W jakiej dacie powstaje u funkcjonariuszy Policji przychód do opodatkowania z tytułu udzielonej w latach (...)

W jakiej dacie powstaje u funkcjonariuszy Policji przychód do opodatkowania z tytułu udzielonej w latach 1992-1997 pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe?

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście działając w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo w sprawie udzielenia informacji w sprawie powstania obowiązku podatkowego z tytułu udzielonej pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe funkcjonariuszom Policji w latach 1992-1997, wyjaśnia co następuje:

W stanie prawnym obowiązującym w latach 1992-1997, pomoc finansowa na budownictwo mieszkaniowe, udzielona funkcjonariuszom policji, na podstawie zarządzenia Nr 41 Ministra Spraw Wewnetrznych z dnia 19 marca 1993 r. w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji, UOP, SG i PSP oraz zasad jej przyznawania i zwracania (Dz. Urz. MSWiA Nr 3, poz. 40 ze zm.) ? co do zasady ? miała charakter zwrotny.

Porady prawne

Bezzwrotny charakter świadczenie miało jedynie w odniesieniu do otrzymujących je funkcjonariuszy, których okres służby stałej wynosi co najmniej 10 lat, a także emerytów i rencistów. Zarządzenie przewidywało konieczność zwrotu omawianego świadczenia w przypadku funkcjonariuszy, których stała służba trwa krócej niż 10 lat, a w razie zwolnienia funkcjonariusza ze służby przed upływem tego okresu, udzielona pomoc finansowa podlega zwrotowi z zastosowaniem umorzenia w wysokości 1/10 kwoty tej pomocy za każdy pełny rok służby stałej. Warunkiem otrzymania pomocy było złożenie przez funkcjonariusza zabezpieczenia w postaci weksla gwarancyjnego, poręczonego przez dwóch żyrantów. W przypadku umorzenia pomocy finansowej (wywiązania się funkcjonariusza z warunków określonych w zarządzeniu) weksel podlegał zwrotowi.
Zatem świadczenie było bezzwrotne w przypadku emerytów i rencistów lub po upływie 10 lat stałej służby funkcjonariusza.

Dlatego też przychód, w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) powstaje w przypadku funkcjonariuszy z dniem przekroczenia 10 lat służby stałej tj. z dniem umorzenia udzielonej w latach wcześniejszych pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe.

Zarządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 września 1997 r. w sprawie pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkanlego lub domu przez policjantów (M.P. Nr 76, poz. 709) odmiennie ukształtowało warunku korzystania z pomocy finansowej. Przepisy zarządzenia określają jedynie dwa przypadki, w których policjant ma obowiązek zwrotu pobranego świadczenia. Oznacza to, że pomoc finansowa z zasady ma charakter bezzwrotny, a tylko w wyjątkowych sytuacjach, np. zwolnienia policjanta ze służby przed upływem 10 lat, istnieje obowiązek zwrotu otrzymanego świadczenia.

Tak więc od dnia 30 października 1997 r. tj. od dnia wejścia w życie Zarządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 września 1997 r. przychód powstaje w momencie otrzymania lub postawienia do dyspozycji policjanta pomocy finansowej (art. 11 ust. 1 w związku z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z zapytania płatnika wynika, że policjanci otrzymali pomoc finansową na budownictwo mieszkaniowe w latach 1992-1997, czyli w czasie obowiązywania przepisów powołanego na wstępie zarządzenia Nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia dnia 19 marca 1993 r.

W świetle obowiązujących przepisów, przychód z tak otrzymanej pomocy powstaje w momencie umorzenia przez płatnika kwoty pomocy finansowej, tj. po upływie 10-letniego okresu służby. Jeżeli będzie to miało miejsce w tym roku to kwota umorzenia stanowi przychód do opodatkowania w roku 2004. Płatnik powinien pobrać zaliczkę na podatek dochodowy w momencie umorzenia i nie koryguje PIT-11 za lata ubiegłe.

Ponadto należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje sytuację, w której zaliczenie do dochodu całej kwoty niepieniężnego świadczenia może spowodować, iż zaliczka na podatek dochodowy byłaby niewspółmiernie wysoka w stosunku do uzyskanych przez podatnika, w danym miesiącu, świadczeń pieniężnych.

Jeżeli świadczenia w naturze, świadczenia ponoszone za podatnika lub inne nieodpłatne świadczenia przysługują podatnikowi za okres dłuższy niż miesiąc, przy obliczaniu zaliczek za poszczególne miesiące przyjmuje się ich wartość w wysokości przypadającej na jeden miesiąc. Jeżeli nie jest możliwe określenie, jaka część tych świadczeń przypada na jeden miesiąc, a doliczenie całej wartości w miesiącu ich uzyskania spowodowałoby niewspółmiernie wysoką zaliczkę w stosunku do wypłaty pieniężnej, zakład pracy, na wniosek podatnika, ograniczy pobór zaliczki za dany miesiąc i pobierze pozostałą część zaliczki w następnych miesiącach roku podatkowego (art. 32 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.) stanowi, że zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Mając na uwadze powyższe, gdy kwota umorzonej pomocy finansowej będzie stanowiła przychód do opodatkowania w 2004 r., a termin płatności podatku za rok 2004 r. upływa w dniu 30 kwietnia 2005 r. to zobowiązanie podatkowe za 2004 r. przedawnia się z końcem roku 2010.

Odnosząc się do wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego tut. Organ informuje, że wiążą one w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa.

W opisanej sytuacji nie zachodzą przesłanki do uznania przedawnienia poboru podatku z wyżej opisanego tytułu.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika