W jakiej wysokości przysługuje odliczenie od dochodu z tytułu darowizny przekazanej w 2003 r. na rzecz (...)

W jakiej wysokości przysługuje odliczenie od dochodu z tytułu darowizny przekazanej w 2003 r. na rzecz Parafii Rzymskokatolickiej w Warszawie z przeznaczeniem na działalność charytatywno-opiekuńczą ?

Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 26 ust. 1 pkt 9 lt. b i ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowy od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. - ?darowizny na cele kultu religijnego i działalność charytatywno-opiekuńczą podlegały odliczeniu od dochodu, w wysokości nie przekraczającej 10 % dochodu.
Równolegle do powyższej normy istnieje również zapis art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP (Dz. U. z 1989 r. Nr 29, poz. 154 ze zm.), zgodnie z którym darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania darczyńców podatkiem dochodowym i podatkiem wyrównawczym, jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz ? w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny ? sprawozdanie o przeznaczeniu jej na tę działalność. Przepis ten zachował swoje pierwotne brzmienie od czasu wejścia w życie zacytowanej powyżej ustawy, tj. od dnia 23 maja 1989 r.
Do oceny podatkowych skutków darowizn na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej, miarodajny winien być wyłącznie tekst ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tylko taka wykładnia respektuje bowiem założenia wynikające z treści ustawy zasadniczej.
Zgodnie bowiem z normą art. 217 Konstytucji RP prawo do nakładania podatków, kreowania obowiązków podatkowych, a także zasad przyznawania ulg podatkowych zostało zastrzeżone do wyłącznej kompetencji ustaw podatkowych. Rozwinięciem tej zasady konstytutywnej są postanowienia ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa. Przemawia za tym również regulacja normy art. 25 ustawy zasadniczej, która kreuje zasadę równouprawnienia wszystkich kościołów oraz związków wyznaniowych w Polsce.
Przyjęcie, że osoby fizyczne, dokonujące darowizn na rzecz działalności charytatywno-opiekuńczej większości kościołów działających w Polsce, (ale nie wszystkich), byłoby uprzywilejowaniem w zakresie ich obowiązków podatkowych w stosunku do osób bezwyznaniowych, czy też należących do jednego z wymienionych powyżej czterech związków wyznaniowych, które chcą wesprzeć działalność opiekuńczo-charytatywną organizacji świeckich lub swoich związków, co z kolei stanowiłoby naruszenie zasady równości obywateli wobec prawa.
Takiej wykładni wskazanych norm prawnych nie może również naruszyć stanowisko Ministra Finansów prezentowane w ramach urzędowej wykładni przepisów prawa podatkowego. W tym zakresie wypowiedział się bowiem Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 11 maja 2004 r., sygn. akt. K 4/03 (dotąd niepublikowany), uznając za niekonstytucyjny przepis art. 14 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa, w części stanowiącej, że interpretacje Ministra Finansów wiążą organy podatkowe. Poza tym stanowisko Ministra Finansów w omawianym zakresie było niejednorodne.
A zatem przekazana przez Pana darowizna na działalność charytatywno ? opiekuńczą Kościoła podlega odliczeniu do wysokości nie przekraczającej 10% dochodu.

Porady prawne


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika