Czy wydatki związane ze sprzedażą premiową polegającą na świadczeniu usług gratis w przypadku (...)

Czy wydatki związane ze sprzedażą premiową polegającą na świadczeniu usług gratis w przypadku nabycia przez kontrahenta określonej usługi objętej promocją prowadzoną przez Spółkę z o. o. stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy nie stanowią kosztów reprezentacji i reklamy w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt. 28 w/w ustawy?

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 28.06.2006 r. (data wpływu: 13.07.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ze sprzedażą premiową oraz nie zaliczenia ich do kosztów reprezentacji i reklamy - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 28.06.2006 r. (data wpływu: 13.07.2006 r.) Spółka zwróciła się do tut. Organu podatkowego o udzielenie interpretacji m. in. w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatków związanych ze sprzedażą premiową oraz nieuznania ich za koszty reprezentacji i reklamy w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt. 28 w/ w ustawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Spółka zajmuje się udostępnianiem publikacji o tematyce ekonomicznej w formie raportów lub jako newslettery tj. tygodniki, dwutygodniki lub miesięczniki. Publikacje te są wysyłane pocztą elektroniczną w formacie PDF bądź klient może uzyskać dostęp do danej bazy ?on line? albo może otrzymać je na płycie CD. W celu uzyskania dostępu do w/ w publikacji klient Spółki musi złożyć stosowne zamówienie w formie elektronicznej.
W ramach sprzedaży premiowej Podatnik wykorzystuje dwa rodzaje publikacji:
- publikacje elektroniczne, które były już przedmiotem odpłatnego świadczenia usług zanim zapadła decyzja o ich wykorzystaniu w akcji premiowej
- publikacje, które w czasie sprzedaży premiowej są równolegle przedmiotem odpłatnego świadczenia usług. Decyzja o ich wykorzystaniu w akcji premiowej zapada w okresie ich odpłatnej dystrybucji.
Aby uatrakcyjnić swą ofertę i zwiększyć sprzedaż usług , Spółka postanowiła wprowadzić sprzedaż premiową , polegającą na świadczeniu klientom usług gratis na ustalonych warunkach.
Przedmiotem usługi gratis są publikacje wysłane pocztą elektroniczną w formacie PDF lub dostęp do danej bazy ?on line.?

Spółka wymienia następujące formy sprzedaży premiowej:
1)oferta sprzedaży premiowej wraz z zamówieniem premiowym jest wysyłana do oznaczonego kręgu wybranych klientów drogą e-mailową. Klient wybierając z oferty usługę objętą promocją i składając zamówienie otrzyma zamawianą odpłatną usługę oraz usługę gratis. Klient ten może ofertę objętą sprzedażą promocyjną wraz z zamówieniem premiowym przesłać kolejnym podmiotom, które po złożeniu zamówienia premiowego też zostałyby objęte ofertą sprzedaży premiowej.
2)oferta sprzedaży premiowej wraz z zamówieniem premiowym kierowana jest do nieoznaczonego kręgu osób poprzez jej zamieszczenie wraz z warunkami sprzedaży premiowej na stronie internetowej Spółki. Powyższa forma sprzedaży premiowej rozpocznie się w październiku 2006 r .
Spółka zaznacza, że w obu przypadkach sprzedaży premiowej stosowany jest taki sam mechanizm premiowania tzn. w określonych przez Spółkę warunkach objętych sprzedażą premiową, klient zamawiając odpłatną usługę polegającą na udostępnieniu publikacji, drugą usługę (której przedmiotem jest inna publikacja Spółki) otrzymuje gratis.

Informacja na ten temat widnieje na zamówieniu klienta.
Według Spółki, klient ma świadomość, że zamawia odpłatną usługę, z którą wiąże się otrzymanie dodatkowej usługi gratis. Przekazanie usługi gratis nie jest więc wg Spółki uzależnione od elementu losowego, ale od spełnienia określonych warunków sprzedaży premiowej.
Zdaniem Podatnika, wydatki związane ze sprzedażą premiową stanowią dla Spółki podatkowe koszty uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albowiem sprzedaż premiowa jest prowadzona w celu osiągnięcia przychodu, jako celowe i uzasadnione gospodarczo działanie wynikające z przyjętej strategii ekonomiczno-marketingowej Spółki.

Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście wyjaśnia co następuje:
Zgodnie z postanowieniami art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Zatem przy ustalaniu czy dany wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu rozstrzyga m. in. istnienie między ponoszonymi wydatkami a osiąganymi przychodami związku przyczynowo-skutkowego wskazującego, że ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.
Z kolei zgodnie z regulacją zawartą w art. 16 ust. 1 pkt 28 w/ w ustawy do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
W związku z brakiem w ustawie podatkowej definicji pojęcia reklama należy przyjmować jej znaczenie zgodnie z wykładnią językową zawartą w Słowniku Języka Polskiego, który określa pojęcie reklamy jako ?rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenia kogoś, zalecanie czegoś.? (Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa 1981).
Nie można jednak rozszerzać znaczenia określenia reklama na wszelkie działania podatnika zmierzające do zwiększenia przychodów poprzez uatrakcyjnienie towarów (usług) produkowanych czy sprzedawanych. Ma to istotne znaczenie dla podatkowej kwalifikacji wydatków ponoszonych w ramach sprzedaży premiowej. Należy więc odróżnić sprzedaż premiową od reklamy pomimo, że jej cel jest ten sam tj. zachęcenie do zakupu.
Reklama jest czynnością poprzedzającą zawarcie transakcji sprzedaży. Dlatego, gdy w ramach reklamy dochodzi do wydania upominków, jest to czynność poprzedzająca sprzedaż i mająca na celu zachęcanie do zakupu. Natomiast wręczenie nagród w ramach sprzedaży premiowej następuje po dokonanej sprzedaży lub równocześnie ze sprzedażą. Ponadto sprzedaż premiowa pozbawiona jest elementu losowego. Oznacza to, że w ramach sprzedaży premiowej następuje przekazanie nagrody każdemu, kto spełni warunki promocji tj. dokona zakupu określonego towaru (usługi) lub określonej ilości towaru (usługi).
Natomiast upominki w ramach działań reklamowych, zwłaszcza mających charakter publiczny nie są kierowane do konkretnych osób, lecz skierowane w sposób powszechny do anonimowych klientów bez względu na to , czy w efekcie dokonają oni zakupów, czy też nie.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik w celu uatrakcyjnienia sprzedaży podejmuje działania polegające na świadczeniu usług gratis klientowi korzystającemu z oferowanych przez Spółkę usług.
W przypadku zakupu przez klienta usługi polegającej na udostępnieniu określonej aktualnej publikacji elektronicznej, Spółka udostępnia klientom gratis publikacje (różne od tych, które są przedmiotem usługi głównej) wytworzone przez siebie na potrzeby sprzedaży odpłatnej.


Opisane powyżej działania Spółki zachowują charakter sprzedaży premiowej, ponieważ w ocenie tut. Organu spełnione są następujące warunki:
- dochodzi do wydania towaru premiowego z racji nabycia podstawowego towaru dystrybuowanego przez Spółkę,
- towar premiowy przyznawany jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,
- nagroda nie zostaje przyznana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy.
Wydatki związane ze sprzedażą premiową (m. in. wymienione we wniosku koszty bieżącej obsługi sprzedaży premiowej), polegającą na świadczeniu usług gratis przy sprzedaży przez Spółkę podstawowych usług, jako przedsięwzięcie zmierzające do uatrakcyjnienia zakupu usług, pozostają w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży i w całości stanowią koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Koszty uzyskania przychodów ze sprzedaży premiowej nie będą podlegały ograniczeniom zawartym w art. 16 ust. 1 pkt. 28 w/ w ustawy dotyczącym reklamy. Pomimo, że cel sprzedaży premiowej i reklamy jest taki sam tj. zwiększenie sprzedaży, to są one jednak realizowane innymi środkami. Reklama polega na rozpowszechnianiu informacji o zaletach, funkcjach sprzedawanych towarów lub wyrobów oraz możliwościach ich zakupu, natomiast sprzedaż premiowa polega na zastosowaniu ?motywacyjnej? funkcji przyznawanej nagrody za zakup towarów lub wyrobów czy usług.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przedstawione we wniosku stanowisko Spółki w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.
W zakresie dotyczącym odpowiedzi na pozostałe pytania zawarte we wniosku Podatnika zostaną wydane przez tut. Organ podatkowy odrębne przepisy.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika