Jak należy rozliczyć opłatę dodatkową, pobieraną przy sprzedaży biletów przez prowadzących pojazd?

Jak należy rozliczyć opłatę dodatkową, pobieraną przy sprzedaży biletów przez prowadzących pojazd?

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006r. Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu zażalenia ... S.A. z siedzibą w ... przy ul. ..., z dnia 17 lipca 2007 r. na postanowienie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie z dnia 6 lipca 2007 r. Nr P02/423-87/07/57900, uznające za nieprawidłowe stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2007 r. o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, w sprawie zasad rozliczania opłaty dodatkowej pobieranej przy sprzedaży biletu przez prowadzącego pojazd, odmawia zmiany postanowienia organu I instancji uznając, że zażalenie Spółki nie zasługuje na uwzględnienie.

Porady prawne

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 30 maja 2007 r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie o potwierdzenie stanowiska dotyczącego formy rozliczania przez ...e S.A. W ... opłaty dodatkowej pobieranej od biletów zakupionych przez pasażera w środkach komunikacji. Spółka przedstawiając stan faktyczny sprawy podniosła, że umowa o świadczenie usług komunikacyjnych nakłada na ... S.A. obowiązek sprzedawania biletów w pojazdach. Bilety, o których mowa powyżej, sprzedawane są w pojazdach są droższe o opłatę manipulacyjną - dla biletów normalnych o 0,50 zł i dla biletów ulgowych 0,25 zł. Spółka stwierdza jednocześnie, że bilety sprzedawane w pojazdach przez pracowników MPK S.A., bądź tez przez osoby prowadzące działalność gospodarczą w ramach umowy cywilnoprawnej zawartej z ... S.A. Jak dalej podnosi Spółka, Zarząd Transportu Publicznego zaproponował zmianę szaty graficznej biletu w ten sposób, że wykreślono zapis ?opłata manipulacyjna', a w to miejsce wpisano ?bilet zakupiony u prowadzącego', natomiast wysokość opłaty dodatkowej określono w ten sposób, że do ceny biletu dodano odpowiednio +0,50 zł i + 0,25 zł.

... w ... stwierdza, że dokonana zmiana szaty graficznej biletu utrzymuje podział na cenę urzędową ujętą w załączniku do uchwały taryfowej oraz opłatę dodatkową.

Spółka stwierdza, że w przypadku zmiany szaty graficznej biletów, o której mowa powyżej, ... w ... może stosować dotychczasową formę rozliczania biletów zakupionych przez pasażera w środkach komunikacji za dodatkową opłatą w ten sposób, że przychód ... S.A. w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) stanowi cena nominalna biletu, za jaką sprzedaje bilet prowadzącym pojazd, natomiast opłata dodatkowa nie stanowi przychodu dla ... S.A.

Postanowieniem z dnia 6 lipca 2007 r. Nr OP2/423-87/07/57900 Naczelnik Małopolskiego Urzędu w Krakowie stwierdził, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2007 r. uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2007 r. Nr FG/MU/02/2007, nie jest prawidłowe.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego stwierdził, że w przypadku Spółki przychodem ze sprzedaży winna być kwota odpowiadająca wartości ceny biletu (np. 3 zł), pomniejszona o kwotę podatku VAT.

Organ I instancji stwierdził, iż Spółka powinna wykazać przychód jaki wynika z faktycznej wartości ceny biletów sprzedanych na rzecz ajenta, z kolei ajent powinien obciążyć ... S.A. za świadczoną usługę pośrednictwa (w kwocie należnej prowizji). Jednocześnie organ I instancji podnosi, że taka forma rozliczenia jest uzasadniona przepisami podatkowymi zawartymi w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pismem z dnia 17 lipca 2007 r. ... w Krakowie S.A., wniosło zażalenie na postanowienie naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie z dnia 6 lipca 2007 r. Nr P02/423-87/07/57900, wnosząc o jego zmianę i potwierdzenie prawidłowości stosowania zasad rozliczania opłaty dodatkowej, pobieranej przy sprzedaży biletu przez prowadzącego pojazd.

W uzasadnieniu zażalenia Spółka podnosi, że stanowisko organu I instancji jest nieprawidłowe i wynika z błędnego założenia, że ajenci świadczą usługę pośrednictwa sprzedając w imieniu ... S.A. bilety w zamian za wynagrodzenie prowizyjne. W rzeczywistości ... S.A. sprzedaje ajentom bilety za cenę nominalną (bez opłaty dodatkowej) i wystawia im z tego tytułu fakturę, będącą podstawą ustalenia przychodu Spółki. Spółka podnosi dodatkowo, że ajent bilety zakupione od ... w ... S.A. sprzedaje po cenie wyższej od ceny, za jaką bilety zakupił. Kwoty zyskane za sprzedaży biletów pasażerom stanowią w całości przychód ajenta, a kwoty, które zapłacił ... S.A., stanowią dla ajenta koszt uzyskania przychodów

Spółka stoi na stanowisku, że pomimo zmiany szaty graficznej biletów ... S.A. zachowała dotychczasowy sposób sprzedaży biletów przez ajentów. Bilet o nominale 3 zł (2,50 zł + 0,50 zł) jest sprzedawany przez Spółkę ajentom za cenę niższą (z upustem), a ajent sprzedaje pasażerom bilety za cenę zgodną z uchwałą Rady Miasta Krakowa, różnicę zachowując dla siebie jako zysk (dochód). Spółka nie może zatem wykazać przychodu w wysokości wynikającej z faktycznej wartości sprzedanych przez ajenta biletów, ponieważ jest to przychód osiągnięty 13rzez ajenta, a nie przez ... S.A.

Dla potwierdzenia swojego stanowiska Spółka powołuje się na przepis art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i stwierdza, iż w przedmiotowej sprawie, nie zachodzi okoliczność, o której mowa w zdaniu drugim powołanego powyżej przepisu, ponieważ sprzedaż ajentom biletów po cenie niższej od określonej w uchwale Rady Miasta Krakowa ma na celu motywowanie ajentów do dokonywania sprzedaży biletów w pojeździe wszystkim pasażerom zgłaszającym chęć kupna i jest uzasadniona w aspekcie interesu ekonomicznego Spółki oraz interesu publicznego (zwiększenie dostępności transportu lokalnego).

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, zażalenie jest uzasadnione i winno zostać uwzględnione.

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie potwierdza stanowisko organu I instancji wyrażone w zaskarżonym postanowieniu z dnia 6 lipca 2007 r. Nr P02/423-87/07/57900 i stwierdza co następuje.

Jako załącznik do pisma z dnia 30 maja 2007 r. Spółka złożyła również kserokopie biletów jednoprzejazdowych z okresu przez zmianą szaty graficznej, jak i po jej zmianie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę, a także kserokopii biletów jednoprzejazdowych przed i po zmianie szaty graficznej wynika, że cena ?nowych' biletów sprzedawanych w pojazdach przez kierujących nimi, wynosi 3 zł (2,50 zł + 0,50 zł), 1,60 zł (1,35 zł + 0,25 zł) i 1,50 zł (1,25 zł + 0,25 zł) i od tych kwot jest odprowadzany przez Spółkę ... S.A. 7 % - wy podatek od towarów i usług odpowiednio 0,19 zł od biletu o wartości 2,50 zł + 0,50 zł , 0,11 zł od biletu o wartości 1,35 zł + 0,25 zł oraz 0,10 zł od biletu 1,25 zł + 0,25 zł.

Jak słusznie zauważył organ I instancji, w sytuacji gdy opłata za przejazd odbywa się na podstawie biletu zakupionego u prowadzącego pojazd, droższego 0 0,50 zł, Spółka powinna wykazać przychód jaki faktycznie wynika z wartości biletu sprzedanego przez prowadzących pojazd, pomniejszony o kwotę podatku VAT.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W przypadku Spółki, do przychodów powinna być zaliczona wartość sprzedanego u prowadzącego pojazd biletu wraz z opłatą dodatkową, a ajenci, o których mówi Strona powinni obciążać ... S.A. W ... za świadczoną usługę pośrednictwa.

Powołany przez Spółkę art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mówi o tym, że ?przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości rynkowej' nie ma w przedmiotowej sprawie zastosowania. Organy podatkowe nie negują bowiem ceny biletów za jaką ... S.A. W ... sprzedaje bilety w pojazdach za pośrednictwem kierującego pojazdem, tylko wartość przychodu wykazanego z tego tytułu. Ponadto, jak wynika z materiałów przedstawionych przez Spółkę, a stanowiących załącznik do wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 30 maja 2007 r., czyli umowy z dnia 21 lipca 2006 r. Nr AZ/3.38.380/6/2-XII/O5, zawartej pomiędzy Gminą Miejską Kraków - Zarządem Dróg i Komunikacji w Krakowie, a ... S.A. W ..., a w szczególności z § 3 ust. 2 pkt 2.1 lit.n dotyczącego usług w zakresie przewozów tramwajowych oraz odpowiednio § 6 ust. 2 pkt 2.1 lit.n dotyczącego usług w zakresie przewozów autobusowych, ... S.A ma obowiązek zapewnienia możliwości nabywania biletów w pojazdach na zasadach określonych w § 14 uchwały Rady Miasta Krakowa nr LXVII/631/04 z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie ustalenia cen urzędowych za świadczone usługi przewozowe środkami Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie. W przypadku wprowadzenia zmian zasad nabywania biletów w pojazdach przez Radę Miasta Krakowa, Miasto i Spółka ustalą w drodze umowy zasady nabywania biletów w pojazdach z uwzględnieniem warunków ruchowych i finansowych Spółki. Powołana w umowie uchwała Rady Miasta Krakowa (zmieniona uchwałą Nr V/58/07 z dnia 31 stycznia 2007r.) w § 13 mówi tylko i wyłącznie o opłacie dodatkowej za poszczególne bilety. Tak więc z przedstawionych przez Spółkę załączników do wniosku z dnia 30 maja 2007 r. wynika tylko fakt, iż Spółka zobowiązana jest w ramach umowy do sprzedaży biletów w pojazdach o cenę powiększoną o opłatę dodatkową. Wykazanie przychodu pomniejszonego o wartość opłaty dodatkowej uwidocznionej na bilecie wykazałoby niezgodność ze stanem faktycznym, tzn. z wartością wydanych przez Spółkę biletów i wartością świadczonych usług przewozowych.

Mając na uwadze przedstawione powyżej okoliczności faktyczne i prawne, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie odmawia zmiany postanowienia, o którym mowa na wstępie oraz orzeka jak w sentencji decyzji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Od decyzji tej służy prawo wniesienia skargi, w dwóch egzemplarzach, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika