Czy zaległa część wynagrodzenia z tytułu tej umowy wypłacona w 2006 roku powinna być opodatkowana (...)

Czy zaległa część wynagrodzenia z tytułu tej umowy wypłacona w 2006 roku powinna być opodatkowana ?

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r. ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o interpretację z dnia 26.09.2006 r. Pani K. dotyczącego opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zaległego wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia zwartej z beneficjentem środków przedakcesyjnych PHARE 2001 stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Z wniosku i załączonej umowy zawartej w marcu 2004 roku pomiędzy Polską Fundacją Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego OIC Poland zwanej Fundacją, a Panią K. zwaną ? Trenerem wynika, że świadczyła Pani usługi w zakresie przeprowadzenia wykładów oraz przygotowania materiałów edukacyjnych. Z tytułu tej umowy otrzymała Pani w 2004 roku część wynagrodzenia, które było zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Natomiast w 2006 roku została wypłacona zaległa część wynagrodzenia, od którego została odprowadzona zaliczka na podatek dochodowy, ze względu na fakt, iż Fundacja wypłaciła je z własnych środków finansowych, a nie z odrębnego konta, które było przeznaczone do obsługi ww. Projektu, na które Lider Konsorcjum przelewał środki otrzymane od Zleceniodawcy, tj. Polskiej Agencji Przedsiębiorczości.

Porady prawne

Czy zaległa część wynagrodzenia z tytułu tej umowy wypłacona w 2006 roku powinna być opodatkowana? Zdaniem podatniczki wynagrodzenia te winny być zwolnione z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze. zm.).

Polska Fundacja Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego OIC Poland w wyniku przeprowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorstw w przetargu weszła w skład konsorcjum firm pod przewodnictwem Albero Int. GmbH, które było wykonawcą projektu PHARE rozwój Zasobów Ludzkich 2001 w województwie świętokrzyskim ? kontrakt Pl.01.06.09.01-02-13 ? odpowiedzialne za podprojekt 2 i 3. Celem strategicznych projektów realizowanych w zakresie PHARE Rozwój Zasobów Ludzkich była promocja zatrudnienia, zdolności adaptacyjnych i przedsiębiorczość szkolenia w skali regionalnej. W celu realizacji projektu na mocy zawartych Protokołów Dodatkowych Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach ustanowiony został instytucją zarządzającą realizację programu na poziomie regionalnym i zobowiązany do współpracy z Polską Agencją Rozwoju Regionu jako instytucją kontraktującą projekt PHARE 1 ? finansowany był w 25% z budżetu państwa, w 75% ze środków finansowych PHARE SSG RZL.Z wniosku z dnia 26.09.2006 r. wynika, że w 2006 roku została wypłacona zaległa część wynagrodzenia, od której została odprowadzona zaliczka na podatek dochodowy, ze względu na fakt, iż Fundacja wypłaciła je z własnych środków finansowych, a nie z odrębnego konta, które było do obsługi ww. projektu, na które Lider Konsorcjum przelewał środki otrzymane od Zleceniodawcy, tj. Polskiej Agencji Przedsiębiorczości.

Z zawartej umowy z marca 2004 roku pomiędzy Polską Fundacją Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego OIC Poland ? zwanej dalej Fundacją, a Panią K. ? zwaną Trenerem wynika, że przy realizacji projektu Pani jako Trener:- przyjmuje na siebie obowiązek koordynowania pracy trenerów ? jako Lider Zespołu na szkoleniach:
A/ Rachunkowość Firmy w Komputerze
B/ Rachunkowość Uproszczona ? Księga Przychodów i Rozchodów
- przyjmowanie na siebie obowiązek przeprowadzenia wykładów, jako trener na szkoleniach z zakresu punktu 1 ppkt A i B,
- przyjmuje na siebie obowiązki przygotowania i skompletowania materiałów do tych szkoleń
- swoje obowiązki będzie wykonywał osobiście. Uczestnictwo osób trzecich w realizacji zadań każdorazowo wymaga zgody Fundacji.Umowa zostaje zawarta na czas od marca do września 2004r.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.Z zapisu powyższego wynika, że zwolnienie od podatku ma zastosowanie tylko wtedy gdy spełnione są łącznie obydwie przesłanki:
- wynagrodzenia osób zatrudnionych finansowane są ze środków bezzwrotnej pomocy zagraniczne,
- osoby te realizacją bezpośrednio cel programu.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych otrzymane zaległe wynagrodzenie wypłacone ze środków Fundacji.Ze stanu faktycznego wynika, że dokonując w 2004 roku wypłaty wynagrodzenia płatnik nie pobrał zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych natomiast w 2006 roku otrzymała Pani zaległą część wynagrodzenia, które Fundacja wypłaciła z własnych środków finansowych, a nie z odrębnego konta przeznaczonego do obsługi projektu.A zatem, gdy wypłata wynagrodzeń jest realizowana ze środków beneficjenta pomocy, wówczas wynagrodzenia te nie korzystają ze zwolnienia na mocy w/w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy gdyż środki na zapłatę nie pochodzą ze środków pomocowych. Z taką sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie.

Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki, tj.:
1) środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
2) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Płatnik dokonując wypłaty wynagrodzeń, od dochodów ze stosunku pracy ma obowiązek poboru zaliczek na podatek stosownie do art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów z umów cywilnoprawnych, stosownie do art. 41 ust. 1 tej ustawy.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego zawarte we wniosku z dnia 26.09.2006 r. stanowisko strony nie jest prawidłowe.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika