Czy w myśl przepisu zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym (...)

Czy w myśl przepisu zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) ma obowiązek odprowadzania podatku dochodowego od dochodów bezpośrednio uzyskiwanych w ramach Sektorowego Programu Zasobów Ludzkich ?

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 02.10.2006 r. złożonego przez pełnomocnika Pani Barbary B. o interpretację w sprawie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych bezpośrednio ze środków unijnych w związku z realizacją umów zawartych z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości ramach Sektorowego Programu Zasobów Ludzkich oraz z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Kielcach w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionów stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Z wniosku wynika , że Pani Barbara B prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą ? ?T.? z siedzibą w K. Podatniczka bierze udział w realizacji dwóch projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Jeden z projektów jest realizowany na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Kielcach w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionów, a drugi realizowany w oparciu umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich z których pewna część otrzymywanych środków stanowi jej dochód. Oprócz kwot przekazywanych jako zwrot różnego rodzaju każdorazowo zatwierdzanych wydatków, pewna część otrzymywanych przez Barbarę Brożyna środków stanowi jej wynagrodzenie za osobiste zaangażowanie w realizację projektów i stanowi jej dochód w rozumieniu art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Czy w myśl przepisu zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) ma obowiązek odprowadzania podatku dochodowego od dochodów bezpośrednio uzyskiwanych od w/w Instytucji ?

Zdaniem wnioskodawcy, dochód który uzyskuje w opisywany sposób jest zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego wyjaśnia ? zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. Nr 14, poz. 176 z 2000 r. ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z treścią art. 21 ust 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z 2000 r. ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli :

  • pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań , rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO , przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami , organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów , właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych , którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przytoczonego przepisu wynika, że zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych są te dochody w stosunku do których spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki :

  • dochody te są sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących od rządów państw obcych , organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ,
  • podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych.

Z załączonych do wniosku umów wynika, że :
1) Umowa z dn. 03.10.2005 r. zawarta z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości z siedzibą w Warszawie Projekt: ?Język angielski dla firm z regionu świętokrzyskiego? realizowany w ramach Priorytetu 2 : Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy;

Działania 2. 3 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki ? finansowana jest ze środków publicznych w 73, 57 % wydatków oraz ze środków prywatnych 26, 43% wydatków.

2 ) Umowa z 13.05.2005 r. ? zawarta z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Kielcach - Projekt ?Nauka języka angielskiego drogą do zawodowego sukcesu na konkurencyjnym rynku pracy? w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach - finansowany jest ze środków publicznych w tym : wkład wspólnotowy (EFS) 75% i budżet państwa 25% .

Wsparcie wspólnoty dla Polski w latach 2004 ? 2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielonej w ramach funduszy strukturalnych , ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004 ? 2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Pomoc jaką uzyskują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na finansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy , a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatków dochodowych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r Nr 14, poz. 176 ze zm.). Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji , o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (D. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005 r. jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006 r. . W tej części , pomoc otrzymywana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Pomoc finansowana z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki :

  • inwestycyjne
  • o charakterze społecznym i edukacyjnym np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych, usług doradczych, informacji zawodowej i pomocy stypendialnej dla młodzieży, subsydiowanie zatrudnienia .

Kierując się takim podziałem środków pochodzących z tychże funduszy, do otrzymanej przez beneficjentów pomocy finansowej, obowiązujące przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stosuje się w zależności od celu, na jaki zostały przeznaczone.

Jeżeli pomoc przeznaczona jest na wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich, a więc na cele o charakterze społecznym i edukacyjnym przy stosowaniu przepisów podatkowych należy wziąć pod uwagę rolę, jaką spełniają podmioty uczestniczące w realizacji określonego działania .

W tych działaniach Projektodawca (ostateczny odbiorca) w istocie rzeczy jest wykonawcą określonych w umowie świadczeń za odpłatnością, a więc ?usług?, których wykonanie zlecił odpowiedzialny za ich realizację beneficjent końcowy (Instytucja Wdrażająca).

Środki otrzymane przez Projektodawców z tytułu wykonanych świadczeń (usług) na rzecz Instytucji Wdrażających stanowią ich przychody stosownie do postanowień art.14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych . Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych .

Przy zastosowaniu w/w przepisów, skutki podatkowe dla Projektodawców prowadzących działalność gospodarczą będą neutralne, bowiem przychody z otrzymanych środków od Instytucji Wdrażających zostaną zrównoważone wydatkami (stanowiącymi koszt podatkowy) na sfinansowanie realizowanych projektów .

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego należy stwierdzić, że ewentualne dochody jako stanowiące w/g wnioskodawcy wynagrodzenie za osobiste zaangażowanie w realizację projektów pochodzące z krajowych środków publicznych będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe stanowisko potwierdza wyjaśnienie Ministra Finansów zawarte w piśmie znak: DD 6-8213-8/06/P2/412 z 30-08-2006r.

Powołane we wniosku postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach z 10.07.2007 r. znak: 0G/005/91/PDII/415-56/06 dotyczyło innej kwestii ? stanowiło odpowiedź na zapytanie płatnika w sprawie zwolnienia z opodatkowania dochodów z umowy o pracę na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika