Ustalenie zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w kwestii zaliczenia (...)

Ustalenie zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wypłaconych pracownikom diet , a także zastosowania w stosunku do nich zwolnienia z opodatkowania od osób fizycznych.

Działając na podstawie art. 216§ 1, art. 14a§1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997 r.- Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity -Dz.U z 2005 r. Nr 8 poz 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte w pismie z dnia 29.12.2006 r. w sprawie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wypłaconych pracownikom diet, a także zastosowania w stosunku do nich zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

UZASADNIENIE

W myśl art. 14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity-Dz.U.z 2005 r. Nr 8 poz 60 ze zm. ), stosownie do swojej właściwości Naczelnik Urzędu Skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie ? art.14a §4 Ordynacji podatkowej.

Porady prawne

Pismem z dnia 29.12.2007 roku zwróciliście się Panowie z zapytaniem do tutejszego Urzędu , czy wydatki ( diety) z tytułu podróży służbowych zatrudnionych na stanowiskach kierowców stanowią koszt uzyskania przychodu , a przychody z tytułu diet dla pracowników są zwolnione od podatku .
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż prowadzą Panowie pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie m.in. transportu , a zatrudnionym pracownikom wypłacają diety z tytułu podróży służbowych.
W związku z powyższym mają Panowie dwie wątpliwości: po pierwsze ? czy przedmiotowe diety stanowią koszty uzyskania przychodów, a po drugie ? czy przychody pracowników z tytułu tych diet są zwolnione z opodatkowania.

Zdaniem tutejszego organu, podstawowym zagadnieniem w przedmiotowej sprawie jest kwestia podróży służbowej. Przepisy podatkowe nie definiują pojęcia podróży służbowej. Zagadnienia dotyczące tej kwestii uregulowane zostały w przepisach prawa pracy, tj. w ustawie z dnia 26.06.1974 r. ? Kodeks pracy (Dz. U. z 1998r. Nr 21 poz. 94 z późn. zm.) oraz w innych przepisach tej gałęzi prawa. Zatem, prawo do otrzymania przez pracownika świadczeń z tytułu podróży służbowej winno wynikać z tych przepisów, a ich interpretacja nie należy do właściwości organów podatkowych. Organy podatkowe ? zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacji podatkowej ? wydają interpretacje co do zakresu i sposobu zastosowania wyłącznie przepisów prawa podatkowego, którymi są przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydawanych na ich podstawie aktów wykonawczych. W konsekwencji organy podatkowe nie posiadają uprawnień do interpretacji przepisów prawa pracy. Stąd też brak podstaw do rozstrzygnięcia, czy w przedstawionym stanie faktycznym pracownicy odbywają podróż służbową.

Biorąc powyższe pod uwagę, tutejszy Organ podatkowy stwierdza, natomiast co następuje :
1) W zakresie zaliczenia diet z tytułu podróży służbowych pracowników do kosztów uzyskania przychodów.
Według generalnej klauzuli zawartej w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.

t. Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Oznacza to, że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów może nastąpić, jeżeli poniesione wydatki:
- pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami,
- nie są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.
Uwzględniając powyższe regulacje prawne uznać należy, iż diety za czas podróży służbowej - w rozumieniu Kodeksu pracy - wypłacane kierowcom zatrudnionym na mowę o pracę stanowią u pracodawcy koszt uzyskania przychodów, jeśli istnieje związek pomiędzy przychodami firmy a odbywaną przez pracownika podróżą służbową.
2) W zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów pracowników z tytułu diet za czas podróży służbowych.
Przedmiotowa kwestia uregulowana jest w art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż wolne od podatku są diety i inne należności za czas:
a) podróży służbowej pracownika,
b) podróży osoby niebędącej pracownikiem
- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.
W przypadku zagranicznych i krajowych podróży służbowych tymi odrębnymi przepisami są:
a) rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.),
b) rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.).
Uwzględniając powyższe regulacje prawne stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy na podstawie przepisów prawa pracy pracownikom przysługują diety z tytułu podróży służbowej, wartość tych świadczeń jest zwolniona z opodatkowania na zasadach określonych w w/w art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę, w przypadku spełnienia warunków określonych w w/w przepisach, stanowisko strony należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a§ 2 ustawy Ordynacja podatkowa , niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie do z art. 14b§1 Ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a§1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta . Jeżeli jednak podatnik zastosował się do interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja o której mowa w art.14a §1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwym dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 ( art. 14B §2 Ordynacja podatkowa ).

Od niniejszego postanowienia na podstawie art 14a §4 i art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej służy prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia ? art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej

Zażalenie, zgodnie z art. 222 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.


Referencje

PDII/415-13/PD/07, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika