1. Czy przychody z tytułu umowy zlecenia w zakresie obsługi prawnej są zwolnione od podatku dochodowego (...)

1. Czy przychody z tytułu umowy zlecenia w zakresie obsługi prawnej są zwolnione od podatku dochodowego jeśli z umowy zawartej ze zleceniodawcą - osoba prawna wynika, iż przedmiotem zlecenia jest obsługa prawna w zakresie realizacji projektu współfinansowanego ze środków pomocowych ?

2. W jaki sposób podatnik winien udokumentować, iż osiąga przychody z bezpośredniej realizacji programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy ?

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216, art. 14a §1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r. ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o interpretację z dnia 13.03.2006 r. uzupełnionego w dniu 04.04.2006 r. w sprawie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu otrzymanego na podstawie umowy - zlecenia zawartej z beneficjentem środków pomocowych - osoba prawną - w ramach realizacji projektu MODIN współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej uznaje stanowisko za nieprawidłowe.

Z wniosku wynika, że Pani K. na podstawie umowy zlecenia zawartej z PŚ świadczyła obsługę prawną w zakresie realizacji projektu 'MODIN-modernizacja infrastruktury edukacyjnej PŚ'. Projekt był realizowany w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego współfinansowanego przez Unię Europejska z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Beneficjentem środków pomocowych jest PŚ - osoba prawna. Obowiązki Pani K. związane były bezpośrednio z realizacją projektu i nie dotyczyły obsługi prawnej PŚ w innych dziedzinach. Wydatki poniesione przez PŚ, a związane z umową zostały uznane za kwalifikujące się do objęcia pomocą. Z tytułu zawartej umowy Pani K. otrzymywała wynagrodzenie miesięczne od którego odprowadzano zaliczki na podatek dochodowy a następnie wydany został PIT-8B, w którym osiągnięte przychody wykazano w poz. 52.

Porady prawne
  1. Czy przychody z tytułu umowy zlecenia w zakresie obsługi prawnej są zwolnione od podatku dochodowego jeśli z umowy zawartej ze zleceniodawcą - osoba prawna wynika, iż przedmiotem zlecenia jest obsługa prawna w zakresie realizacji projektu współfinansowanego ze środków pomocowych ?
  2. W jaki sposób podatnik winien udokumentować, iż osiąga przychody z bezpośredniej realizacji programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy ?

Zdaniem podatnika uprawnionym do zwolnienia podatkowego jest każdy dochód otrzymany z tytułu bezpośredniej realizacji programu objętego pomocą. Za bezpośrednią realizację programu należy uznać wszelkie czynności zmierzające do faktycznego wykonania zadania w tym sporządzanie projektów dokumentów, podejmowanie rozstrzygnięć w zakresie sposobu postępowania, itp. W ocenie podatnika zwolnienie rozciąga się także na zleceniobiorców realizujących zadania związane bezpośrednio z realizacją programu na podstawie umów zlecenia. Dokumentem na potwierdzenie tej okoliczności winna być treść umowy zlecenia lub oświadczenie zleceniodawcy, iż w/w warunki zostały spełnione.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego wyjaśnia, że stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Według art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne o podatku dochodowego są (...) dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Analiza treści powyższego zwolnienia wskazuje, że zwolnienie z opodatkowania może być zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki, tj. środki finansowe stanowią bezzwrotną pomoc i pochodzą od podmiotów wskazanych w cytowanym wyżej przepisie oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Ponieważ osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej jako beneficjenci środków pomocowych nie mogą samodzielnie realizować celu programu, prace te wykonują osoby fizyczne. Nie ulega wątpliwości, iż w takim przypadku nie zmienia się źródło środków - w dalszym ciągu pochodzą one z bezzwrotnej pomocy. Ze zwolnienia korzystają zatem dochody uzyskiwane przez osoby, które zawarły umowę z Beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki bezzwrotnej pomocy również w przypadku, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków, a podmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Z treści wniosku wynika, że podatniczka świadczyła obsługę prawną w zakresie realizacji projektu 'MODIN-modernizacja infrastruktury edukacyjnej PŚ'. Projekt był realizowany w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Beneficjentem środków pomocowych jest PŚ - osoba prawna. Wydatki poniesione przez PŚ a związane z umową zostały uznane za kwalifikujące się do objęcia pomocą. Z uwagi na to, że Pani K. nie uzupełniła wniosku na wezwanie Naczelnika tut. Urzędu o umowę finansującą projekt, projekt MODIN oraz umowę-zlecenie organ podatkowy zwrócił się z prośbą do PŚ o pomoc w ustaleniu sposobu otrzymywania wsparcia finansowego. Z umowy o dofinansowanie Projektu 'MODIN--Modernizacja Infrastruktury Edukacyjnej PŚ oraz pisma PŚ wynika, że wynagrodzenia jako kwalifikowalne Projektu ujęte są w kosztach ogólnych i obejmują wynagrodzenia Zespołu powołanego do realizacji tego Projektu w tym wynagrodzenie Pani K. Na podstawie tej umowy Instytucja pośrednicząca (Wojewoda Świętokrzyski) przyznaje Beneficjentowi na realizacje projektu, szczegółowo określonego we wniosku o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dofinansowanie w wysokości 68,41% wydatków kwalifikowalnych w ramach Projektu. Na podstawie §1 pkt 10 umowy nr ... o dofinansowanie Projektu 'MODIN-Modernizacja Infrastruktury Edukacyjnej PŚ przez wydatki kwalifikowalne należy rozumieć wydatki uznane za kwalifikowalne, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1685/2000 z dnia 28 lipca 2000r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/19999 w odniesieniu do warunków jakie muszą spełniać wydatki na działania współfinansowane z funduszy strukturalnych oraz rozporządzeniem Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r. zmieniającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 odnośnie kwalifikowalności wydatków związanych z projektami współfinansowanymi z Funduszy Strukturalnych oraz anulujące rozporządzenie (WE) nr 1145/2003 w odniesieniu do zasad kwalifikowania.

Dofinansowanie jest przekazywane Beneficjentowi przez Instytucję Pośredniczącą w formie refundacji poniesionych przez Beneficjenta wydatków kwalifikowanych na realizację Projektu w postaci płatności okresowych i płatności końcowej.

Warunkiem przekazania Beneficjentowi dofinansowania jest m.in. przedstawienie faktycznego i prawidłowego poniesienia wydatków oraz ich kwalifikowalności przez Instytucję Pośredniczącą. Zatem z powyższego wynika, że środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego m.in. na wynagrodzenia wypłacane w ramach przedmiotowego Projektu stanowią refundacje wcześniej poniesionych przez Beneficjenta wydatków na realizację projektu. Z tych względów przychody z tyt. umowy-zlecenia otrzymywane przez osoby zatrudnione w ramach realizacji w/w Projektu finansowane są ze środków krajowych i jako takie nie korzystają ze zwolnienia z podatku.

W związku z powyższym od wypłaconych przychodów z umów cywilno-prawnych płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek, na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.W świetle wyżej wskazanych unormowań prawnych stwierdzić należy, że dochody podatnika uzyskane z tytułu zatrudnienia na umowę-zlecenie przy realizacji Projeku 'MODIN' nie będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 wyżej powołanej ustawy z uwagi na to, że środki na pokrycie wynagrodzeń pochodzą z funduszy strukturalnych ale pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki Beneficjenta.

Ponadto Naczelnik tut. Urzędu informuje, że nie została również spełniona przesłanka wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który mówi , że wolne od podatku są dochody otrzymywane przez podatnika, jeżeli podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Ze zwolnienia korzystają w tej części w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacja celu programu pomocowego. Należy jednak odróżnić czynności i prace o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Zwolnieniu z podatku nie podlegają wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu, wykonujących prace o charakterze pomocniczym lub polegające na wykonywaniu typowych funkcji kierowniczych, koordynacyjnych i nadzorczych czy jak w przedmiotowej sprawie obsługi prawnej, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego stanowisko zawarte we wniosku z dnia 13.03.2006 r. należy uznać za nieprawidłowe.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika