Czy dotacja przyznana na dofinansowanie wykończenia i wyposażenia restauracji będzie stanowiła przychód (...)

Czy dotacja przyznana na dofinansowanie wykończenia i wyposażenia restauracji będzie stanowiła przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym ?

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja Podatkowa (tekst. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w N. po rozpatrzeniu wniosku z dnia 04.08. 2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

We wniosku skierowano zapytanie czy dotacja przyznana na dofinansowanie wykończenia i wyposażenia restauracji będzie stanowiła przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Podatnik podpisał umowę o dofinansowanie Projektu 'Wykończenie i wyposażenie restauracji w obiekcie 'X'w ramach priorytetu 3 - Rozwój Lokalny. Działania 3.4 - Mikroprzedsiębiorstwa, z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego zwanym 'instytucją wdrażającą', departamentem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego w ramach działań 3.4 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Instytucja wdrażająca przyznała podatnikowi jako beneficjentowi dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 45,74% wydatków kwalifikowanych w ramach projektu, w tym
a/ 34,31% dotacji pochodzącej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
b/ 11,44% dotacji pochodzącej z budżetu państwa.
Z czego 15% ma być wydatkowane na zakup wyposażenia.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000 r. poz. 176 ze zm.) do przychodów z działalności gospodarczej zalicza się również:
dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których , zgodnie z art.22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Tak więc otrzymane dotacje przeznaczone na zakup lub wytworzenie środków trwałych od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na mocy wymienionego wyżej przepisu.
Kosztami uzyskania przychodu zgodnie z definicją zawartą w art. 22 ust. 1 ustawy są wszelkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Przepis art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy stanowi, iż nie uznaje się za koszty uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art.22a - 22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
A zatem dokonany w jakiejkolwiek formie, w tym również w formie dotacji - zwrot nakładów poniesionych w związku z zakupem lub wytworzeniem środka trwałego, powoduje iż wartość odpisów od tej części wartości środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi, nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu.
Otrzymanie wymienionego dofinansowania nie wpłynie również na wartość początkową środka trwałego ani na wysokość odpisów amortyzacyjnych wykazanych w ewidencji środków trwałych. Podatnik powinien wydzielić w ewidencji tę część odpisów, która równa będzie kwotowo otrzymanemu zwrotowi. Ta część odpisów nie będzie mogła być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu.
W związku z tym stanowisko w sprawie przedstawione przez podatnika uznaje się za prawidłowe.
W dacie złożenia wniosku nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
Powyższa interpretacja:
-zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę,
-stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w K. Ośrodek Zamiejscowy w N. za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w N. w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Porady prawne


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika