Czy zwrot dotacji należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Czy zwrot dotacji należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu zażalenia Przedsiębiorstwa Handlowego ?...' Spółka z o. o. z siedzibą w ... przy ul. ..., z dnia 22 sierpnia 2007 r. na postanowienie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie z dnia 13 sierpnia 2007.r. Nr P02/423-99/07/67575, uznające za nieprawidłowe stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2007 r. o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, w sprawie zaliczenia zwrotu części dotacji w koszy uzyskania przychodów, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, odmawia zmiany postanowienia organu I instancji uznając, że zażalenie Spółki nie zasługuje na uwzględnienie.

Porady prawne

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 12 czerwca 2007 r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie o potwierdzenie stanowiska dotyczącego zasad zaliczenia zwrotu części dotacji do kosztów uzyskania przychodów. Spółka przedstawiając stan faktyczny stwierdziła, że otrzymała dotację z Małopolskiej Agencji Rozwoju w Krakowie na sfinansowanie części zakupu sprzętu komputerowego oraz oprogramowania w wysokości: 197.372,93 zł. W 2004 r., ze względu na trudności finansowe Spółka sprzedała część sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem, pozostawiając kilka stanowisk potrzebnych do dalszego funkcjonowania.

Dotację w wysokości 184.424,52 zł w 2004 r. Spółka ujęła w księgach rachunkowych jako przychód nie do opodatkowania oraz jako koszt nie stanowiący kosztów uzyskania przychodów (dodatkowe umorzenie sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem, a także umorzenie za 2004 r. oprogramowania pozostającego w Spółce). Wartość sprzedaży wynikającej z faktur, Spółka zaliczyła jako przychód podlegający opodatkowaniu.

W 2005 i 2006 r. rozliczono pozostałą część dotacji w wysokości 12.948,41 zł jako umorzenie nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów oraz przychód nie do opodatkowania.

W 2006 r. ?...' Spółka z o. o. otrzymała nakaz zapłaty w postępowaniu nakazowym, w którym żądano zwrotu należnej dotacji w wysokości 197.372,93 zł wraz z odsetkami i kosztami postępowania sądowego.

W związku z powyższym, Spółka zaksięgowała powyższą kwotę, czyli 197.372,93 zł w koszty operacyjne stanowiące koszty uzyskania przychodów, natomiast odsetki i pozostałe koszty będzie księgowała w momencie ich zapłaty jako koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.

Postanowieniem z dnia 13 sierpnia 2007 r. Nr P02/423-99/07/67575 Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie stwierdził, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2007 r. nie jest prawidłowe.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego stwierdził, że otrzymanie przez Spółkę dotacji związanych z zakupem środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których w myśl przepisów podatkowych dokonuje się odpisów amortyzacyjnych stanowi dla Spółki przychód w rozumieniu art. 12 ust.

1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), a przychód ten jednocześnie korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 powołanej ustawy. Jak dalej stwierdził organ I instancji, odpisy amortyzacyjne od tej części wartości początkowej środka trwałego, która była sfinansowana dotacją, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W dalszej części uzasadnienia Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie stwierdził, odnosząc się do zasadniczej kwestii poruszonej przez Stronę, a dotyczącej otrzymania, a następnie zwrotu dotacji przeznaczonej na sfinansowanie zakupu sprzętu komputerowego oraz oprogramowania, że otrzymana przez Spółkę dotacja nie ma wpływu na podstawę opodatkowania w podatku dochodowym do osób prawnych i jest obojętna podatkowo. Zwrot dotacji również nie będzie miał skutków w postaci zmniejszenia podstawy opodatkowania, ponieważ zwrócona w wyniku nakazu sądowego dotacja nie miała związku z przychodami Spółki, gdyż poniesienie wydatku w postaci jej zwrotu nie skutkowało powstaniem przychodu. Skoro otrzymanie przez Spółkę dotacji nie zwiększało podstawy opodatkowania, to tym samym jej zwrot nie może skutkować zmniejszeniem podstawy opodatkowania w formie uwzględnienia kwoty dotacji w kosztach uzyskania przychodów. Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie stwierdził również, że przy odpłatnym zbyciu środków trwałych, zakupionych w ramach zwróconej dotacji, znajdzie zastosowanie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit.b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zgodnie z którym, kosztem uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych, bez względu na czas ich poniesienia są wydatki na nabycie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy. Kosztami uzyskania przychodów będą także odpisy amortyzacyjne od środków trwałych pozostających w Spółce do dalszego wykorzystania, które z uwagi na art. 16 ust. 1 pkt 48 wcześniej nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Pismem z dnia 22 sierpnia 2007 r. ?...' Spółka z o. o., wniosła zażalenie na postanowienie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie z dnia 13 sierpnia 2007 r. Nr P02/423-99/07/67575 stwierdzając, że nie zgadza się z wyżej wymienionym postanowieniem organu I instancji dotyczącego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zwrotu dotacji na zakup oprogramowania i sprzętu ponieważ:
1. przychód ze sprzedaży sprzętu i oprogramowania został ujęty w 2004 r. do opodatkowania,
2. otrzymana dotacja oraz koszty związane z amortyzacją były obojętne dla celów podatkowych w 2004 r.,
3. w 2007 r. została zwrócona dotacja i zgodnie z art. 15 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych została zaksięgowana jako koszt stanowiący koszt uzyskania przychów, gdyż dotyczyła przychodów ujętych w kosztach rachunkowych w 2004 r.

Spółka stwierdza, że postanowienie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego jest dla Niej krzywdzące i niezgodne z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ gdyby Spółka sprzedała oprogramowanie i sprzęt w 2007 r., wówczas przychód byłby nie do opodatkowania.

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie potwierdza stanowisko organu I instancji wyrażone w zaskarżonym postanowieniu z dnia 13 sierpnia 2007 r. Nr P02/423-99/07/67575 i stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, natomiast art. 17 ust. 1 pkt 21 powołanej ustawy mówi, że wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a - 16m.

W związku z brzmieniem powołanych przepisów, otrzymana przez Spółkę dotacja z Małopolskiej Agencji Rozwoju w Krakowie w kwocie 197.372,93 zł, stanowiła dla Spółki przychód w dacie jego otrzymania (na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) i zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 przychód ten jednocześnie korzystał ze zwolnienia.

Jak mówi art 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszt uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a - 16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconych podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W związku z tym, iż w przypadku Spółki zakup komputerów wraz z oprogramowaniem sfinansowany został dotacją otrzymaną od Małopolskiej Agencji Rozwoju w Krakowie odpisy amortyzacyjne z tego tytułu nie stanowiły dla Spółki kosztów uzyskania przychodów.

Istota sporu dotyczy kwalifikacji prawnej zwrotu przedmiotowej dotacji i dalszych konsekwencji w postaci odpisów amortyzacyjnych naliczanych od środków trwałych sfinansowanych z tego źródła. Jak wynika z powyższego, jeśli otrzymanie przez Spółkę dotacji nie miało wpływu na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, to - na mocy art. 7 ust. 3 ustawy - również zwrot przedmiotowej dotacji nie będzie wywoływał skutków podatkowych polegających na zmniejszeniu podstawy opodatkowania poprzez zaliczenie jej do kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie organ I instancji słusznie zauważył, że zwrot dotacji na podstawie nakazu zapłaty z dnia 19 września 2006 r. powoduje sytuację, że zakupiony przez Spółkę sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem, został sfinansowany ze środków własnych Spółki. Powyższe skutkuje tym, że Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów sumę odpisów amortyzacyjnych, które wcześniej na mocy art. 16 ust. 1 pkt 1 lit.b w związku z art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zostały wyłączone z kosztów podatkowych. Kosztami uzyskania przychodów będą także odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych, które pozostały w Spółce do dalszego użytkowania, a które ze względu na treść art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy nie mogły być wcześniej uznane za koszty uzyskania przychodów.

Mając na uwadze powyższe stwierdza się, że zarzuty Spółki z o. o. ?...' przedstawione w zażaleniu z dnia 22 sierpnia 2007 r. na postanowienie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie z dnia 13 sierpnia 2007 r. Nr P02/423­99/07/67575, nie zasługują na uwzględnienie. W przypadku zwrotu dotacji nie może mieć zastosowania przepis art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak stwierdzono powyżej w związku z tym, że otrzymanie przez Spółkę dotacji było obojętne podatkowo tzn. nie stanowiło dla Spółki przychodu, to również zwrot przedmiotowej dotacji nie będzie stanowił dla Spółki kosztów uzyskania przychodów.

Mając na uwadze przedstawione powyżej okoliczności faktyczne i prawne, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie odmawia zmiany postanowienia, o którym mowa na wstępie oraz orzeka jak w sentencji decyzji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Od decyzji tej służy prawo wniesienia skargi, w dwóch egzemplarzach, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika