Podatnik pyta ? czy po każdej krótkiej przerwie w działalności gospodarczej powinien złożyć druk (...)

Podatnik pyta ? czy po każdej krótkiej przerwie w działalności gospodarczej powinien złożyć druk NIP-1? Podatnik twierdzi, że nie ma obowiązku składania w urzędzie skarbowym druku NIP-1 po okresie zawieszenia działalności gospodarczej.

Podatnik prowadząc działalność gospodarczą, z powodu sytuacji zdrowotnej i związane-go z tym ograniczenia działalności postanowił w pewnym momencie wyrejestrować tę działalność w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, aby następnie po upływie krótkiego okresu czasu zarejestrować ją i wznowić ponownie. Podatnik pyta ? czy po każdej krót-kiej przerwie w działalności gospodarczej powinien złożyć druk NIP-1?


Ocena stanu faktycznego:


Pojęcie zawieszenia działalności gospodarczej nie zostało zdefiniowane ani w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.), ani w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 ze zm.). Okoliczności, w których podatnicy mo-gą dokonywać zawieszenia działalności gospodarczej nie regulują również ani przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807) , ani przepisy ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. Nr 142, poz. 702 ze zm.).

Porady prawne

Możliwość zgłoszenia przez podatnika przerwy w prowadzeniu działalności gospodar-czej dopuszczają jedynie przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 ze zm.). Zgodnie z art. 34 ust 1 i 2 ww. ustawy, w przypadku zgłoszenia przez podatnika przerwy w prowadzeniu działalności w danym roku podat-kowym nie pobiera się podatku opłacanego w formie karty podatkowej za cały okres przerwy trwającej nieprzerwanie co najmniej 10 dni w wysokości 1/30 miesięcznej na-leżności za każdy dzień przerwy, jeżeli podatnik zawiadomi o tej przerwie najpóźniej w dniu jej rozpoczęcia i w dniu poprzedzającym dzień jej zakończenia. Jedynie w sytuacji gdy przerwa w prowadzeniu działalności została spowodowana chorobą, podatnik za-wiadamia właściwego naczelnika urzędu skarbowego o okresie przerwy, wynikającym ze zwolnienia lekarskiego, w dniu rozpoczęcia działalności po tej przerwie. Ww. przepi-sy stanowią o przerwie w prowadzeniu działalności gospodarczej w danym roku podatkowym, bez użycia pojęcia ?zawieszenia działalności gospodarczej?.

Dane zawarte na formularzu NIP-1 o zawieszeniu lub wznowieniu działalności gospo-darczej należy podawać jedynie w tych przypadkach, w których istnieje prawny obowią-zek zgłaszania tego faktu do urzędu skarbowego z powodów podatkowych, a więc wów-czas, gdy taką możliwość dopuszczają ustawy podatkowe (w praktyce ? dotyczy to wy-łącznie opodatkowania w formie karty podatkowej).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika