Czy dostawa sprzętu komputerowego dla Starostwa Powiatowego może korzystać z preferencyjnej stawki (...)

Czy dostawa sprzętu komputerowego dla Starostwa Powiatowego może korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT, o której mowa w art.83 ust.1 pkt 26 lit.a ustawy o VAT, w sytuacji gdy sprzęt zostanie przekazany szkołom?

Na podstawie art.233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu po rozpatrzeniu zażalenia na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pile z dnia 19.05.2006r. Nr PP/443/15/06 sporne postanowienie utrzymuje w mocy.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 27.02.2006r.(uzupełnionym pismem z dnia 11.05.2006r. oraz pismem z dnia 15.05.2006r) zwrócono się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Porady prawne

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Zarząd Powiatu jako organ nadzorujący placówki oświatowe w ramach art.16 ust.4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U.Nr 19, poz.177 ze z.) przeprowadzi postępowanie i udzieli zamówienia na dostawy komputerów dla tych placówek.
Nabywcą sprzętu komputerowego i płatnikiem za faktury jest Zarząd Powiatu występujący w imieniu Starosty, który przekaże sprzęt dla podległych placówek oświatowych.

Stanowisko zawarte we wniosku wskazuje, że przedmiotowa dostawa sprzętu komputerowego opodatkowana będzie stawką podatku VAT w wysokości 0%, gdyż istotny jest w tym przypadku fakt, że komputery zostaną przekazane przez Starostwo Powiatowe dla placówek oświatowych.

Postanowieniem z dnia 19.05.2006r. Nr PP/443/15/06 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pile po rozpatrzeniu wniosku w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług przedstawione stanowisko uznał za nieprawidłowe.
W uzasadnieniu wskazano, że zgodnie z art.83 ust.1 pkt 26 lit.a ustawy o podatku od towarów i usług, warunkiem zastosowania 0% stawki podatku jest bezpośrednia dostawa sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych. Ze stanu faktycznego wynika natomiast, że nabywcą sprzętu komputerowego będzie Starostwo Powiatowe, natomiast sam sprzęt zostanie przekazany placówkom oświatowym nieodpłatnie.
Naczelnik Urzędu Skarbowego powołał ponadto przepis art.83 ust.1 pkt 26 lit.b ustawy o podatku od towarów i usług, zauważając, iż w przepisie tym nie zostały wymienione inne instytucje niż organizacje humanitarne , charytatywne lub edukacyjne, co oznacza, że Starostwo Powiatowe nie jest uprawnione do nabycia sprzętu komputerowego ze stawką 0% i następnie do nieodpłatnego przekazania go placówkom oświatowym.
Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że dostawa sprzętu komputerowego na rzecz Starostwa Powiatowego jest opodatkowana stawką 22%.

Na postanowienie z dnia 19.05.2006r. Wnioskodawca wniósł zażalenie, zaznaczając, że:
-umowy cywilnoprawne zawierane są zawsze przez powiat reprezentowany przez zarząd powiatu, nie można więc oczekiwać, że zamówienia sprzętu komputerowego dokona placówka oświatowa we własnym imieniu;
-ustawa o podatku VAT wymaga jedynie, aby sprzęt był zamówiony dla placówki oświatowej i przez te placówki użytkowany. Dowodem na powyższe, zgodnie z ustawą jest dokonanie potwierdzenia przez organ nadzorujący, że zamówienie jest dokonane na rzecz placówki oświatowej, a nie to aby sprzęt komputerowy był dostarczony przez dostawcę bezpośrednio do tej placówki;
-nie jest warunkiem ustawowym, aby płatnikiem była placówka oświatowa (wydatki wszystkich powiatowych jednostek budżetowych są finansowane z budżetu powiatu).

Ponadto podano, że interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego błędnie wskazuje, że gdyby dostawa realizowana była za pośrednictwem innej jednostki organizacyjnej powiatu, to dla zastosowania 0% stawki podatku VAT przy dostawie sprzętu komputerowego, sytuacja taka powinna być przewidziana w art.83 ust.1 pkt 26 lit.b.
Jednak , jak zaznaczyła Strona, jednostki budżetowe powiatu stanowią jedną osobę prawną i nie mogą między sobą dokonywać darowizn.

Po rozpatrzeniu zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej wyjaśnia:

Zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art.5 ust.1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art.7 ust.1 ustawy).

Z art.83 ust.1 pkt 26 lit.a ww. ustawy wynika, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13 - 15.

W art.83 ust.13 ww. ustawy wskazano, że opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy. W załączniku tym wymieniono:
-jednostki centralne komputerów, serwery, monitory , zestawy komputerów stacjonarnych,
-drukarki,
-skanery,
-urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących),
-urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Ponadto, zgodnie z art.83 ust.14 pkt 1 ww. ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust.1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jednocześnie, w myśl art.83 ust.15 ustawy o podatku od towarów i usług, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust.14, do właściwego urzędu skarbowego.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów dla zastosowania preferencyjnej - 0% stawki podatku od towarów i usług ustawodawca postawił wymóg zarówno co do rodzaju sprzętu będącego przedmiotem dostawy, jak i co do stron dokonywanej transakcji.
I tak 0% stawką podatku będzie opodatkowana dostawa sprzętu, który został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy, a dostawa będzie dokonana dla placówki oświatowej, przy czym dostawca musi dysponować zamówieniem złożonym przez taką placówkę, potwierdzone przez organ ją nadzorujący.
W myśl art.43 ust.9 ustawy o podatku od towarów i usług przez placówki oświatowe, o których mowa w art.83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że dostawa sprzętu komputerowego nastąpi dla Starostwa Powiatowego, a nie dla placówki oświatowej. Zakupiony sprzęt będzie własnością Powiatu i będzie przekazany, zgodnie z planem, placówkom oświatowym ('przemieszczenie mienia a nie przekazywanie w rozumieniu Kodeksu cywilnego, które łączy się ze zmianą właściciela'). Nie jest to zatem sytuacja, o której mowa w art. 83 ust.1 pkt 26 lit.a ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, w sytuacji, gdy nabywcą sprzętu komputerowego jest Starostwo Powiatowe, zastosowanie 0% stawki podatku VAT nie może mieć miejsca ze względu na nie spełnienie warunków, o których mowa w powołanych powyżej przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art.41 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług dostawa sprzętu komputerowego dla Starostwa Powiatowego będzie opodatkowana 22% stawka podatku od towarów i usług.

W zażaleniu na postanowienie z dnia 19.05.2006r. Strona wskazała, że interpretacja udzielona przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pile błędnie wskazuje, że gdyby dostawa realizowana była za pośrednictwem innej jednostki organizacyjnej powiatu, wówczas powinno to być przewidziane w art.83 ust.1 pkt 26 lit.b ustawy o VAT, czyli przewidziana powinna być możliwość nabycia sprzętu w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówce oświatowej (darowizny). Strona wskazała jednak, iż jednostki budżetowe powiatu, stanowiąc jedną osobę prawną nie mogą między sobą dokonywać darowizn. Wskazany przepis nie dotyczy więc przedmiotowej sytuacji.

Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, iż faktycznie ww. przepis nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie. Przepis ten wskazuje bowiem, iż stawkę podatku 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym.
Przepis ten został powołany przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w celu przedstawienia pełnej informacji odnośnie możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w przypadku dostawy sprzętu komputerowego. W interpretacji zaznaczano przy tym, iż przepis ten nie ma zastosowania w omawianej sytuacji.

W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja prawa podatkowego została wydana w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w dniu jej wydania stan prawny.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika