Czy od zorganizowanej wycieczki dla pracowników, której koszt został pokryty z Zakładowego Funduszu (...)
Czy od zorganizowanej wycieczki dla pracowników, której koszt został pokryty z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych należy odprowadzić podatek dochodowy?
Czy od zorganizowanej wycieczki dla pracowników, której koszt został pokryty z ZFŚS, należy odprowadzić podatek dochodowy?
Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21 i 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych ? do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380,00 zł jest wolne od podatku dochodowego. W przedmiotowej sprawie odpłatność za wycieczkę ponoszona za pracownika w kwocie 200,00 zł nie przekroczyła kwoty wolnej od podatku w roku podatkowym, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego i obowiązujących przepisów prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gostyniu uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.
Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów zwolnionych od podatku oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy źródłem przychodu jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, zgodnie z art. 12 ust. 1 w/w ustawy, uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Co do zasady więc, każde świadczenie otrzymane przez pracownika w związku z pozostawaniem w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy, bez względu na źródło finansowania, zaliczane jest do jego przychodu z tego stosunku, o ile nie korzysta ze zwolnienia wynikającego z przepisów art. 21, 52, 52a i 52c ustawy lub nie zaniechano poboru podatku na podstawie przepisów ordynacji podatkowej.
Jak wskazuje przepis art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? ze zwolnienia od podatku dochodowego korzystają tylko te świadczenia sfinansowane w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, które mają charakter rzeczowy, a nie są talonami, bonami lub innymi znakami uprawniającymi do ich wymiany na towary i usługi.
Z definicji zawartej w przepisie art. 45 ustawy Kodeks cywilny wynika, iż rzeczami są tylko przedmioty materialne, które można otrzymać lub ponosić.
W związku z tym wartość wycieczki zorganizowanej i sfinansowanej z ZFŚS nie jest świadczeniem rzeczowym, ale świadczeniem pieniężnym pracodawcy poniesionym na pokrycie kosztów wycieczki za pracownika, które podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Biorąc pod uwagę w/w przepisy, zorganizowana przez pracodawcę wycieczka dla pracowników stanowi dla pracownika przychód jako inne nieodpłatne świadczenie, którego wartość dla celów podatkowych ustala się zgodnie z art. 11 ust. 2a w/w ustawy.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązujący w dniu jej wydania.