Opodatkowania podatkiem VAT wpłat mieszkańców, będących partycypacją w kosztach budowy inwestycji (...)

Opodatkowania podatkiem VAT wpłat mieszkańców, będących partycypacją w kosztach budowy inwestycji realizowanych przez Miasto Lublin

We wniosku skierowanym do tut. Organu Strona prosi o udzielnie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w odniesieniu do opodatkowania podatkiem VAT wpłat mieszkańców, będących partycypacją w kosztach budowy inwestycji realizowanych przez Miasto Lublin. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Miasto Lublin prowadzi inwestycje polegające między innymi na budowie dróg, oświetlenia, sieci wodno-kanalizacyjnej, które zgodnie z zapisem art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) są jego zadaniami własnymi. Zainteresowani danymi inwestycjami mieszkańcy partycypują w kosztach budowy dokonując wpłat na rzecz Społecznego Komitetu Budowy, który łączną kwotę dokonanych przez mieszkańców wpłat przekazuje na konto Urzędu Miasta Lublin. Z uwagi na fakt, że wpłaty mieszkańców są dobrowolne Urząd Miasta Lublin traktuje je jako darowiznę. Urząd Miasta nie ma zawartych żadnych umów cywilno-prawnych z poszczególnymi mieszkańcami. Społeczny Komitet Budowy wyznacza osobę, z którą Miasto zawiera umowę i która reprezentuje mieszkańców przez cały okres inwestycji. W umowie tej określona jest nazwa zadania inwestycyjnego, ogólna wartość inwestycji, udział finansowy stron.

Porady prawne

Po zakończeniu inwestycji Miasto Lublin staje się właścicielem powstałego majątku i ujmuje go w ewidencji środków trwałych. Drogi i ulice pozostają w ewidencji Miasta, zaś pozostałe inwestycje, dotyczące np. oświetlenia przekazywane są Zakładowi Energetycznemu natomiast wodno-kanalizacyjne Miejskiemu Przedsiębiorstwu Wodno Kanalizacyjnemu w Lublinie. Strona wskazuje, że Miasto Lublin nie zobowiązuje się do żadnych nieodpłatnych czy też odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług, o których mowa w art. 5 ustawy o VAT-na rzecz mieszkańców. Ponadto zdaniem Podatnika przekazanie przez Społeczny Komitet Budowy dokonanych przez mieszkańców wpłat pieniężnych nie stanowi dostawy towarów, gdyż pieniądze nie mieszczą się w definicji towaru zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Nie występuje w tym przypadku również świadczenie usług, gdyż przekazaniu pieniędzy ze strony Komitetu nie towarzyszy żadne świadczenie ze strony Gminy.

Zdaniem Podatnika, z uwagi na to, że przekazanie przedmiotowych wpłat nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu zawartych w art. 5 ustawy o VAT w związku z czym ich dokonanie podatkowi temu nie podlega. Tut. Organ podziela stanowisko Strony. Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Przepis art. 7 ust. 1 stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z definicją określoną w słowniczku do cyt. ustawy o VAT (art. 2 pkt 6) przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast przez odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w zrozumieniu art. 7, w tym również:1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Zakres opodatkowania podatkiem VAT reguluje powołany przepis art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji, czynności tam nie wymienione, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby z tytułu wniesienia przez mieszkańców dobrowolnych kwot stanowiących ich partycypację w kosztach budowy kanalizacji lub w innych inwestycjach, miało miejsce odpłatne nabycie obiektu budowlanego lub roboty budowlanej, jak również nie stwierdzono, by w przedmiotowej sprawie w zamian za wpłaty mieszkańców Strona zobowiązała się do określonego świadczenia. Zatem w opisanym przez Stronę stanie faktycznym nie wystąpi odpłatna czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Przekazanie przez Społeczny Komitet na konto Strony dokonanych przez mieszkańców wpłat pieniężnych, nie stanowi dostawy towarów, gdyż pieniądze nie mieszczą się w definicji towaru zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Nie występuje również w niniejszym przypadku świadczenie usług, gdyż przekazaniu pieniędzy ze strony Komitetu nie towarzyszy żadne świadczenie ze strony Gminy (Urzędu Miasta). W związku z tym, że przekazanie przedmiotowych wpłat nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu wymienionych w art. 5 ustawy o VAT, nie podlega ono opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam jak w sentencji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika