Czy wydatki poniesione na zakwaterowanie i wyżywienie pracowników będących w delegacji będą stanowiły (...)

Czy wydatki poniesione na zakwaterowanie i wyżywienie pracowników będących w delegacji będą stanowiły koszt uzyskania przychodu u pracowawcy i przychodu u pracownika ?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pińczowie, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26.06.2006 r. (data wpływu do Urzędu 29.06.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że przedstawione przez wnioskodawcę stanowisko jest prawidłowe w części dotyczącej zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakwaterowanie i wyżywienia pracowników przebywających w delegacji służbowej natomiast jest nieprawidłowe jeżeli chodzi o zwolnienia w/w świadczeń z podatku dochodowego od osób fizycznych w przedstawionym przez podatnika stanie faktycznym.

W dniu 29.06.2006 roku wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym w kwestii zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez pracodawcę na zakwaterowanie i wyżywienie pracowników z równoczesnym zaliczeniem tych wydatków do przychodów u pracowników oraz zwolnienia tych przychodów od podatku dochodowego od osób fizycznych .

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że K. prowadzi firmę budowlaną z siedzibą we W. natomiast prace są wykonywane na terenie całego kraju. Ze względu na znaczną odległość dzielącą pracowników od siedziby firmy do miejsca wykonywania prac budowlanych pracodawca zapewnia pracownikom zakwaterowanie i wyżywienie.

Zdaniem wnioskodawcy wydatki poniesione na wyżywienie i zakwaterowanie pracowników stanowią dla pracodawcy koszt uzyskania przychodu natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11b oraz art. 21 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst Dz. U. Nr 14 z 2000 r. poz. 176 ze zm.), są wolne od podatku dochodowego.

Koszty zakwaterowania i wyżywienia pracowników mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w oparciu o ogólne zasady zaliczania wydatków do kosztów dla celów podatkowych, wynikające z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem istnienia związku ponoszonych wydatków z uzyskiwanymi przychodami.

Zgodnie z art. 77 kodeksu pracy § 1 pracownikowi wykonującemu polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

Z tytułu podróży odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztów:

  • przejazdów,
  • noclegów,
  • dojazdów środkami komunikacji miejscowej,
  • innych udokumentowanych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Nieodpłatne udostępnienie pracownikowi lokalu mieszkalnego stanowi dla niego przychód ze stosunku pracy w oparciu o art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych .

Z przepisu tego wynika, że przychodem ze stosunku pracy są m.in. świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika , jak również wartość innych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 19 w/w ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wyłącznie wartość świadczeń ponoszonych przez pracodawcę z tytułu zakwaterowania pracowników w:

  • kwaterach prywatnych wynajmowanych na cele zbiorowego zakwaterowania do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 500 zł,
  • hotelach pracowniczych- w całości bez limitu.

Należy jednak zaznaczyć, że rozliczenie kosztów związanych z pobytem pracownika w hotelu w czasie podróży służbowej powinno nastąpić na podstawie faktury lub rachunku z hotelu. Diety wypłacane pracownikom z tytułu podróży służbowych wywołują określone skutki w podatku dochodowym. Po stronie pracodawcy są one kosztem uzyskania przychodów, o ile spełniony jest warunek określony w art. 22 ust. 1 updof, jeśli miał na celu osiągnięcie przychodów. U pracownika otrzymane diety są przychodem ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 updof.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 16 lit a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach regulujących wysokość należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Przepisami o których mowa w powołanym artykule są przepisy dwóch rozporządzeń Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 roku:

  • w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ; ost. zm. Dz. U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1554),
  • w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.; ost. zm. Dz. U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1555).

Art. 21 ust. 1 pkt 11b stanowi, że wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika od pracodawcy bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów uprawniających do uzyskania na ich podstawie posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych, w przypadku gdy pracodawca, mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych.

Wypłacone świadczenia związane z wyżywieniem , które nie wynikają z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym uważane są za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy. Według definicji wynikającej z tego artykułu za przychody ze stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń a w szczególności : wynagrodzenie zasadnicze, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pińczowie informuje, że wydatki poniesione na zakwaterowanie i wyżywienie pracowników stanowią koszty uzyskania przychodów, natomiast wypłacone pracownikom świadczenia stanowią przychód dla pracownika w świetle artykułu 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże wolne od podatku dochodowego są przychody w tej części, które podatnik otrzymuje od pracodawcy zgodnie z przepisami wymienionymi w art. 21 ust. 1 w pkt 11b, pkt 16 i pkt 19 w/w ustawy.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika