Jak należy ustalać limit przychodów w przypadku spółki, w szczególności do zastosowania jednorazowej (...)
Jak należy ustalać limit przychodów w przypadku spółki, w szczególności do zastosowania jednorazowej amortyzacji, obliczając limit przychodu 800 tys. euro sumując przychody wszystkich wspólników, czy też przychód każdego z nich z osobna?
UZASADNIENIE
Stan faktyczny:
Podatniczka prowadzi działalność gospodarczą , jako wspólnik spółki jawnej niemającej osobowości prawnej. Wspólnikami spółki jawnej są cztery osoby. Począwszy od 1 stycznia 2006 r., spółka prowadzi pełne księgi rachunkowe . W 2007 r. ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadziła definicję małego podatnika. Zgodnie z nowym art. 5a pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych małym podatnikiem jest przedsiębiorca , u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w roku podatkowym równowartości 800 tys. euro. Spółka ta jako podmiot nie będący osobą prawną przekroczyła limit 800 tys. euro.
Pytanie podatnika:
- jak należy ustalać limit przychodów w przypadku spółki, w szczególności do zastosowania jednorazowej amortyzacji, obliczając limit przychodu 800 tys. euro sumując przychody wszystkich wspólników, czy też przychód każdego z nich z osobna
Stanowisko Podatnika:
Podatniczka uważa, iż przepisy o jednorazowej amortyzacji można stosować, obliczając limit przychodu 800 tys. euro w stosunku do każdego ze wspólników z osobna.
OCENA STANOWISKA PYTAJĄCEGO
Zgodnie z art. 5a ust. 1 pkt. 20 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku nr 14 poz. 176 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 800.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje sie według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000,- zł.
Podatnicy zgodnie z art. 22k ust. 7 i 8 w/wym ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w roku podatkowym w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 11, oraz mali podatnicy, mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczanych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50.000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych Podatnicy mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w ust. 7, nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, lub stosować zasady określone w art. 22h ust. 4.
Należy równocześnie odnieść się do art.24a ustawy o podatku dochodowym, z którego treści wynika iż osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej ?księgą?, albo księgi rachunkowe, a także uwzględnić w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczania wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.
Aby skorzystać z jednorazowej amortyzacji środków trwałych używanych w działalności gospodarczej spółki cywilnej, jawnej lub partnerskiej, przychody tej spółki nie mogą przekroczyć limitu 800 tys. euro.
W przypadku jednorazowej amortyzacji istotne jest to, kto nabywa środki trwałe, prowadzi ich ewidencję i dokonuje odpisów amortyzacyjnych.
Wobec powyższego do jednorazowej amortyzacji limit przychodów ze sprzedaży, liczy się na podmiot który nabywa środki trwałe.
Reasumując powyższe orzeczono jak w sentencji.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.
W dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe, lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Na niniejsze postanowienie na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem tut. organu w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego postanowienia.