Pytanie dotyczące opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym należności, wypłacanych podmiotom (...)

Pytanie dotyczące opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym należności, wypłacanych podmiotom z Federacji Rosyjskiej za kupowane od nich usługi.

Działając na podstawie art. 14a §4 i art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że opisane w piśmie z dnia 25 października 2005 r. stanowisko Spółki, dotyczące opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym należności, wypłacanych podmiotom z Federacji Rosyjskiej za kupowane od nich usługi jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Porady prawne

Pismem z dnia 25 października 2005 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Stan faktyczny przedstawiony we wniosku jest następujący:Spółka podjęła działania mające na celu zarejestrowanie własnego przedstawicielstwa na terytorium Federacji Rosyjskiej. Przedstawicielstwo zostaje otwarte w celu reprezentowania i ochrony interesów Spółki, a w szczególności pozyskiwania klientów, badania rynku, prowadzenia działań marketingowych, szkoleń itp.Przedstawicielstwo, posługując się własną nazwą będzie dokonywać na terytorium Federacji Rosyjskiej zakupów niezbędnych dla jego funkcjonowania.W przedstawionym stanie faktycznym Spółka zwróciła się z pytaniem: ?Czy kupowane przez Przedstawicielstwo w Rosji (w imieniu i na rzecz Spółki) usługi (zgodnie z art. 21 ustawy tj. usługi doradcze, księgowe, badania rynku, prawne, reklamowe itd.), od podmiotów z Federacji Rosyjskiej podlegają opodatkowaniu 20% ryczałtowemu podatkowi dochodowemu w Polsce??Swoje stanowisko w sprawie Spółka sformułowała następująco: ?Zdaniem Spółki, przychody z tytułu świadczenia usług przedstawicielskich, ze względu na fakt, iż uzyskiwane są wyłącznie z racji świadczenia usług na terenie Rosji i Estonii (poza terytorium Polski), nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 2 updop, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Polski siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Polski.? Na potwierdzenie takiego stanowiska Spółka zacytowała fragment pisma Ministerstwa Finansów nr PB4/AK-8214-1045-277/01 z dnia 24 lipca 2001 r.

Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawia następujące stanowisko:

Stosownie do uregulowań wynikających z ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. - zwanej dalej ?ustawą?), zakres obowiązku podatkowego z tytułu tego podatku wyznaczony jest przez umiejscowienie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, albo osiąganie dochodów na tym terytorium.Obowiązek opodatkowania przychodów nierezydentów wynika z art. 3 ust 2 ustawy Przepis ten stanowi, że: ?Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?. Rodzaje przychodów uzyskanych przez nierezydentów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym wymienione zostały w art. 21 tej ustawy.Z powołanych wyżej przepisów wynika wprost, że jeżeli podmiot zagraniczny będący osobą prawną nie ma siedziby lub zarządu na terytorium Polski, to podlega obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiąga na terytorium Polski.Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, zakup usług od podmiotów zagranicznych odbywać się będzie na terytorium Federacji Rosyjskiej, co w świetle powołanych wyżej przepisów oznacza, że nawet jeżeli przedmiotem transakcji są usługi wymienione w art. 21 ust 2a ustawy, to usługodawców nie będzie dotyczył obowiązek podatkowy, ponieważ źródło przychodów położone jest poza granicami Polski. Tym samym na Spółce, w związku z zakupem przedmiotowych usług nie będzie ciążył obowiązek płatnika wynikający z art. 26 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Spółki, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.

Zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Spółki, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.), podania i załączniki do podań składane w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej podlegają opłacie skarbowej. Szczegółowy wykaz opłaty skarbowej zawiera załącznik do wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z poz. 1 części I tego załącznika, opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika