Czy przy obliczaniu podatku od gier na automatach o niskich wygranych należy przyjmować kurs kupna (...)

Czy przy obliczaniu podatku od gier na automatach o niskich wygranych należy przyjmować kurs kupna euro ogłoszony przez NBP z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zapłata podatku; czy też kurs z ostatniego dnia miesiąca należy rozumieć jak w §8 pkt2 uchwały zarządu NBP tj. bieżące kursy kupna i sprzedaży walut na stronie internetowej NBP ogłaszane są następnego dnia roboczego po dniu wyliczenia, czyli do wyliczenia podatku brać kurs z następnego dnia roboczego po ostatnim dniu miesiąca?

Pismem z dnia 26 marca 2007r. podatnik złożył do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego dotyczącego podatku od gier. Pismem z dnia 30 kwietnia 2007r. na podstawie art. 15 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu przekazał do załatwienia według właściwości wniosek strony do Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań -Śródmieście.

Dnia 30 maja 2007r. Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań - Śródmieście wydał postanowienie nr ZP/443-12/07, w którym uznał stanowisko strony za prawidłowe.

Porady prawne

Zapytanie dotyczyło następującej kwestii: czy przy obliczaniu podatku od gier na automatach o niskich wygranych należy stosować kurs kupna euro ogłaszany przez NBP z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zapłata podatku; czy też kurs kupna z ostatniego dnia miesiąca należy rozumieć jak w § 8 pkt 2 Uchwały Zarządu NBP, tj. bieżące kursy kupna i sprzedaży walut na stronie internetowej NBP ogłaszane są następnego dnia roboczego po ostatnim dniu miesiąca.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż podmiot do wyliczenia podatku od gier na automatach o niskich wygranych stosuje kurs kupna euro z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zapłata podatku, tj. kurs kupna, który widnieje na stronie internetowej NBP pod datą ostatniego każdego miesiąca.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ?J - P ' stoi na stanowisku, iż mając na względzie literalne brzmienie art. 45a ust. 2 ustawy o grach i zakładach wzajemnych należy zastosować taki kurs kupna waluty do wyliczenia podatku od gier, jaki figuruje na stronach internetowych NBP w ostatni dzień miesiąca. Zdaniem wnioskującej przyjęcie innego rozumowania wymagałoby od ustawodawcy odesłania w ust. 2 do uchwały NBP.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy i uwzględniając obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdza, iż Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań - Śródmieście dokonał błędnego orzeczenia w postanowieniu nr ZP/443-12/07 z dnia 30 maja 2007r. poprzez uznanie stanowiska strony za prawidłowe.

Zgodnie z art. 45a ust. 2 ustawy o podatku od gier wartość euro ustala się przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zapłata podatku.

Stosownie natomiast do § 8 pkt 2 Uchwały Zarządu Narodowego Banku Polskiego nr 51/2002 bieżący kurs kupna i sprzedaży walut, o którym mowa w § 5 ogłaszany jest w oddziałach NBP, na stronach internetowych NBP i w telegazecie TVP 1 - następnego dnia roboczego po dniu wyliczenia kursów.

W oparciu o przedstawione powyżej przepisy należy stwierdzić jednoznacznie, iż kurs kupna euro widniejący na stronie internetowej w ostatnim dniu miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zapłata podatku jest faktycznie kursem kupna poszczególnych walut z dnia poprzedniego. Tabela kursów kupna i sprzedaży walut obcych zawiera m. in. dane takie jak kurs z dnia oraz wskazuje datę obowiązywania tabeli kursów, w której nastąpiło ich ogłoszenie.

Ustawodawca w art. 45a ust. 2 powołanej ustawy odsyła w sposób jednoznaczny do kursu kupna walut obcych z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zapłata podatku, przy czym nie reguluje kwestii technicznych ogłaszania kursu, korzystając w tym względzie z odpowiednich regulacji prawnych obejmujących zasady ogłaszania kursu kupna walut - w szczególności § 5 w związku z § 8 pkt 2 uchwały nr 51/2002 Zarządu Narodowego Banku Polskiego. Mając na uwadze powyższe regulacje należy stwierdzić, że bieżący kurs kupna i sprzedaży walut (kurs kupna walut obcych) ogłaszany jest następnego dnia roboczego po dniu wyliczenia kursów, a zatem w sytuacji przedstawionej we wniosku, gdy strona do wyliczenia podatku od gier stosuje kurs kupna euro, który widnieje na stronie internetowej NBP w ostatnim dniu miesiąca, to faktycznie nie stosuje kursu obowiązującego na ten dzień. Właściwym kursem euro dla potrzeb obliczenia podatku od gier jest zatem kurs euro na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zapłata podatku, ale ogłoszony na stronie internetowej NBP w dniu następnym.

W tym stanie faktycznym należy stwierdzić, że organ I instancji dokonał błędnego orzeczenia w postanowieniu nr ZP/443-12/07 z dnia 30 maja 2007r. Taki stan obliguje organ drugiej instancji do podjęcia rozstrzygnięcia w oparciu o art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, z którego wynika, iż organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia lub uchyla postanowienie naczelnika urzędu skarbowego z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo.

Zauważa się, że z przepisu art. 4 ust. 2 ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw wynika, iż w sprawach zmiany lub uchylenia pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, z tym że wygasają one z mocy prawa w razie zmiany przepisów, które były przedmiotem interpretacji.

Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej właściwy dla strony i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji (art.14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej).

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Od niniejszej decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji (por. art. 13 § 1 pkt 2c i art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika