Dotyczy odliczania wydatków na remont przed zakończeniem budowy budynku mieszkalnego.

Dotyczy odliczania wydatków na remont przed zakończeniem budowy budynku mieszkalnego.

Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi odmawia zmiany postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bełchatowie Nr USI/13/1183/AK/06 z dnia 23 marca 2006 r.

W dniu 10.02.2006 r. zwróciła się Pani do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bełchatowie z wnioskiem o dokonanie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Przedmiotowy wniosek został następnie uzupełniony w dniu 10.03.2006 r.
Wątpliwości Pani powstały na tle następującego stanu faktycznego.
Zgodnie z dziennikiem budowy w grudniu 2004 r. ukończyła Pani budowę budynku mieszkalnego. Ze względu na brak środków finansowych budynek ten nie został zgłoszony do użytkowania. W 2005 r. poniosła Pani wydatek na zakup pokrycia dachowego w postaci gontów bitumicznych (uprzednio dach pokryty był papą), który to wydatek chciałaby Pani odliczyć w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego. W Pani ocenie, pomimo braku pozwolenia na użytkowanie przedmiotowego budynku, przysługuje Pani prawo odliczenia z tytułu poniesionego w 2005 r. wydatku w ramach przedmiotowej ulgi.

Porady prawne

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bełchatowie w wydanym w dniu 23.03.2006 r. postanowieniu USI/13/1183/AK/06 nie podzielił poglądu wyrażonego w złożonym wniosku.

Nie zgadzając się z powyższym, w dniu 29.03.2006 r. złożyła Pani zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza co następuje:

Stosownie do dyspozycji art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego jeżeli uzna, że zażalenie podatnika zasługuje na uwzględnienie.

Na wstępie należy podkreślić, iż zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego, każda ulga podatkowa stanowi odstępstwo od zasady powszechności i równości podatkowej. W konsekwencji o prawie do odliczenia może decydować wyłącznie literalne brzmienie obowiązujących przepisów; w przypadku ulgi remontowo-modernizacyjnej będzie to ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Tym samym organy podatkowe, jakkolwiek rozumieją Pani trudną sytuację rodzinną i zdrowotną, muszą opierać się na ścisłej wykładni przepisów uprawniających do skorzystania z przedmiotowej ulgi.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Stosownie natomiast do postanowień art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy, podatek dochodowy od osób podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, obliczony zgodnie z art. 27 i obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów, a ponadto przedmiotowe wydatki:

1. mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r., opublikowanym w Dzienniku Ustaw Nr 156, poz. 788 (art. 27a ust. 17 ustawy),

2. zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowodem tej wpłaty (art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy),

3. nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy)

4. dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 27a ust. 7 pkt 2 ustawy).

O ile przytoczone warunki zostaną spełnione łącznie, podatnikowi przysługuje prawo do odliczeń od podatku na zasadach określonych w art. 27a ust. 3 pkt 2, ust. 4, ust. 5, ust. 10 oraz ust. 15 ustawy.

Podkreślenia wymaga również fakt, iż ustawodawca nie uzależnił prawa do omawianej ulgi od innych, niż wyżej wymienionych, warunków.
W przedmiotowej sprawie istotne jest zatem wyjaśnienie pojęcia remontu i modernizacji. Określając w przepisach ustawy zasady korzystania przez podatników z ulg mieszkaniowych, ustawodawca nie zdefiniował w nich ani pojęcia 'remontu i modernizacji', ani pojęcia 'budowy'. Wg słownika języka polskiego, remont to naprawa czegoś, doprowadzenie do stanu używalności, zaś modernizacja to ?unowocześnienie, uwspółcześnienie czegoś?- Mały Słownik Języka Polskiego - Warszawa 1969 r.
Odwołując się również do przepisu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2000r. Nr 106, poz. 1126 ze zm.) stwierdzić należy, iż pod pojęciem remontu należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Remont budynku może być zatem przeprowadzony dopiero po uprzednim jego wybudowaniu i oddaniu do użytku w sposób przewidziany przepisami prawa - a zatem otrzymaniu decyzji o odbiorze technicznym (całkowitym lub częściowym). W przeciwnym wypadku nie istnieje przedmiot remontu. Powyższe znajduje potwierdzenie zarówno w przepisach prawa budowlanego, jak i w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, na gruncie których, pojęcie budowy występuje niezależnie od pojęcia remontu. Tym samym, do czasu formalnego zakończenia - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami - procesu inwestycyjnego polegającego na budowie budynku mieszkalnego i następnie jego oddaniem do użytku, nie można uznać, iż mamy do czynienia z jego remontem. W konsekwencji wydatki mieszkaniowe, poniesione na rzecz tego budynku, do czasu formalnego oddania go do użytku, nie mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej.
W Pani przypadku, z uwagi na brak pozwolenia na użytkowanie budynku mieszkalnego, zakres inwestycji jest przesądzony i stanowi inwestycję w postaci budowy a nie remontu.

Mając powyższe na uwadze, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi orzeka jak na wstępie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika