Czy omawiane czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeśli tak, to co jest (...)

Czy omawiane czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeśli tak, to co jest przedmiotem opodatkowania i w jakim momencie powstaje obowiązek podatkowy oraz gdzie znajduje się miejsce świadczenia usług?

Wnioskiem Nr DO/105/275/06 z 22.08.2006 r. (data wpływu: 23.08.2006 r.), uzupełnionym pismem Nr DO/105/342/06 z 25.10.2006 r. (data wpływu: 27.10.2006 r.), Podatnik zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:

Podatnik zamierza wypożyczać wydawnictwa w ramach systemu prowadzonego przez organizację IFLA, która jest niezależną, międzynarodową, pozarządową organizacją typu ?non-profit?, mającą swoją siedzibę w Holandii. Jej główne cele to:
-promowanie wysokiego standardu usług bibliotecznych i informacyjnych;
-upowszechniane rozumienia wartości dobrej biblioteki i serwisu informacyjnego;
-reprezentowanie interesów członków na całym świecie.
Członkiem IFLA może być organizacja, stowarzyszenie, instytucja (np. biblioteka) lub indywidualny bibliotekarz czy student. Istnieje szereg form członkowstwa, które pozwalają na działanie w ramach IFLA, np. jednoosobowe centra lub biblioteki szkolne. Dwa główne rodzaje członków, którzy posiadają prawo głosu to: członkowie stowarzyszenia i członkowie ? instytucje.
Problemy wspólne dla bibliotek na całym świecie są przedmiotem podstawowych działań IFLA, określonych przyjętą strategią tej organizacji. Do działań tych należą:
-ALP (Advancement of Librarianship Programme) ? rozwój profesji bibliotekarskiej w krajach rozwiniętych;
-FAIFE (Free Access to Information and Fredom of Expression) ? dotyczy wolności dostępu do informacji i wolności ekspresji,
-CLM (The Copyright and Rother Legal Matters Committee) ? zajmuje się prawem autorskim i innymi sprawami prawnymi;
-PAC (Preservation and Consrevation) ? koncentruje się na inicjatywach związanych z konserwacją i zabezpieczaniem materiałów bibliotecznych. Każdy oddział ma dyrektora, który odpowiada przed Zarządem Głównym i Komitetem Zawodowym.
IFLA posiada swój statut, w którym określa swoje cele i zakres działania, m.in. zajmuje się sprzedażą voucherów, a środki finansowe pozyskane ze sprzedaży zasilają budżet organizacji.

Porady prawne

Vouchery są środkiem płatniczym, wykorzystywanym do zapłaty za wypożyczenie książki, czy też artykułu z biblioteki zagranicznej. Są to plastikowe karty wykorzystywane wielokrotnie, nie ulegają dezaktualizacji.IFLA nie jest pośrednikiem w nabywaniu/świadczeniu usług bibliotek.

Obecnie Uczelnia zakupiła vouchery (otrzymała fakturę od unijnego podatnika VAT) i zamierza nimi płacić wypożyczając wydawnictwa.

Podatnik nie zawierał z innymi bibliotekami ani z organizacją IFLA żadnych umów. Biblioteka nie jest członkiem IFLA. Współpracę między bibliotekami reguluje Ustawa z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 1997 r., Nr 85, poz. 539), a w szczególności Rozdział 10, art. 27 i art. 28, a także Zarządzenie Ministra Kultury i Sztuki z 25 marca 1980 r., które określiło cel oraz szczegółowe zasady i tryb realizacji wypożyczeń międzybibliotecznych (Zarządzenie Ministra Kultury i Sztuki w sprawie zasad wypożyczania między bibliotecznego: Monitor Polski 1980, Nr 12, poz. 54).

Wypożyczając książkę z zagranicy, Podatnik składa zamówienie do biblioteki, która posiada potrzebny egzemplarz. Po otrzymaniu i wykorzystaniu książki, Uczelnia odsyła ją do biblioteki wypożyczającej wraz z 1 voucherem. W przypadku zamówień artykułów po otrzymaniu kserokopii z biblioteki zagranicznej Podatnik wysyła jako zapłatę 1 lub 1,5 vouchera w zależności od tego, ile zażąda biblioteka wykonująca kserokopię. Cena 1 vouchera to 8 EURO.

Analogicznie może wystąpić sytuacja, kiedy Podatnik otrzyma zamówienie na udostępnienie swoich zasobów bibliotecznych i otrzyma zapłatę w formie voucherów. Udostępnianie wydawnictw następuje w formie: fizycznego wypożyczenia książki, wysyłanych kserokopii oraz w postaci elektronicznej, tj. zeskanowane materiały. Z innych bibliotek, Uczelnia otrzymuje książki (zwrotnie) oraz kserokopie i skany (bezzwrotnie). Biblioteki zagraniczne również fizycznie wypożyczają PB książki w zamian za wcześniej wspomnianą opłatę w postaci voucherów (laminowane i numerowane karty).

Jednocześnie, Podatnik informuje, iż wystąpił do Urzędu Statystycznego w Łodzi o sklasyfikowanie niniejszej czynności i otrzymała odpowiedź, że mieści się ona w PKWiU 92.51.11-00.00 ?Usługi bibliotek?.

Reasumując powyższe, u podatnika mają miejsce następujące zdarzenia:
a) zakupuje od organizacji IFLA środki płatnicze w formie voucherów i dokonuje zapłaty na podstawie faktury;
b)wypożyczając wydawnictwa innym bibliotekom zagranicznym otrzymuje zapłatę w formie voucherów;
c)wypożycza wydawnictwa od innych bibliotek zagranicznych, dokonując zapłaty za usługę za pomocą voucherów.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Podatnik wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym zakresie:

Czy omawiane czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeśli tak, to co jest przedmiotem opodatkowania i w jakim momencie powstaje obowiązek podatkowy oraz gdzie znajduje się miejsce świadczenia usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup środków płatniczych w formie voucherów nie podlega ustawie o VAT, gdyż nie stanowi dostawy towarów ani świadczenia usług, o którym mowa w art. 7 ustawy.

Podatnik wypożyczając wydawnictwa innym bibliotekom świadczy usługi bibliotek PKWiU 92.51 opodatkowane 7 % podatkiem VAT (zgodnie z załącznikiem nr 3 poz. 157 do ustawy). Fakt otrzymania voucheru za udostępnienie zasobów bibliotecznych stanowi moment powstania obowiązku podatkowego. Miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie są faktycznie świadczone, tj. w Polsce. Podstawą opodatkowania jest obrót w wysokości wartości otrzymanego vouchera.

Uczelnia wypożyczając wydawnictwa od innych bibliotek zagranicznych, płaci voucherami za usługę. Czynność ta nie stanowi importu usług. Biblioteka zagraniczna świadczy usługi wypożyczania wydawnictw opodatkowane wg stawki VAT obowiązującej w danym kraju.

Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; zmiana ostatnia: Dz. U. z 2006 r., Nr 143, poz. 1029) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Uczelnia zamierza odpłatnie wypożyczać swoje zasoby biblioteczne (książki, artykuły) podmiotom zagranicznym. Czynności te zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi jako ?Usługi bibliotek? (symbol PKWiU 92.51.11-00.00).

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r., dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 157 (PKWiU ex 92.5) niniejszego załącznika wymienione zostały ?Usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą ? wyłącznie w zakresie wstępu oraz wypożyczania wydawnictw, wymienionych w poz. 48 i 49?, czyli książek (oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), (...) oraz gazet, magazynów, czasopism (...).

Z powyższych przepisów oraz przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż odpłatne wypożyczanie przez Podatnika wydawnictw wymienionych w poz. 48 i 49 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, innym bibliotekom zagranicznym podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT. Natomiast, odpłatne wypożyczanie tych wydawnictw, które nie zostały wymienione w wyżej wskazanych pozycjach podlega opodatkowaniu stawką 22%.

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi (...). Jednakże, przepis art. 19 ust. 4 wskazanej ustawy, stanowi, iż jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. W związku z powyższym, w omawianym przypadku obowiązek podatkowy powstaje w chwili wystawienia faktury VAT, jednakże nie później niż w 7. dniu od wykonania usługi.

Natomiast miejscem świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3a ustawy o VAT, tj. usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki, jest miejsce, gdzie usługi te są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

W świetle powyższego, w przypadku świadczenia usług udostępniania wydawnictw ze zbiorów bibliotecznych, miejscem świadczenia usług jest Polska.

Natomiast w sytuacji, gdy Uczelnia wypożycza książki z innych bibliotek zagranicznych, miejscem świadczenia usług jest kraj podmiotu świadczącego te usługi, z tych względów czynność ta nie podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto, na podstawie przedstawionego we wniosku przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż Podatnik nabywa od międzynarodowej organizacji IFLA środek płatniczy (vouchery) niezbędny do dokonywania transakcji wypożyczania wydawnictw z innych bibliotek, jak również innym bibliotekom. Kwestią zasadniczą w analizowanej sytuacji jest określenie, czy vouchery należy uznać za towar czy też za usługę.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z definicji tej wynika, iż vouchery nie są towarem, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, w związku z tym, ich sprzedaż należy uznać za świadczenie usług. Miejscem świadczenia tych usług, stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę (...). W analizowanym przypadku, miejscem świadczenia usług ? sprzedaży voucherów ? będzie miejsce, gdzie IFLA posiada swoją siedzibę, tj. w Holandii.

Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać podstawy uzasadniające to żądanie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika