Czy spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku (...)

Czy spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wręczane podczas spotkań organizowanych w celu pozyskania nowych przedstawicielami szkół, biur podróży, biur turystycznych, hoteli, wejściówki na basen lub siłownie (w trakcie tych spotkań jest przekazywana informacja handlowa, materiały reklamowe i informacje dotyczące produktów)?

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Prądnik działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.02.2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.02.2007 r do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Prądnik wpłynął wniosek o udzielenie informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny:

Porady prawne

Spółka ?xxxxxxxxxxx? w xxxxxxx prowadzi działalność usługową polegającą na udostępnianiu hali basenowej oraz klubu xxxxxxx klientom oraz grupom zorganizowanym. W celu pozyskania nowych klientów organizowane są spotkania z przedstawicielami zakładów pracy, firm, z nauczycielami szkół, biur podróży, biur turystycznych, hoteli, itp. w trakcie których w celu zainteresowania potencjalnego nabywcy ofertą handlową przekazywana jest informacja handlowa, materiały reklamowe i informacyjne dotyczące Jej produktów. Przekazywane są również wejściówki na basen lub siłownie pozwalające na bezpośrednie zapoznanie się z jakością oferowanych produktów. Wejściówki uprawniają do bezpłatnego korzystania z usług firmy we wskazanym terminie (uprawniają do wymiany ich na bilet godzinny, dwugodzinny lub bez limitu czasu na basen lub na jednorazowe wejście na siłownie).

Zdaniem Spółki działalność taka jest formą reklamy Jej usług i w związku z powyższym wręczane wejściówki może Ona zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15. ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dokonując interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Prądnik informuje, iż stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Jak wynika z powyższego przepisu kosztem uzyskania przychodu są wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, służące uzyskiwaniu przychodów. Są to zarówno koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy podlegające zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich faktycznego poniesienia. Takimi wydatkami są m.in. wydatki poniesione na cele reklamy, których nie można bezpośrednio powiązać z konkretnymi przychodami uzyskiwanymi przez podatników, lecz niewątpliwie służą one uzyskiwaniu przychodów.

Po nowelizacji z 16.11.2006 r. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.

U. Nr 217 z 2006 r., poz. 1589), od 01.01.2007 r. za koszt uzyskania przychodu mogą być uznane wszelkie wydatki podatnika na reklamę jego wyrobów, towarów lub usług, niezależnie od tego czy ma ona charakter publiczny, czy niepubliczny. W przepisach prawa podatkowego brak jest definicji reklamy, w związku tym należy przyjąć wykładnię językową pojęcia ?reklama? zgodnie z którą wg Uniwersalnego Słownika Języka Polskiego wyd. PWN za reklamę rozumieć można ?rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś?. Reklama polega na przedstawieniu towarów, nakłanianiu do nabycia towarów w sposób bezpośredni. Wyłączone z kosztów uzyskania przychodów, są natomiast, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż spółka ?xxxxxx w trakcie organizowanych przez siebie spotkań przekazuje swoim potencjalnym klientom produkty reklamowe w tym m.in. wejściówki na basen i siłownie znajdujące się w jej ofercie handlowej. Produkty te dają możliwość docenienia walorów świadczonych przez Spółkę usług, mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i pośrednio z osiąganymi przez nią przychodami.

W związku z powyższym zdaniem tut. Organu podatkowego działalność taka spełnia wyżej opisane znamiona reklamy przez co wręczane wejściówki stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pouczenie
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków ? Prądnik w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika