Czy podatnik prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych ma obowiązek (...)
Czy podatnik prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych ma obowiązek informować urząd skarbowy o okresowych przerwach w prowadzeniu działalności?
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Podatnik prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych.
Zawarte w piśmie zapytanie dotyczy obowiązku informowania Urzędu Skarbowego o okresowych przerwach w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. regulującej opodatkowanie podatkiem dochodowym osób fizycznych (Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) nie przewidują, w przypadku podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, którzy rozliczają się na zasadach ogólnych, obowiązku zgłaszania okresowej przerwy w wykonywaniu działalności i nie wprowadzają dla takiej sytuacji odrębnych uregulowań.Równocześnie należy nadmienić, że przepisy podatkowe nie zabraniają podatnikom zgłaszania przerw dla celów informacyjnych.
Tutejszy Organ zaznacza również, że okresowa przerwa w wykonywaniu działalności nie pozbawia Podatnika przymiotu przedsiębiorcy i nie zwalnia z obowiązków nałożonych na niego jako osobę prowadzącą działalność gospodarczą.
Jeżeli zatem przed rozpoczęciem przerwy w wykonywaniu działalności gospodarczej u podatnika wystąpił obowiązek złożenia deklaracji PIT-5 oraz wpłaty zaliczki na podatek dochodowy jest on obowiązany również do składania tych deklaracji za okresy, w których wystąpiła przerwa w wykonywaniu działalności.
Dla celów podatkowych Podatnik pozostaje przedsiębiorcą od dnia rozpoczęcia działalności do jej zakończenia (likwidacji) ze wszystkimi konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawnych.