Czy wycofanie samochodu osobowego na potrzeby własne spowoduje powstanie przychodu do opodatkowania

Czy wycofanie samochodu osobowego na potrzeby własne spowoduje powstanie przychodu do opodatkowania

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków ? Prądnik działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /t.j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm./ po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17.11.2006 r./ data wpływu 21.11.2006 r./ uzupełnionego w dniu 22.12.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pan ... na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w 2005 r. zakupił samochód osobowy. Samochód ten zamierza wykreślić z ewidencji środków trwałych i przekazać na cele osobiste. Zdaniem Podatnika wycofanie samochodu osobowego na potrzeby własne spowoduje powstanie przychodu do opodatkowania, przychód ten będzie wartością wynikającą ze wzoru: cena sprzedaży /przekazania/ + amortyzacja ? cena zakupu.

Porady prawne

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków- Prądnik stwierdza:
Przepisy podatkowe nie zabraniają przekazania środków trwałych stanowiących majątek firmy na potrzeby osobiste, decyzja ta należy wyłącznie do podatnika. Osoba prowadząca działalność gospodarczą i wykorzystująca do tej działalności dany środek trwały może w każdym momencie podjąć decyzje o jego wycofaniu z działalności i przeznaczeniu na potrzeby własne. Wówczas w ewidencji środków trwałych należy zawrzeć adnotację, z której będzie wynikała data i przyczyna wycofania danego środka trwałego z działalności gospodarczej.
Przekazanie środka trwałego na cele osobiste oznacza jedynie zakończenie amortyzacji.

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /tj. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm./ przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:
a. środkami trwałymi,
b. składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500,00 zł,
c. wartościami niematerialnymi i prawnymi
- ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.
Tak więc przekazanie przez podatnika danego środka trwałego na potrzeby własne jest czynnością, która w myśl przepisu art. 14 ust. 2 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wywoła żadnych skutków, ponieważ nie stanowi odpłatnego zbycia, w związku z czym Podatnik nie osiągnie w tym momencie przychodu podlegającego opodatkowaniu. Uzyskanie przychodu nastąpi dopiero w razie odpłatnego zbycia środka trwałego, o ile pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności gospodarczej i dniem jego zbycia nie upłynie sześć lat. Po upływie tego okresu dochód ze sprzedaży będzie wolny od podatku.

Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 10 ust. 2 pkt 3 wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.
Natomiast z przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit d wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do którego m.in. odnosi się art. 10 ust. 2 ustawy, wynika, że źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2, innych rzeczy ? jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane /.../ przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Sposób obliczenia dochodu z odpłatnego zbycia składnika majątku stanowiącego środek trwały został uregulowany w art. 24 ust. 2 zdanie 2 pkt 1 wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stosownie do którego dochodem, z odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1,wykorzystywanych na potrzeby działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, jest przychód z odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. b, a w pozostałych przypadkach dochodem lub stratą jest różnica między przychodem z odpłatnego zbycia a wartością początkową wykazaną w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem pkt 2, powiększona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od tych środków i wartości.W związku z powyższym przekazując środek trwały tj. samochód osobowy na potrzeby własne winien Pan w ewidencji środków trwałych zawrzeć stosowną adnotację z podaniem daty przekazania środka na potrzeby osobiste, sporządzić oświadczenie o tym przekazaniu, oraz zakończyć jego amortyzację.
Natomiast przychód do opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 10 ust. 2 pkt 3 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powstanie w momencie sprzedaży samochodu osobowego.

Interpretacja wyżej omawianych przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu prawnego obowiązującego w 2006 r.
Jednocześnie informuję iż Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie innych ustaw /Dz. U. Nr 217 poz. 1588/ nie wprowadziła na 2007 r. zmian w zakresie wyżej opisanego stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14a § 2 wyżej wymienionej ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 wyżej wymienionej ustawy ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie, zgodnie z art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa, służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków ? Prądnik w terminie siedmiu dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika