Czy w sytuacji, gdy z tym samym pracownikiem zakład pracy zawarł dwie umowy o pracę może zastosować (...)

Czy w sytuacji, gdy z tym samym pracownikiem zakład pracy zawarł dwie umowy o pracę może zastosować podwójne koszty uzyskania przychodów?

Postanowienie

Na podstawie art.14 a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r Nr 8, poz.60 ze zm) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.11.2005r w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie zastosowania przez pracodawcę podwójnych kosztów uzyskania przychodów w związku z zawarciem z tym samym pracownikiem dwóch umów o pracę

Porady prawne

stwierdza, że

stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe

Uzasadnienie

Zakład Komunikacji sp. z o.o zawarł dwie odrębne umowy o pracę z pracownikiem.

Pracownikowi, z którym zawarto dwie umowy o prace przysługują odrębne urlopy oraz prawo do nagrody jubileuszowej z każdego stosunku pracy a także prawo do uzyskania świadectwa pracy oraz inne świadczenia wynikające z umowy o pracę. Pracodawca zawarte umowy traktuje jako jedną umowę dla potrzeb obliczenia zaliczek na podatek dochodowy.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, czy w sytuacji, gdy z tym samym pracownikiem zakład pracy zawarł dwie umowy o pracę może zastosować podwójne koszty uzyskania przychodów.

W ocenie Pytającego, zgodnie z art.22 ust.2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 2004r, koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku pracy w przypadku, gdy podatnik uzyskuje przychody z jednego zakładu pracy wynoszą 102,25 zł miesięcznie, ale nie więcej niż 1227 zł za rok podatkowy, bez względu na to ile umów o pracę jest jednocześnie zawartych z danym pracownikiem.

Zgodnie z treścią art.22 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Z 2000r Nr 14, poz.176) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów , z wyjątkiem kosztów określonych w art.23 ustawy.

W myśl art.10 ust.1 pkt 1 ustawy, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy (..)

Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy, koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, w przypadku gdy:

  1. podatnik uzyskuje przychody od jednego zakładu pracy - wynoszą 102 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1227 zł
  2. podatnik uzyskuje przychody równocześnie od więcej niż jednego zakładu pracy - nie mogą przekroczyć łącznie 1840 zł 77 gr za rok podatkowy,
  3. miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę - wynoszą 127zł 82 gr miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 1533zł 84 gr
  4. podatnik uzyskuje przychody równocześnie od więcej niż jednego zakładu pracy, a miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę - nie mogą przekroczyć łącznie 2.300 zł 94 gr za rok podatkowy.

Z przedstawionego na wstępie stanu faktycznego wynika, że pracodawca zawarł dwie odrębne umowy o pracę z tym samym pracownikiem. W tej sytuacji, pracownika, który zawarł z jednym (tym samym) zakładem pracy dwie lub więcej umów o pracę łączy z tym zakładem kilka stosunków pracy, w ramach których przysługują odrębnie: urlopy z każdego stosunku pracy, prawo do uzyskania świadectwa pracy, a także mogą przysługiwać odrębne świadczenia. W związku z powyższym , zawarcie każdej umowy z pracodawcą należy traktować jako odrębny stosunek pracy traktowany na równi z umowami zawartymi z różnymi zakładami pracy. Tym samym, dla celów ustalenia kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art.22 ust.2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy przyjąć że z każdej odrębnie zawartej umowy o pracę przysługują koszty uzyskania przychodów, niezależnie od tego, czy są one zawarte z jednym czy kilkoma zakładami pracy.

W tym stanie faktycznym i prawnym postanowiono jak na wstępie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika