Czy stosowana przez podatnika 14 % stawka amortyzacyjna dotycząca wskazanego środka trwałego (bankomatu) (...)

Czy stosowana przez podatnika 14 % stawka amortyzacyjna dotycząca wskazanego środka trwałego (bankomatu) jest prawidłowa ?

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w ustosunkowaniu do pisma z dnia 5.11.2004 r. bez znaku (data wpływu 8.11.2004 r.), uzupełnionego pod względem wymogów formalnych oraz treści zadanego pytania w dniu 24.11.2004 r., w sprawie udzielenia pisemnej informacji o stosowaniu przepisów prawa podatkowego, stwierdza, co następuje.

Zapytanie Podatnika dotyczy kwestii czy stosowana przez podatnika 14 % stawka amortyzacyjna dotycząca wskazanego środka trwałego (bankomatu) jest prawidłowa. Zdaniem Podatnika bankomat winien być klasyfikowany w ugrupowaniu KŚT grupa 8 rodzaj 803 i stosowana być winna roczna stawka amortyzacyjna w wysokości 14 %. W załączeniu do złożonego zapytania Podatnik przedłożył opinię Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi znak O1SK-5672/ŚT-42/02-9303/03 z dnia 5.01.2004 r., zgodnie z którą bankomat należy klasyfikować w grupowaniu KŚT grupa 6 rodzaj 669 ?Pozostałe urządzenia nieprzemysłowe'. Podatnik nie zgadza się z ww. opinią.

Porady prawne

Jak stanowi art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce państwowej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 ze zm.) Prezes Głównego Urzędu Statystycznego, w porozumieniu z właściwymi naczelnymi organami administracji państwowej, opracowuje podstawowe do określenia przebiegu i opisu procesów gospodarczych i społecznych standardowe klasyfikacje i nomenklatury, wzajemne relacje między nimi oraz ich interpretacje. Ponadto z przepisów art. 25 ust. 1 pkt 6 oraz art. 25 ust. 2 ww. ustawy wynika, że interpretacja klasyfikacji statystycznych należy do zadań Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego oraz urzędów statystycznych. Zasady uzyskiwania tych opinii określił Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w komunikacie z dnia 5.11.2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, opublikowanym w Dzienniku Urzędowym GUS Nr 12, poz. 87 ( zm. Dz. Urz. GUS z 2003 r. Nr 12, poz. 68).
Jak wynika m.in. z ww. przepisów zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów (ust. 1). W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, a do końca 2004 r. wniosek ten może być złożony we właściwym, dla siedziby podmiotu urzędzie statystycznym (ust 2T3). Sprawy kierowane do Prezesa GUS wymagające dodatkowych wyjaśnień, w tym zawierające wątpliwości do opinii wydanej przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych bądź komunikatu, o którym mowa w ust. 4, są prowadzone przez Sekretariat Prezesa (ust. 5). Za czynności przygotowania i wydania opinii interpretacyjnych na wniosek zainteresowanego podmiotu Urząd Statystyczny w Łodzi pobiera opłatę w wysokości:
1) 50 PLN + VAT za wskazanie jednej pozycji klasyfikacyjnej, niewymagające dodatkowych konsultacji i wyjaśnień,
2) od 50 do 300 PLN + VAT za wydanie opinii interpretacyjnej dotyczącej zaklasyfikowania w innym, niż wymieniony w pkt 1, przypadku (ust. 7).

Z powyższego wynika, że w razie wątpliwości do opinii wydanej przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych należy zwrócić się do Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Posiadając opinię klasyfikacyjną wydaną przez organ uprawniony do klasyfikowania środków trwałych Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego stwierdza, że skoro bankomat winien być klasyfikowany w ugrupowaniu KŚT grupa 6 rodzaj 669 ?Pozostałe urządzenia nieprzemysłowe' to roczna stawka amortyzacyjna dla tego urządzenia wynikająca z załącznika nr 1 do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), na podstawie art. 16i ust. 1 tej ustawy, wynosi 10 %. Dla innych niż kasy fiskalne i rejestrujące środków trwałych zaliczanych do ugrupowania KŚT grupa 6 rodzaj 669 nie przewidziano bowiem w załączniku stawki odmiennej od podstawowej stawki dla środków trwałych zaliczanych do grupy 6 ?Urządzenia techniczne'.

Stanowisko Podatnika jest zatem nieprawidłowe. Zauważyć jednak należy, że podatnicy przed rozpoczęciem amortyzacji poszczególnych środków trwałych mogą wybrać jedną z metod amortyzacji określonych w art. 16i - 16k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tym podwyższać podane w wykazie stawki amortyzacyjne na zasadach określonych w art. 16i ust. 2 ww. ustawy, a także stosować metody amortyzacji określone w art. 16k ust. 1 i 4 tej ustawy, i wówczas roczne stawki wynikające z załącznika nr l do ustawy stanowią jedynie podstawę do ustalenia stawek w podwyższonej wysokości, a nawet w ogóle nie znajdują zastosowania (art. 16i ust. 4).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika