Czy w związku z poniesionymi w 2004 roku wydatkami na zakup materiałów do remontu lokalu mieszkalnego (...)

Czy w związku z poniesionymi w 2004 roku wydatkami na zakup materiałów do remontu lokalu mieszkalnego może Pan skorzystać z odliczenia od podatku w ramach ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego ?

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r, poz. 60) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie uznaje stanowisko przedstawione w złożonym w dniu 10.05.2005r wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 10.05.2005r. wpłynął do tut. Urzędu, uzupełniony w dniu 09.06.2005r, wniosek Pana o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Porady prawne

Na podstawie podpisanej w dniu 04.08.2004 roku umowy o ustanowieniu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego uzyskał Pan spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego na budowę którego zawarł Pan ze spółdzielnią mieszkaniową umowę w dniu 05.12.2003r. W całym 2004 roku dokonywał Pan wydatków na zakup materiałów do prac adaptacyjnych w tymże lokalu i materiały te zostały przez Pana faktycznie wykorzystane do tego celu.

W związku z powyższym złożony przez Pana wniosek o interpretację prawa podatkowego zawiera następujące pytanie:

'Czy w związku z poniesionymi w 2004 roku wydatkami na zakup materiałów do remontu lokalu mieszkalnego może Pan skorzystać z odliczenia od podatku w ramach ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego ?'

Zdaniem Pana ponieważ umowa o budowę lokalu mieszkalnego została zawarta w grudniu 2003 roku może Pan skorzystać z ulgi przewidzianej w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku od całości wydatków poniesionych w 2004 roku na zakup materiałów do remontu lokalu mieszkalnego.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego następująco:

Zgodnie z zapisami art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późń. zm.) wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - (...) lokalu mieszkalnego (...) poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku.

Warunkiem skorzystania z ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego jest:
- zajmowanie remontowanego lokalu na podstawie tytułu prawnego, co wynika wprost z zapisów art. 27a ust.

1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
- przedmiotowe wydatki muszą mieścić się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r w sprawie określenia rodzaju wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788) a o czym stanowi art. 27a ust. 17 ustawy o podatku dochodowym;
- udokumentowanie, zgodnie z art. 27a ust 6 pkt 1 powoływanej już ustawy o podatku dochodowym, poniesienia wydatków na remont lokalu mieszkalnego fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodów wpłat;
- wydatki te nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu, co wynika z art. 27a ust. 7 pkt 1 przedmiotowej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
- i wreszcie w myśl art. 27a ust. 7 pkt 2 wydatki muszą dotyczyć budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

O ile w ocenie Pana nie budzi wątpliwości sposób udokumentowania poniesionych wydatków na zakup materiałów do remontu lokalu mieszkalnego, o tyle wyjaśnienia wymaga kwestia posiadania przez Pana tytułu prawnego do remontowanego lokalu mieszkalnego.

Za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego uważa się:
- własność;
- umowę użyczenia;
- umowę najmu lub dzierżawy;
- inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego.

Tytułem prawnym do zajmowania lokalu mieszkalnego będzie więc na przykład poza aktem notarialnym lub umową o ustanowieniu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, formalne jego przejęcie udokumentowane np. protokołem odbioru.

Dzień podpisania któregokolwiek z wyżej wymienionych dokumentów będzie uważany za moment uzyskania tytułu prawnego oraz prawa do ulgi z tytułu poniesienia wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego a wydatki poniesione przed tą datą nie będą podlegały odliczeniu w ramach przedmiotowej ulgi podatkowej.

Z przedłożonych przez Pana w dniu 09.06.2005r dokumentów wynika, że w dniu 05.12.2003r zawarł Pan ze Spółdzielnią Mieszkaniową ......... umowę na budowę lokalu mieszkalnego nr 4 w budynku nr 1 przy ulicy .............. . Wynika z niej, że strony umowy zobowiązują się do zawarcia w dniu przekazania członkowi lokalu mieszkalnego umowy o ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Przekazanie przedmiotowego lokalu mieszkalnego do użytkowania nastąpiło w dniu 04.08.2004r czego potwierdzeniem jest podpisany przez Pana w tym dniu protokół zdawczo-odbiorczy poparty następnie podpisanym w dniu 06.08.2004r protokołem przekazania mieszkania do użytkowania. W dniu podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego zawarł Pan również ze spółdzielnią mieszkaniową umowę o ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Biorąc pod uwagę powyższe przyjąć należy, że tytuł prawny do lokalu mieszkalnego posiada Pan dopiero od dnia 04.08.2004r i dopiero od tego dnia spełniony jest podstawowy warunek uprawniający do odliczeń od podatku wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w ramach ulgi remontowej.

O ile łącznie spełnione zostaną również pozostałe warunki wynikające z przepisów prawa podatkowego, dopiero wydatki poniesione na przedmiotowy cel po 04.08.2004r będzie Pan mógł odliczyć od podatku z tytułu ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika