Na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 137 poz. 926 (...)

Na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm./?X? S.A. w Lublinie zwraca się z prośbą o udzielenie informacji w zakresie stosowania przepisu art. 88 ust. 1 pkt 4 lit a) ustawy z dnia 11 marca 2004r, o podatku od towarów i usług ( Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) do następującego stanu faktycznego:Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej organizuje imprezy targowe oraz różne imprezy okolicznościowe (np. bal sylwestrowy, tzw. Studniówki). Uczestnikom w/w imprez serwowane są dania gastronomiczne, które Spółka kupuje u wyspecjalizowanych dostawców. Koszty zakupu tych usług gastronomicznych (dań, zestawów itp.) są jednym z kosztów jakie ponosi firma w ramach każdej z imprez i stanowią element kształtowania cen usług świadczonych przez Spółkę. Spółka nie prowadzi działalności w zakresie turystyki opodatkowanej na zasadach określonych w art. 119 ustawy o VAT oraz usług przewozu osób. Spółka nie ma w Statusie zapisu o świadczeniu usług w zakresie turystyki. Zarząd Spółki ?X? prosi o udzielenie informacji czy przepis art. 88 ust. 1 pkt 4 lit a) ustawy z dnia 11 marca 2004r, o podatku od towarów i usług ( Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) ma zastosowanie do przedstawionego stanu faktycznego i czy na podstawie tego przepisu Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wartości zakupionych usług gastronomicznych, które zostały wykorzystane wyłącznie dla organizacji imprez targowych i imprez okolicznościowych i zostały uwzględnione w cenie sprzedawanych przez Spółkę usług.W uzupełnieniu Spółka wskazała, że na podstawie art. 86 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług (cyt): 'W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.'. Przepis ten statuuje zasadę ogólną, od której jednak przewidziano wyjątki, m.in. w art. 88 ust. l pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Na podstawie tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, co do zasady, nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych.Ponieważ 'X'S.A. zakupuje od przedsiębiorstwa gastronomicznego gotowe posiłki na bal sylwestrowy, studniówki i bankiety wystawców biorących udział w targach, jakie 'X'S.A. organizuje, rodzą się wątpliwości, czy w rzeczywistości tego rodzaju sprzedaż gotowych posiłków przez przedsiębiorstwo gastronomiczne można uznać za usługę gastronomiczną w rozumieniu art. 88 ust. l pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. (Przedsiębiorstwo gastronomiczne wystawia z tytułu świadczonych usług fakturę VAT, na której figuruje sformułowanie 'usługa gastronomiczna'.) Jednakże usługa ta w rzeczywistości ma taką postać, że podmiot odrębny od 'X'S.A. (dzierżawiący pomieszczenia 'X'S.A.) przygotowuje posiłki także dla podmiotów zewnętrznych od 'X'S.A. (wystawców). 'X'S.A. bowiem w tej sytuacji dokonuje jedynie zakupu tychże posiłków w celu dalszej ich odsprzedaży, dostarczając gotowe już posiłki na halę w trakcie imprez (bale, studniówki, bankiety) organizowanych dla wystawców. Pragniemy zaznaczyć, że 'X'S.A. nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług gastronomicznych.Przy ocenie, czy w przedstawionym stanie faktycznym 'X'S.A. rzeczywiście dokonuje zakupu 'usług gastronomicznych' należy, zdaniem Spółki, wziąć pod uwagę zasady przewidziane w statystyce publicznej. Jak bowiem stanowi art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług: 'usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych'. A zatem oceny charakteru usługi zakupowanej przez 'X'S.A. należy dokonać na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, póz. 264).PKWiU w dziale 55 usługi hoteli i restauracji zawiera m.in. następujące grupy usług:usługi gastronomiczne (PKWiU 55.3),usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU 55.4),usługi stołówkowe oraz usługi przygotowywania i dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU 55.5).Jak widać, od usług gastronomicznych PKWiU odróżnia usługi związane z podawaniem napojów, a także usługi stołówkowe oraz usługi przygotowywania i dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, hipoteza art. 88 ust. l pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje swym zakresem jedynie usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.3, nie obejmuje zaś usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 55.4 oraz PKWiU 55.5.Zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym, 'X'S.A. dokonuje zakupu usługi przygotowywania i dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU 55.5). Jest tak z tego względu, że z przygotowywanych przez przedsiębiorstwo gastronomiczne posiłków nie korzystają pracownicy 'X'S.A., lecz osoby zaproszone na imprezy przez wystawców, czyli odbiorcy zewnętrzni.Z powyższych względów, zdaniem Spółki, w przypadku zakupu gotowych posiłków przygotowywanych przez przedsiębiorstwo gastronomiczne na imprezy organizowane przez 'X'S.A. dla wystawców, 'X'S.A. przysługuje prawo, odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu usługi. 'X'S.A. powinno zatem odliczać podatek VAT wynikający z faktur wystawionych z tytułu zakupu gotowych posiłków w ramach organizowanych płatnych balów, studniówek,bankietów itp. dla osób zaproszonych przez wystawców, niezależnie od faktu, że na fakturach figuruje sformułowanie 'usługa gastronomiczna'. Klasyfikacja usługi dokonana przez usługodawcę nie jest bowiem miarodajna, jeśli chodzi o ocenę rodzaju usługi dla potrzeb ustawy o podatku od towarów i usług, zważywszy na treść art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.Ponieważ zgodnie z § 40 rozporządzenia ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.2004.97.970):'W okresie do dnia 31 grudnia 2007 r. obniżoną do wysokości 7 % stawkę podatku stosuje się do usług związanych z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usług stołówkowych i usług dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:1) sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 % oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %;2) sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22 %.''X'S.A. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w stawce 7% w przypadku gotowych posiłków oraz w stawce 22% w przypadku zakupionych napojów alkoholowych, napojów bezalkoholowych, kawy i herbaty.W świetle powyższego Spółka zwraca się uprzejmie o wyjaśnienie poruszonego zagadnienia.2) Www. sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Działając na podstawie art.14a, art 14 b § 1-4, art. 14c oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm./ w związku z wnioskiem Strony z dn. 20.09.2006r. (data wpływu do Urzędu 28.09.2006r.; bez znaku) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawiam nie uznać za prawidłowe przedstawionego we wniosku stanowiska Strony w zakresie prawa do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do zakupionych usług gastronomicznych.UZASADNIENIE W dniu 28.09.2006r. wpłynął wniosek Strony z którego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej organizuje imprezy targowe oraz różne imprezy okolicznościowe (np. bal sylwestrowy, tzw. Studniówki). Uczestnikom w/w imprez serwowane są dania gastronomiczne, które Spółka kupuje u wyspecjalizowanych dostawców. Koszty zakupu tych usług gastronomicznych (dań, zestawów itp.) są jednym z kosztów jakie ponosi firma w ramach każdej z imprez i stanowią element kształtowania cen usług świadczonych przez Spółkę. Spółka nie prowadzi działalności w zakresie turystyki opodatkowanej na zasadach określonych w art. 119 ustawy o VAT oraz usług przewozu osób. W uzupełnieniu wniosku Strona wskazała, że przedsiębiorstwo gastronomiczne wystawia z tytułu świadczonych usług fakturę VAT, na której figuruje sformułowanie ?usługa gastronomiczna?, jednakże usługa ta ma w rzeczywistości taką postać, że podmiot odrębny od 'X'S.A. (dzierżawiący pomieszczenia od Spółki 'X'S.A.) przygotowuje posiłki także dla podmiotów zewnętrznych ? wystawców. Strona dokonuje jedynie zakupu tychże posiłków w celu ich dalszej odsprzedaży, dostarczając gotowe już posiłki na halę w trakcie imprez (bale, studniówki, bankiety) organizowanych dla wystawców. Ponadto zdaniem Spółki w przedstawionym stanie faktycznym dokonuje ona zakupu usługi przygotowania i dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU 55.5 ? usługi stołówkowe oraz usługi przygotowywania i dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych), stanowiącej odrębne grupowanie od usług gastronomicznych (objętych grupowaniem PKWiU 55.3). Jest tak z tego względu, że z przygotowywanych przez przedsiębiorstwo gastronomiczne posiłków nie korzystają pracownicy Spółki, lecz osoby zaproszone na imprezy przez wystawców, czyli odbiorcy zewnętrzni. Spółka prosi o udzielenie informacji czy przepis art. 88 ust. 1 pkt 4 lit a) ustawy z dnia 11 marca 2004r, o podatku od towarów i usług ( Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) ma zastosowanie do przedstawionego stanu faktycznego i czy na podstawie tego przepisu Spółce przysługuje prawo dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wartości zakupionych usług gastronomicznych, które zostały wykorzystane wyłącznie dla organizacji imprez targowych i imprez okolicznościowych i zostały uwzględnione w cenie sprzedawanych przez Spółkę usług.

Porady prawne

Zdaniem Spółki, w przypadku zakupu gotowych posiłków przygotowywanych przez przedsiębiorstwo gastronomiczne na imprezy organizowane przez Stronę dla wystawców, Spółce przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych z tytułu zakupu gotowych posiłków w ramach organizowanych płatnych imprez, niezależnie od faktu istnienia na fakturach sformułowania ?usługa gastronomiczna?. Klasyfikacja usługi dokonana przez usługodawcę nie jest bowiem miarodajna, jeśli chodzi o ocenę rodzaju usług dla potrzeby ustawy o podatku VAT, ze względu na treść art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego, zdaniem Spółki, przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w stawce 7% w przypadku gotowych posiłków oraz w stawce 22% w przypadku zakupionych napojów alkoholowych, napojów bezalkoholowych, kawy i herbaty (stawki podatku zostały określone na podstawie § 40 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r.

w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika oraz w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu wydania niniejszego postanowienia stwierdzam co następuje:Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych z wyjątkiem:a.) przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,b.) nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób. Jednocześnie należy pamiętać, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Biorąc pod uwagę powyższe, w sytuacji gdy w konkretnej sprawie nie występują wyjątki o których mowa w przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik podatku VAT nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku nabycia usług gastronomicznych zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 55.3 ?usługi gastronomiczne?Zatem, jeżeli Spółka. dokonuje zakupu usług gastronomicznych to nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. Bez znaczenia pozostaje, zdaniem tut. Organu, fakt błędnego (zdaniem Spółki) klasyfikowania świadczonych usług przez wystawcę faktur.Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w komunikacie z dnia 5 listopada 2002 roku w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych stwierdził między innymi:1. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi, towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.2. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot,może zwrócić się o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.Wobec powyższego to na wystawcy ciąży obowiązek prawidłowego klasyfikowania świadczonej usługi. Spółka winna stosować się do ograniczeń w prawie do odliczania podatku naliczonego wyrażonych w przepisach wskazanego art. 88 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy o VAT.Z powyższych względów stanowisko Strony przedstawione we wniosku w ocenie organu podatkowego, nie jest prawidłowe.Wobec powyższego postanawiam jak w sentencji.Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 14 b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) interpretacja, o której mowa w art, 14 a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jeżeli jednak podatnik (...) zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o których mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja (...) jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, przez organ odwoławczy. W myśl art. 14 c ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się podatnika (...) do interpretacji, (...) nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi (...) nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14 b § 5 zdanie drugi, a także nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku VAT, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowania wszczęte w tych sprawach umarza się, nie stosuje się innych sankcji wynikających z prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych.. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14 a § 4 -ustawy Ordynacja podatkowa).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika