Na jaki adres powinny być wystawiane faktury VAT dotyczące modernizacji nowo budowanego lokalu mieszkalnego (...)

Na jaki adres powinny być wystawiane faktury VAT dotyczące modernizacji nowo budowanego lokalu mieszkalnego ?

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 137, poz.926 z późn. zm./ w odpowiedzi na pismo z dnia 27.05.2004 r. w sprawie wyjaśnienia, na jaki adres powinny być wystawiane faktury VAT dotyczące modernizacji nowo budowanego lokalu mieszkalnego, informuje:

Podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dn. 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /tekst jedn. Dz. U. Nr 14, poz.176 z 2000 r., z późn. zm./, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2 ? 15, jeżeli w roku podatkowym podatnik:
- poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację ? zajmowanego na podstawie tytułu prawnego ? budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów (art. 27a ust. 1 pkt 1).

Porady prawne

Powołany przepis ustawy wskazuje zasadniczy warunek uprawniający do skorzystania z odliczenia od podatku wydatków poniesionych na remont i modernizację lokalu lub budynku mieszkalnego ? posiadanie tytułu prawnego do lokalu lub budynku mieszkalnego.

Za tytuł prawny uważa się między innymi:
1). własność (np. akt notarialny zawarty w formie umowy kupna sprzedaży, umowy darowizny, umowy przeniesienia prawa własności i inne),
2). umowę użyczenia,
3). umowę najmu lub dzierżawy,
4). inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego (np. przydział lokalu mieszkalnego wydany przez spółdzielnię mieszkaniową).

W sytuacji, gdy podatnik nie posiada jeszcze umowy o ustanowieniu na jego rzecz odrębnej własności lokalu, ale zawartą ze spółdzielnią mieszkaniową (developerem) umowę na wybudowanie lokalu mieszkalnego - to umowa ta stanowi tytułu prawny stosownie do wyżej powołanego przepisu.

Zgodnie z art. 27a, ust. 6 pkt 1 powołanej ustawy wydatki na cele wymienione w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. d) ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystających ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej ? na podstawie dowodu tej wpłaty.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach wyjaśnia, iż w kwestii adresu, na jaki wystawiany mają być dokumenty potwierdzające fakt poniesienia określonych wydatków, w tym na remont i modernizację, decydujące znaczenie ma aktualny adres zamieszkania podatnika. Adres ten powinien zostać zgłoszony i potwierdzony przez instytucję do tego uprawnioną ? Urząd Miasta, Urząd Gminy.

Z Pani pisma wynika, iż w okresie od 01.08.2004 r. do 30.04.2005 r. będzie Pani zamieszkiwała pod adresem ?K? Os. ?X?. Wobec powyższego wskazany adres potwierdzony stosownym zgłoszeniem w Urzędzie Miasta Kielce powinien figurować na fakturach VAT potwierdzających poniesienie wydatków modernizacyjnych, których podstawę stanowi umowa ze Spółdzielnią Mieszkaniową ?D? z dnia 19.05.2004 r. na wybudowanie lokalu mieszkalnego położonego przy ul. ?Y?.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika