Czy protokół zdawczo-odbiorczy na okoliczność przekazania kluczy jest dokumentem uprawniającym do (...)

Czy protokół zdawczo-odbiorczy na okoliczność przekazania kluczy jest dokumentem uprawniającym do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z remontem lokalu ?

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie uznaje stanowisko przedstawione w złożonym w dniu 20.04.2006 r. wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 20.04.2006 r., zwróciliście się Państwo do tut. Organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Porady prawne

Nabywacie Państwo mieszkanie na rynku pierwotnym. W kwietniu 2006 r. odbierzecie klucze do tego mieszkania. Developer wyda wówczas dokument o nazwie protokół zdawczo - odbiorczy na okoliczność przekazania kluczy do mieszkania. Podpisanie aktu notarialnego przenoszącego własność mieszkania planowane jest dopiero w miesiącu czerwcu lub lipcu 2006 r. Przed podpisaniem aktu notarialnego chcielibyście Państwo wykończyć mieszkanie a w związku z tym planujecie zakup materiałów budowlanych.

W związku z tym zwróciliście sie Państwo z pytaniem ?czy protokół zdawczo - odbiorczy na okoliczność przekazania kluczy do mieszkania jest dokumentem uprawniającym do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z remontem lokalu mieszkalnego i czy przy zachowaniu innych warunków określonych w ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym będziecie mogli domagać się zwrotu wydatków za materiały budowlane na podstawie faktur wystawionych po dacie sporządzenia protokołu zdawczo ? odbiorczego ?'.

W Państwa ocenie protokół zdawczo - odbiorczy jest dokumentem uprawniającym do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z remontem lokalu mieszkalnego, gdyż jest on dowodem prawa do lokalu mieszkalnego w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z d nia 9 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468) osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:
1) budową budynku mieszkalnego;
2) nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
3)remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

W przypadku robót remontowych jednym z warunków uprawniających do przedmiotowego zwrotu jest posiadanie tytułu prawnego do remontowanego lokalu (budynku) mieszkalnego, co wynika z art. 4 ust. 2 pkt 1 wymienionej wyżej ustawy.

Art. 4 ust. 2. w/w ustawy stanowi zaś, że prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna posiada:
1) prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, z późn zm) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;
2) pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Powszechnie przyjmuje się, że za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego uważa się między innymi:
- akt własności lokalu;
- umowę użyczenia;
- przydział lokalu mieszkalnego;
- umowę najmu lub dzierżawy;
- umowę podnajmu lub poddzierżawy;
- inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego.

Pod pojęciem 'inny stosunek zobowiązaniowy' mieści się między innymi sytuacja, w której na podstawie przedwstępnej umowy sprzedaży lokalu developer (spółdzielnia) zobowiązuje się udostępnić nabywcy lokal mieszkalny bezpośrednio po jego wybudowaniu, a przed ustanowieniem odrębnej własności lokalu mieszkalnego.
Z § 6 przedłożonej przez Państwo przedwstępnej umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego zawartej we wrześniu 2005 r. wynika zobowiązanie developera do przekazania (odbioru) mieszkania w posiadanie nabywcom w terminie do dnia 31 marca roku następnego.

Z dniem udostępnienia lokalu protokołem, nabywcy są zobowiązani ponosić wszelkie koszty związane z utrzymaniem lokalu oraz przypadających części wspólnych, co zostało zapisane w § 8 przedwstępnej umowy sprzedaży.
Faktyczne przekazanie lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym nastąpiło protokołem zdawczo - odbiorczym sporządzonym w dniu 24.04.2006 r.
Biorąc pod uwagę powyższe protokół ten stanowi tytuł prawny do lokalu.
Tym samym nie ma przeszkód do ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych na podstawie faktur wystawionych po dacie sporządzenia protokołu zdawczo - odbiorczego, w związku z remontem lokalu, przy zachowaniu innych warunków określonych ustawą z dnia 29 sierpnia 2005 r.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika