Czy opłata wynikająca z decyzji administracyjnej wydanej w oparciu o przepisy ustawy o przekdształceniu (...)

Czy opłata wynikająca z decyzji administracyjnej wydanej w oparciu o przepisy ustawy o przekdształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości podlega podatkowi od towarów i usług?

Na podstawie art. 14 b par. 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa( tekst jednolity ; Dz.U.z 2005r. Nr 8 , poz. 60 ze zm.) - po rozpatrzenia zażalenia z dnia 15.03.2006r. znak: GR.RRSP.V.7224-14/70/05/06 wniesionego przez podatnika ,na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 28.02.2006r. znak: PIII/2/443-114/05/06 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekształcenia prawa użytkowania wieczystego na podstawie decyzji administracyjnej w prawo własności nieruchomości gruntowej - zmienia się postanowienie będące przedmiotem zażalenia .

U Z A S A D N I E N I E

Wnioskiem z dnia 29.11.2005r. znak: GR-RRSP-V.7224-13/70/2005, uzupełnionym pismem z dnia 06.02.2006r. znak:GR-RRSP-V.7224-13/70/05/06 strona zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekształcenia prawa użytkowania wieczystego na podstawie decyzji administracyjnej w prawo własności nieruchomości gruntowej .

W złożonym zapytaniu wskazano następujący stan faktyczny :

Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości na mocy ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości ( Dz.U.z 2005r. Nr 175, poz. 1459) następuje w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez :

  • starostę - w przypadku nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa , w tym również nieruchomości w stosunku, do których prawo własności Skarbu Państwa wykonują inne państwowe osoby prawne
  • wójta , burmistrza , prezydenta miasta , zarządu powiatu albo zarządu województwa odpowiednio w przypadku nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego .

Zgodnie z treścią art. 4 ww. ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości , osoba na rzecz której zostało przekształcone prawo użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, jest obowiązana do uiszczenia dotychczasowemu właścicielowi opłaty z tytułu tego przekształcenia . Czynność przekształcenia nie wynika z umowy cywilnoprawnej , lecz jednostronnego aktu władczego o charakterze administracyjnym , czyli decyzji wydanej na podstawie art. 3 ust.1 cyt. ustawy .

Wyżej wymienione decyzje stanowią podstawę wpisu do księgi wieczystej.

Podatnik zwrócił się z zapytaniem - czy opłata wynikająca z decyzji administracyjnej wydanej w oparciu o w/wym. przepisy ustawy z dnia 25.07.2005r. ustalona w związku z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości gruntowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ?

Zdaniem strony , przekształcenie prawa użytkowania wieczystego na podstawie decyzji administracyjnej nie powinno zostać objęte podatkiem od towarów i usług .

Postanowieniem z dnia 28.02.2006r. znak: PIII/2/443-114/05/06 Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził , że stanowisko przedstawione we wniosku podatnika jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego .

W uzasadnieniu postanowienia stwierdzono , że prawomocna decyzja o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności wywołuje te same skutki , co umowa sprzedaży własności nieruchomości gruntowej zawarta w formie aktu notarialnego - wygasa prawo wieczystego użytkowania, a dotychczasowy użytkownik nabywa prawo własności nieruchomości gruntowej. W związku z tym wymieniona czynność mieści się w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług .

Podatnik pismem z dnia 15.03.2006r. złożył zażalenie na powyższe postanowienie - wnosząc o zmianę zawartej w nim interpretacji .

W uzasadnieniu podkreślono w szczególności , iż zgodnie z art.15 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług , nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa ( za wyjątkiem , czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych). W związku z powyższym przekształcenie nie powinno zostać objęte podatkiem od towarów i usług ponieważ dochodzi do niego obligatoryjnie na podstawie decyzji administracyjnej.

Tut. organ odwoławczy po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza co następuje :

Stosownie do postanowień art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54,poz. 535 ze zm.) - Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. : odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju .

Art.15 ust.1 cyt. ustawy stanowi , iż - 'Podatnikami są osoby prawne , jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą , o której mowa w ust.2 ,bez względu na cel lub rezultat takiej działalności'.

Zgodnie z art. 15 ust.6 powołanej ustawy - ' Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa , dla realizacji których zostały one powołane , z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych '.

Szczególne rozwiązanie ustawodawca przewidział dla jednostek samorządu terytorialnego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 97 , poz.970 ze zm.).

Zgodnie z par.8 ust.1 pkt 13 tego rozporządzenia - Zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami ( w przedmiotowej sprawie przepisami przywołanej już ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości ), wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych .

Stosownie do zapisów ww. ustawy z dnia 29 lipca 2005r. - przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości następuje w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez starostę w przypadku nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa , w tym również nieruchomości , w stosunku do których prawo własności Skarbu Państwa wykonują inne państwowe osoby prawne oraz wójta , burmistrza , prezydenta miasta , zarządu powiatu albo zarządu województwa na wniosek użytkownika wieczystego , jeżeli użytkowanie wieczyste jest ustanowione na nieruchomości stanowiącej własność jednostki samorządu terytorialnego.

Decyzja ta stanowi podstawę wpisu do księgi wieczystej (art.3.ust.2 cyt. ustawy ).

Zgodnie z art.4 omawianej ustawy osoba , na rzecz której zostało przekształcone prawo użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości jest zobowiązana do uiszczenia dotychczasowemu właścicielowi opłaty z tego tytułu.

W przypadku przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności nieruchomości na podstawie decyzji administracyjnej , wydanej przez właściwy organ , mamy do czynienia jedynie ze zmianą formy prawnej faktycznego prawa do nieruchomości , gdyż nabycie prawa do nieruchomości następuje już z chwilą zawarcia umowy o ustanowienie prawa wieczystego użytkowania. Nie można uznać tej czynności za nabycie nieruchomości , a co się z tym wiąże czynność ta nie powinna być obciążona podatkiem od towarów i usług , ponieważ dochodzi do niej obligatoryjnie . Nie wystąpi w tym przypadku odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług , o których mowa w art. 5 ust.1 ustawy o podatku VAT.

Ministerstwo Finansów Departament Podatków Pośrednich w piśmie z dnia 09.07.2004r. znak: PP1-811-760/2004/OP/1898PP skierowanym do Izby Skarbowej w Łodzi zajęło stanowisko ,iż cyt. - 'Jak wynika z art.10 ust.1 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz.U.Nr 78,poz.483 z późn. zm.) ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej , władzy wykonawczej i władzy sądowniczej.

Zgodnie z art.10 ust.2 Konstytucji RP władzę ustawodawczą stanowią Sejm i Senat , władzę wykonawczą Prezydent RP i Rada Ministrów , a władzę sądowniczą sądy i trybunały.

Ww. organy są w rozumieniu konstytucyjnym organami władzy publicznej , w związku z czym do zakresu realizowanych przez nie zadań , nałożonych odrębnymi przepisami , dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych , znajduje zastosowanie art.15 ust.6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54,poz.535).

Powołany przepis nie dotyczy jednak jednostek samorządu terytorialnego nie będących organami władzy publicznej w ww. rozumieniu konstytucyjnym'.

Zatem biorąc pod uwagę powyższe oraz wykazany stan faktyczny tut. organ odwoławczy stwierdza, iż odpłatne czynności przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym i prawnym w prawo własności, mające formę decyzji administracyjnych wydawanych przez jednostkę samorządu terytorialnego , z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie par.8 ust.1 pkt 13 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.

Tym samym zażalenie podatnika należy uznać za zasadne i zasługujące na uwzględnienie a wobec stwierdzenia , że rozstrzygnięcie zawarte w przedmiotowym postanowieniu jest sprzeczne z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług - zmienia się postanowienie będące przedmiotem zażalenia .


Referencje

PIII/2/443-114/05/06, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika