Czy gmina sprzedając nieruchomość zabudowaną, która zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków (...)

Czy gmina sprzedając nieruchomość zabudowaną, która zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy przeznaczona jest pod zabudowę mieszkalną winna naliczyć VAT czy też nie ?

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dnia 07.07.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 13.07.2006 r.) uzupełnionego pismem w dniu 19.09.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Jednostka, wystąpiła do tut. Urzędu Skarbowego z pismem o interpretację dotyczącą zagadnienia czy Gmina sprzedając nieruchomość zabudowaną, która zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy przeznaczona jest pod zabudowę mieszkaniową, winna naliczyć VAT czy też nie. Wniosek został uzupełniony przez Jednostkę w dniu 19.09.2006 r.

Porady prawne

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Urząd Gminy zamierza sprzedać w trybie przetargowym nieruchomość gruntową zabudowaną o powierzchni 0,68 ha.

W ewidencji gruntów, grunty te sklasyfikowane są następująco: powierzchnia 0,09 ha stanowi użytki rolne zabudowane BRV, natomiast pozostała powierzchnia 0,59 ha to sad i łąki. Na powierzchni 0,09ha (zabudowanej) znajdują się budynki wybudowane w latach sześćdziesiątych (stodoła, budynki gospodarcze).

Gmina Piekoszów nie posiada miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Piekoszów nieruchomość ta na głębokość 70,0 m od drogi znajduje się w obszarach rozwoju budownictwa mieszkaniowego i usługowego (zabudowa jednorodzinna zagrodowa), pozostała część leży w terenach przewidzianych do użytkowania rolniczego.

Zdaniem Jednostki dostawa gruntu budowlanego i gruntu przeznaczonego pod zabudowę jest objęta stawką podstawową w wysokości 22%. Jednak zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku VAT w wypadku dostawy budynków i budowli trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to że w omawianym przypadku dostawa budynków zwolniona byłaby z VAT i zwolnienie to miałoby zastosowanie do sprzedawanych gruntów.

W przedstawionym zapytaniu Urząd Gminy pyta :

- czy Gmina sprzedając w/w nieruchomość, która zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy przeznaczona jest pod zabudowę mieszkaniową, winna naliczyć VAT z powierzchni 0,09 ha czy też nie?

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania Urzędu Gminy, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary w myśl art. 2 pkt 6 w/w ustawy należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zatem od 1 maja 2004 roku sprzedaż gruntu stanowi dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy. Jednakże w ustawie o podatku od towarów i usług niektóre czynności mieszczące się w zakresie uregulowanym przepisami podlegają zwolnieniom przedmiotowym.

I tak, w art. 43 ust. 1 pkt 9 w/w ustawy zwolnieniu przedmiotowemu poddano dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Na gruncie przepisów podatkowych brak jest definicji pojęcia 'gruntu przeznaczonego pod zabudowę'. Posługując się więc definicjami z innych gałęzi prawa, przez 'grunt przeznaczony pod zabudowę' należy rozumieć zarówno te grunty, które widnieją w planie zagospodarowania przestrzennego jako przeznaczone pod zabudowę jak i te, w stosunku do których właściciel w sposób dający się udowodnić uzewnętrznił zamiar ich przeznaczenia pod zabudowę. Tak więc ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie powyższego przepisu korzysta jedynie sprzedaż terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane i przeznaczone pod zabudowę oraz dostawa gruntów rolnych i leśnych.

Z treści pisma wynika, iż Urząd Gminy zamierza sprzedać nieruchomość gruntową zabudowaną: budynkami gospodarczymi i stodołą, które zostały wybudowane w latach sześćdziesiątych oraz nie były nigdy przez wnioskodawcę remontowane.

W myśl art. 29 ust. 5 w/w ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że w przypadku dostawy gruntu związanego z budynkiem obowiązuje stawka podatku właściwa dla tego budynku.

W ustawie o podatku od towarów i usług przewidziano jednocześnie w art. 43 ust. 1 pkt 2 zwolnienie przedmiotowe dla dostawy towarów używanych pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 43 ust. 2 w/w ustawy przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się:

- budynki, budowle i ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat, pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika, dokonującego ich dostawy, wyniósł co najmniej pół roku.

W świetle natomiast art. 43 ust. 6 w/w ustawy zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1 , jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik: miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych wydatków, użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym w świetle zawartych wyjaśnień oraz po przeanalizowaniu stanu faktycznego Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego podziela stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawa przedmiotowej nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami gospodarczymi oraz stodołą, wybudowanymi w latach sześćdziesiątych winna być zwolniona z podatku VAT, bowiem sprzedaż tej nieruchomości korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, gdyż w stosunku do tego towaru nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Minęło także co najmniej 5 lat od końca roku, w którym zakończono budowę tego budynku, jak również budynek ten nie był ulepszany.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika