Dotyczy zwolnienia z opodatkowania ryczałtu za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych.

Dotyczy zwolnienia z opodatkowania ryczałtu za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych.

Działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte w piśmie z dnia 05.06.2007r (wpływ 11.06.2007r) następnie uzupełnionym 25.06.2007r. ( wpływ - 28.06.2007r.) w sprawie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczące zwolnienia z opodatkowania ryczałtu za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych przez zatrudnionych pracowników socjalnych.

UZASADNIENIE

Porady prawne

W myśl art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r Dz. U. Nr 8 poz. 60 ze zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art. 14 a § 4 Ordynacja podatkowa.


Pismem z dnia 05.06.2007r Nr OPS-FK-3330/2/2007 Ośrodek Pomocy Społecznej zwrócił się z zapytaniem o ustalenie zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż na podstawie odrębnych przepisów, Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej zawarł umowy z pracownikami socjalnymi w sprawie używania samochodów prywatnych, stanowiących ich własność, do celów służbowych.
W związku z powyższym pytanie brzmi: czy powyższy dochód uzyskany w formie ryczłtu za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych winien być opodatkowany 19 % podatkiem dochodowym.

Analizując powyższą sprawę należy stwierdzić:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy z dnia 26.07.1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tekst jednolity z 2000r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolny od podatku dochodowego, jest zwrot kosztó poniesionych przez pracownika, dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy , albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw - do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem wypłat ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25.03.2002r określa warunki ustalania i sposobu dokonywania zwrotu używanych do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.
Nowelizacja ustawy, zmieniająca ustawę o pomocy społecznej z dniem 01.01.2006r na mocy której dodano do art. 121 ust. 3C /Dz.U.2005 nr 179 poz. 1487/ zapis: pracownikowi socjalnemu, do którego obowiązków należy świadczenie pracy socjalnej w środowisku, przysługuje zwrot kosztów przejazdów z miejsca pracy do miejsc wykonywania przez niego czynności zawodowych w przypadku braku możliwości zapewnienia dojazdu środkami pozostającymi w dyspozycji zatrudniającego go pracodawcy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Ośrodek Pomocy Społecznej nie posiada pojazdów służbowych Na podstawie powołanych przepisów, należy uznać, iż do ryczałtu samochodowego mają zastosowanie przepisy podatku dochodowego od osób fizycznych uprawniające do zwolnienia przedmiotowego.
Prawidłowe jest zatem stanowisko, iż ryczałt za używanie samochodu pracownika do celów służbowych nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Należy stwierdzić, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do art. l4b § l ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 OP.

Od niniejszego postanowienia na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja podatkowa służy prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacja podatkowa powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika