- w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej (...)
- w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika dotyczącej zwolnienia z podatku dochodowego części przychodów osób przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody ze stosunku pracy, za każdy dzień pobytu za granicą, w którym podatnik pozostawał w stosunku pracy, w kwocie odpowiadającej 30% diety.
zmienia zaskarżone postanowienie i stwierdza, że przedstawione we wniosku Stronystanowisko jest prawidłowe.
Zaskarżonym postanowieniem organ I instancji udzielił pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, nie podzielając poglądów Podatnika. iż zasadnym jest zwolnienie z podatku dochodowego części dochodu uzyskanego ze stosunku pracy za każdy dzień pobytu za granicą w wysokości 30% diety na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy z dnia 26.07.1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).
W uzasadnieniu organ przytoczył przepisy prawa podatkowego warunkujące powyższe zwojnienie. Podkreślił, że ustawodawca, w art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wymienił odrębnie stosunek służbowy i stosunek pracy, zaś żołnierze wyznaczeni do pełnienia służby poza granicami kraju w polskich przedstawicielstwach wojskowych przy strukturach NATO oraz bezpośrednio w tych strukturach pełnią tę służbę na podstawie stosunku służbowego. Zdaniem organu I instancji, analiza przepisu art. 21 ust. 1 pkt 20 prowadzi do wniosku, iż odnosi się on do osób przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody ze stosunku pracy. Zatem cyt. wyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do dochodów żołnierzy.
W zażaleniu z dnia 27.04.2007r. Strona wskazuje, iż zgodnie z ustawą z dnia 23.12.1999r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej ... (Dz. U. Nr 110, poz. 1255 ze zm.) żołnierz zawodowy, zatrudniony w państwowej jednostce budżetowej jest określony w art. 2 pkt 2 ustawy mianem pracownika. Podkreśla, że jako pracownik państwowej jednostki budżetowej otrzymuje wynagrodzenie wynikające ze stosunku pracy, o czym mówi przepis art. 2 pkt 3 ww. ustawy.
Wskazując na powyższe Strona uważa, iż przysługuje jej zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy z dnia 26 lipca 199Ir. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na potwierdzenie prawidłowości swego stanowiska przytacza interpretacje urzędów skarbowych w: Przeworsku, Warszawie i Gdańsku dotyczące stosowania art. 21 ust. 1 pkt 20 do przychodów żołnierzy zawodowych.
Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie, po dokonaniu analizy zarzutów zawartych w zażaleniu na postanowienie organu I instancji z dnia 24.04.2007r. znak US.VII-415-8-VII1/07 stwierdził, co następuje:
Zgodnie z opisanym stanem faktycznym, Strona jest żołnierzem zawodowym aktualnie pełniącym służbę w Polskim Zespole Łącznikowym przy 'A.' w Niemczech na stanowisku podoficera specjalisty, na które została wyznaczona rozkazem Szefa Sztabu Generalnego na okres 3 lat począwszy od 1 sierpnia 2006r. Ponadto Strona podaje, iż nie jest członkiem służby zagranicznej, a jej dochody, wypłacane przez Centralę Wojskowe Misje Pokojowe w Warszawie, ul. ... ., są opodatkowane na zasadach obowiązujących w kraju.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych między innymi w art. 21 ww. ustawy. W myśl przepisu art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przychody wynikające ze stosunku służbowego są traktowane jak przychody ze stosunku pracy, a zgodnie z art. 12 ust. 4 ustawy, pracownikiem jest między innymi osoba pozostająca w stosunku służbowym.
Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 20 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2007r., wolna od podatku dochodowego jest część przychodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody ze stosunku pracy, za każdy dzień pobytu za granicą, w którym podatnik pozostawał w stosunku pracy, w kwocie odpowiadającej 30% diety, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 15.
W myśl natomiast art. 21 ust. 15 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 20, nie. ma zastosowania do wynagrodzenia:
- pracownika odbywającego podróż służbową poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej,
- pracownika w związku z jego pobytem poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom, a także w związku z pełnieniem funkcji obserwatora w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych, o ile otrzymuje świadczenia zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 83,
- uzyskiwanego przez członka służby zagranicznej.
Treść przepisu art. 21 ust. 1 pkt 83 ww. ustawy zwalnia z podatku dochodowego od osób fizycznych następujące świadczenia: należności pieniężne wypłacone policjantom, żołnierzom, funkcjonariuszom celnym, Straży Granicznej, pracownikom jednostek wojskowych, jednostek policyjnych i jednostek organizacyjnych Straży Granicznej użytych poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, organizowania i kontroli ruchu granicznego, organizowania ochrony granicy państwowej lub zapewnienia bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej, a także należności pieniężne wypłacone policjantom, żołnierzom, funkcjonariuszom celnym, Straży Granicznej i pracownikom, pełniącym funkcje obserwatorów w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych; zwolnienie nie ma zastosowania do wynagrodzeń za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby na ostatnio zajmowanym w kraju stanowisku służbowym.
Zastrzeżenie zawarte w art. 21 ust. 15 ww. ustawy dotyczące nie stosowania zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 20 do wynagrodzeń za pracę osób otrzymujących świadczenia zwolnione od podatku na podstawie ust.l pkt 83 potwierdza, że przedmiotowe zwolnienie odnosi się do przychodów z tytułów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1.
Nowelizacja zawarta w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U z 2006r. Nr 217 poz. 1588) wprowadziła na 2007 rok nowe brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 20. Zgodnie z art. 20 ust. 1 i ust. 2 cyt. ustawy, przepis art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym nowelą ustawy, ma zastosowanie do dochodów uzyskanych w 2006r., z zastrzeżeniem ust. 2, Przepis ust. 1 nie ma zastosowania, jeżeli kwota dochodu korzystającego ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy wymienionej w ust. 1, w brzmieniu obowiązującym w 2006 r., jest wyższa niż wynikająca z zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym nowelą ustawy.
W oparciu o przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny, z którego wynika, iż:
- przebywa czasowo za granicą,
- uzyskiwane dochody wynikają ze stosunku służbowego,
- nie uzyskuje świadczeń wymienionych w katalogu zawartym w art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- nie jest członkiem służby zagranicznej w świetle wyżej cytowanych przepisów uznać należy, że Podatnikowi przysługuje zwolnienie części przychodów na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 20 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze stan faktyczny w niniejszej sprawie, tutejszy organ stwierdza, iż przedstawione stanowisko Strony jest prawidłowe.Biorąc pod uwagę powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej orzekł, jak w sentencji.
Decyzja niniejsza jest ostateczna. Podlega jednak zaskarżeniu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie przy ul. E. Plater 1. Skargę wnosi się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, w terminie 30 dni od daty doręczenia niniejszej decyzji.