Jakie przepisy wykonawcze mają zastosowanie do podatników posiadających zezwolenie na prowadzenie (...)

Jakie przepisy wykonawcze mają zastosowanie do podatników posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nabyte przed 01.01.2001 r.?

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60), po rozpatrzeniu zażalenia X Sp. z o.o. z siedzibą w Y. z dnia 17 marca 2005 r. (bez znaku), na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wadowicach z dnia 9 marca 2005 r. Nr OP/423-1/05, uznające za nieprawidłowe stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2005 r. (bez znaku) o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów, prawa podatkowego, w sprawie warunków nabycia i zachowania prawa do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskanych z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie

Porady prawne

odmawia zmiany kwestionowanego postanowienia

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 14 stycznia 2005 r. Spółka wystąpiła do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wadowicach o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania prawa podatkowego.

Wnosząc zapytanie, które przepisy wykonawcze, tj. przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 1996 r. Nr 88 poz. 397 ze zm.), a w szczególności § 13 tego rozporządzenia, czy też przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r.w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 222, poz. 2251), a w szczególności § 5 tego rozporządzenia, w jakim brzmieniu i w jakim zakresie będą obowiązywały Spółkę w odniesieniu do warunków nabycia i zachowania prawa do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, w związku z otrzymanym 24 listopada 2000 r. zezwoleniem na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Spółka przedstawiła następujące stanowisko w sprawie. W stosunku do Spółki winny mieć zastosowanie postanowienia art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123 poz. 600 ze zm.) oraz obowiązującego obecnie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. a co za tym idzie także § 5 tego rozporządzenia.

Ponadto w przypadku podzielenia przez organ podatkowy I instancji stanowiska Spółki w w/w zakresie Spółka wystąpiła z zapytaniem co do zakresu i sposobu stosowania § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 14 września 2004 r., podnosząc, iż Jej zdaniem ograniczenie zbywania składników majątkowych, o którym mowa w tym przepisie dotyczy tylko i wyłącznie tych składników majątkowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych, które zostały sfinansowane w ramach limitu wydatków inwestycyjnych, określonego w zezwoleniu, z którymi związane było zwolnienie od podatku dochodowego oraz będących podstawą do skorzystania z pomocy publicznej. Ponadto Spółka stoi na stanowisku, iż pięcioletnie ograniczenie w zakresie przeniesienia własności składników wprowadzonych do ewidencji środków trwałych nie dotyczy tych, które zostały w całości zamortyzowane oraz tych, które zostały technicznie lub ekonomicznie zużyte, gdyż na skutek tych okoliczności przestają być środkami trwałymi.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach postanowieniem z dnia 9 marca 2005 r.

, Nr OP/423-1/05, uznał stanowisko Spółki w sprawie będącej przedmiotem wniosku za nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia wskazano, że Spółka, która posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r. zachowuje prawo do zwolnień podatkowych na zasadach określonych w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych oraz w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r. W związku z powyższym organ I instancji odstąpił od udzielenia odpowiedzi odnośnie stosowania przepisu § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej.

Na powyższe postanowienie Strona wniosła zażalenie z dnia 17 marca 2005 r. (bez znaku), wnosząc o zmianę zaskarżonego postanowienia poprzez wydanie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego zgodnie ze stanowiskiem Podatnika wyrażonym w zapytaniu z dnia 14 stycznia 2005 r., albo uchylenie zaskarżonego postanowienia w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania przez organ I instancji.

W uzasadnieniu, ponawiając argumentację zawartą we wniosku z dnia 14 stycznia 2005 r., Strona podnosi, że posiadając zezwolenie wydane przed 1 stycznia 2001 r. i będąc jednocześnie małym przedsiębiorcą w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840), stosownie do treści tego przepisu zachowała w okresie do 31 grudnia 2011 r. prawo do zwolnień podatkowych określone w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r. Postanowienia tego ostatniego przepisu nie przewidywały żadnych ograniczeń w zakresie zwolnień podatkowych, natomiast w ust. 5 pkt 1 pośrednio (poprzez art. 4 tej ustawy) odnosiły się do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia strefy m.in. w zakresie ustalenia warunków od spełnienia których uzależnione jest prawo do zwolnień od podatku dochodowego - takie warunki zostały uregulowane w rozporządzeniu z dnia 18 czerwca 1996 r. Pośrednie powiązanie art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. (w brzmieniu przed 1 stycznia 2001 r.) oraz rozporządzenia z dnia 18 czerwca 1996 r. nie oznacza, iż obecnie w stosunku do Strony nadal mogą mieć zastosowanie przepisy tego rozporządzenia.
Zdaniem Strony przepis art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. wyraźnie mówi o zachowaniu prawa do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r., nie rozszerzając tego prawa na inne elementy stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2000 r., w tym w zakresie ograniczeń zwolnienia w podatku dochodowym lub jego utraty. Dalsze stosowanie przepisów rozporządzenia z dnia 18 czerwca 1996 r. pozostawałoby w oczywistej sprzeczności z treścią art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 2 października 2003 r. w związku z art. 19 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123 poz. 600 ze zm.) odrębnie regulującego instytucję utraty prawa do zwolnień oraz wynikające z tego konsekwencje. Za zastosowaniem rozporządzenia z dnia 14 września 2004 r. przemawia fakt, iż treść § 4 i § 7 tego aktu wyraźnie odnosi się do postanowień art. 5 ustawy z dnia 2 października 2003 r.
W związku z powyższym, skoro obowiązującym aktem prawnym, wydanym na podstawie delegacji zawartej w art. 4 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 222 poz. 2251) stąd do wypełnienia ogólniej treści art. 12 szczegółowymi warunkami konieczne jest stosowanie przepisów tego właśnie rozporządzenia.

Po rozpatrzeniu przedmiotowego zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza co następuje.

Stosownie do postanowień art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

X spółka z o.o. uzyskała zezwolenie Nr 83 z dnia 24 listopada 2000 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w zakresie szczegółowo określonym w jego treści, na okres do dnia 8 sierpnia 2016 r. Zezwolenie wydano na podstawie art. 16 ust. 1, 7 i 8 i art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2001 r., oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 397 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2001 r.

Zgodnie z ant. 5 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 117 poz. 1228) przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy uzyskali zezwolenia na podstawie ant. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art. 12 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 16 listopada 2000 r., tj. przed dniem 1 stycznia 2001 r.

Przywołany wyżej przepis art. 5 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw został uchylony art. 3 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188 poz. 1840), z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkowstwa w Unii Europejskiej.

Jednocześnie zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych - w brzmieniu na dzień złożenia przez Stronę wniosku z dnia 14 stycznia 2005 r.- przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem1 stycznia 2001 r., zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r.:
1) w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy małym przedsiębiorcą,
2) w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy średnim przedsiębiorcą
- w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r.

w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.).
Natomiast zgodnie z przywołanym przez Stronę art. 5 ust. 3 w/w ustawy w przypadku cofnięcia zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r., przedsiębiorca traci prawo do zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 2, i jest zobowiązany do zapłaty, odpowiednio, podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych objętego takimi zwolnieniami za okres od powstania okoliczności będącej podstawą cofnięcia zezwolenia.

Uprawienia Podatnika do zachowania prawa do zwolnień podatkowych nie można rozpatrywać w oderwaniu od warunków ich nabycia i zachowania wynikających z przepisów wykonawczych, wydanych na podstawie delegacji zawartej w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych. Na podstawie art. 4 ust. 1 tej ustawy Rada Ministrów ustanawia strefę w drodze rozporządzenia. W przedmiotowej sprawie Spółka nabyła uprawnienie do zwolnienia dochodów od podatku dochodowego od osób prawnych w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, na warunkach określonych w zezwoleniu w powiązaniu z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 397 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2001 r. Ponieważ zwolnienia wynikające z przepisów rozporządzenia w sprawie ustanowienia katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej stanowią konkretyzację zapisu art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, konstytuującego prawo do zwolnienia od opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie tej strefy, należy uznać, że przepis art. 5 ust. 1 ustawy nowelizującej ustawę o specjalnych strefach ekonomicznych dotyczy zarówno zasad ustawowych jak i zapisów wydanych na podstawie tej ustawy rozporządzeń. Dalsze stosowanie przepisów tego rozporządzenia nie stoi w sprzeczności z treścią przywołanych przez Stronę, art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, który odnosi się do skutków cofnięcia zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r. oraz przepisów § 4 i § 7 rozporządzenia z dnia 14 czerwca 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, zawierających odesłanie do postanowień art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. odnoszących się do warunków korzystania z pomocy regionalnej.

Zauważyć należy ponadto, że na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych przedsiębiorca, który uzyskał zezwolenie przed dniem 1 stycznia 2001 r., może wystąpić z wnioskiem do ministra właściwego do spraw gospodarki o jego zmianę polegającą na zastosowaniu do tego przedsiębiorcy przepisów dotyczących zwolnień podatkowych określonych w art. 5 w miejsce przepisów art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r. Jednocześnie zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy we wniosku, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorca może wnosić także o zmianę warunków zezwolenia, w szczególności w zakresie poziomu zatrudnienia i wielkości nakładów inwestycyjnych. Stosownie do art. 6 ust. 3 ustawy Minister właściwy do spraw gospodarki, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, może odmówić zmiany zezwolenia, o której mowa w ust. 1, jeżeli przedsiębiorca wnosi o zmianę przedmiotu działalności gospodarczej, która w istotny sposób narusza lub grozi naruszeniem konkurencji przez uprzywilejowanie niektórych przedsiębiorców lub produkcji niektórych towarów. Na podstawie art. 6 ust 4 i 5 do zmiany zezwolenia, o której mowa w ust. 1-3, nie stosuje się art. 19 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1 - tj. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych a termin złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, upływa z dniem 31 grudnia 2007 r.

W oparciu o przywołane wyżej przepisy, oraz przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny sprawy uznano, że organ I instancji w zaskarżonym postanowieniu zasadnie stwierdził, że Przedsiębiorca, który posiada zezwolenie na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r. zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r., oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy obowiązujących obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2001 r. - tj. przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 397 ze zm.).

Uwzględniając powyższe postanowiono jak w sentencji decyzji.

Niniejsza decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji. Od decyzji tej służy prawo wniesienia skargi, w dwóch egzemplarzach, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika