opłat, które nie powinny podlegać opodatkowaniu. W przypadku gdy w wyniku takiej korekty zmniejszeniu ulegnie kwota podatku do zapłaty , wówczas wraz z korektą deklaracji powinien zostać złożony wniosek o stwierdzenie nadpłaty za dany okres rozliczeniowy.
Ponadto, zdaniem pytającego potwierdzeniem odbioru faktury korygującej może być potwierdzenie odbioru listu poleconego za doręczeniem.

Porady prawne

Aktami prawnymi regulującymi w/w zagadnienia są:
-ustawa z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 z późn.zm.),
-rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur , sposobu ich przechowywania oraz list towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. ( Dz.U Nr 95, poz. 798 z późn.zm.),
? ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa / t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8,poz.60 z późn.zm.)

Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy informuje że:
W myśl art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm. ) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Stosownie do art. 106 ust. 4 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.
Zasady wystawiania faktur korygujących uregulowane są w § 16 ? § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz.

798 z późn. zm.).
Zgodnie z § 17 ust. 1 cyt. rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
W myśl § 16 ust. 4 ww. rozporządzenia, sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy ? w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.
Zatem firmom , którym wystawiono faktury należy wystawić faktury korygujące nienależny podatek od towarów i usług. Faktury te będą stanowiły podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc , w którym podatnik otrzyma potwierdzenie odbioru tych faktur przez nabywcę.

Zawiadomienie o potwierdzeniu faktu otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towarów i usług może być dokonane w dowolnej formie. Przepis § 16 ust 4 powołanego wyżej rozporządzenia nie stanowi, iż potwierdzenie odbioru przedmiotowej faktury musi nastąpić w specjalnej ( szczególnej ) formie.
W związku z powyższym przedstawione przez wnioskodawcę metody należy uznać za prawidłowe jeżeli spełniają wymogi określone w § 16 ust. 4 ww. rozporządzenia.
W przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej , którym nie wystawiono faktur VAT Gmina może w celu skorygowania nienależnego podatku zgodnie z art 81 ust. 1 ustawy Ordynacja podatkowa złożyć korektę deklaracji VAT za okresy rozliczeniowe, w których naliczyła i wpłaciła podatek VAT z tytułu opłat za wieczyste użytkowanie. Jeżeli w wyniku złożonych korekt powstanie nadpłata podatku Gmina wraz z korektą deklaracji może zgodnie z art. 75 § 2 pkt b złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.Zatem stanowisko Podatnika zawarte w zapytaniu jest prawidłowe.W związku z czym postanowiono jak sentencji.
Odpowiedzi udzielono z uwzględnieniem stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika