Dotyczy kwestii zakwalifikowania przekazanych do jednostki macierzystej przez zlikwidowane gospodarstwo (...)

Dotyczy kwestii zakwalifikowania przekazanych do jednostki macierzystej przez zlikwidowane gospodarstwo pomocnicze towarów i materiałów, do kosztów uzyskania przychodów, pomimo nie uzyskania z tego tytułu przychodów.

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, działając na podstawie art. 14 b § 5 pkt 2 i art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 z póź. zm.), w związku z art.4 ust.2 i art. 7 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 217, poz. 1590), z urzędu zmienia postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu nr PDP/423-5-1/07 z dnia 31.05.2007r. w sprawie interpretacji w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych.

U Z A S A D N I E N I E

Wnioskiem z dnia 1 marca 2007r. Jednostka zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Porady prawne

Zapytanie podatnika dotyczyło kwestii zakwalifikowania, przekazanych do jednostki macierzystej przez zlikwidowane gospodarstwo pomocnicze towarów i materiałów, do kosztów uzyskania przychodów, pomimo nie uzyskania z tego tytułu przychodów.

Wątpliwości strony dotyczyły również przychodów i kosztów uzyskania przychodów w sytuacji powołania z dniem 1.01.2007r. nowego gospodarstwa pomocniczego, któremu nieodpłatnie zostały przekazane przez jednostkę macierzystą te same towary jako przeznaczone do odsprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarstwa pomocniczego. Wątpliwości te sformułowano w następujących pytaniach:

1. czy nowe gospodarstwo pomocnicze powinno przyjęte do magazynu towary i materiały zaliczyć do przychodów?

2. czy moment sprzedaży w/w towarów i materiałów jest przychodem?

3. czy wydanie towarów i materiałów z magazynu stanowi koszt uzyskania przychodów?

4. czy otrzymana przez nowo powstałe gospodarstwo pomocnicze dotacja w formie pieniężnej z jednostki macierzystej jest przychodem i czy dotacja ta jest wolna od podatku?

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Jednostka stwierdziła, iż jej zdaniem zlikwidowane gospodarstwo pomocnicze powinno przekazane materiały i towary potraktować jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów, natomiast w odniesieniu do pytań 1-4 strona stwierdziła, że przyjęte w nowym gospodarstwie towary i materiały należy potraktować jako przychód (art. 12 ust.2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. nr 54, poz. 654 z późn. zm. ), a także stosownie do art. 12 ust.3 tej ustawy sprzedaż wyżej wymienionych towarów należy również potraktować jako przychód.

Wydanie przekazanych towarów i materiałów zdaniem Jednostki nie jest kosztem uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust.1 w/w ustawy.W stanowisku do ostatniego pytania, wskazując na przepisy art. 2 pkt1 i art. 17 ust. 1 pkt 47 w/w ustawy Jednostka stwierdziła, że otrzymana dotacja jest przychodem wolnym od podatku.

Postanowieniem z dnia 31 maja 2007r. nr PDP/423-5-1/07 Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu uznał, że stanowisko jednostki jest w części nieprawidłowe. Wskazując na przepis art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, organ I instancji stwierdził, iż zlikwidowane gospodarstwo pomocnicze nie mogło przekazanych jednostce macierzystej materiałów i towarów zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów oraz do wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów.Jednocześnie organ I instancji, wskazując na przepisy art. 12 ust.1 oraz ust.3a wyjaśnił, że przyjęte do magazynu materiały i towary należy zaliczyć do przychodów w momencie ich otrzymania. Przy dalszej odsprzedaży ww. materiałów i towarów, zdaniem organu I instancji, przychodem będzie różnica między ceną sprzedaży a ?zakupu? (wartość nieodpłatnie przyjętych środków).

Wskazując na treść art. 17 ust.1 pkt 47 ww ustawy, organ I instancji potwierdził stanowisko strony, ze wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu Państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, niezależnie od ich przeznaczenia, lecz nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki i koszty sfinansowane z dochodów (przychodów) o których mowa w art. 17 ust.1 pkt 47, zgodnie z art. 16 ust.1 pkt 58 tej ustawy.

Na zakończenie, organ I instancji wskazując przepis art. 15 ust.4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stwierdził, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury, albo dzień na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury. Potwierdzając stanowisko Jednostki organ I instancji stwierdził, że wydanie towarów i materiałów z magazynu nie jest kosztem uzyskania przychodu, lecz moment ten może być stosownie do art. 12 ust.3a przyjęty za datę powstania przychodu.

W wyniku weryfikacji prawidłowości udzielonej interpretacji, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdził, że postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu wymaga uzupełnienia.

Z przedstawionego przez Jednostkę stanu faktycznego sprawy wynika, że jedno gospodarstwo pomocnicze zostało z dniem 31.12.2006r. zlikwidowane i protokołem zdawczo- odbiorczym zinwentaryzowane towary i materiały pozostałe w tym gospodarstwie przekazano do jednostki macierzystej, która z dniem 1.01.2007r. powołała nowe gospodarstwo pomocnicze. Nowopowstałemu gospodarstwu pomocniczemu jednostka macierzysta nieodpłatnie przekazała otrzymane od zlikwidowanego gospodarstwa materiały i towary przeznaczone do odsprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Odnosząc powyższe do pytań zawartych we wniosku Jednostki, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdza co następuje:

Stosownie do treści art. 26 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. z nr 249, poz. 2104 ze zm.) gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej jest wyodrębniona z jednostki budżetowej pod względem organizacyjnym i finansowym część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna.

. Gospodarstwo pomocnicze pokrywa koszty swojej działalności z uzyskiwanych przychodów własnych i otrzymanych z budżetu dotacji przedmiotowych (za wyjątkiem dochodów z najmu lub dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterprowadzenia gospodarki finansowej gospodarstwa pomocniczego określają przepisy rozporządzenia Ministra finansów z dnia 29 czerwca 2005r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno ? prawną (Dz. U. z 2006r. nr 116, poz. 783). ze dotyczących składników majątkowych Skarbu Państwa). Zasady

Gospodarstwo pomocnicze jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Swoją podmiotowość podatkową traci w wyniku likwidacji przez kierownika jednostki budżetowej, a data utraty statusu wynika z aktu o likwidacji.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości jednostki dotyczą czy wartość przekazanych jednostce macierzystej w związku z likwidacją gospodarstwa pomocniczego towarów i materiałów jest kosztem uzyskania przychodów. Przedstawione przez jednostkę stanowisko w tej kwestii należy uznać za prawidłowe.

Uwzględniając definicję kosztów uzyskania przychodów zawartą w art. 15 ust. 1 a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz definicję wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust.1), przedstawiona sytuacja nie rodzi skutków podatkowych po stronie kosztów i przychodów dla tego gospodarstwa. Dla rachunku podatkowego jest zatem zdarzeniem obojętnym. W zakresie objętym pytaniem będą miały zastosowanie przepisy w/w ustawy o finansach publicznych oraz przepisy wykonawcze dotyczące likwidacji gospodarstw pomocniczych, których interpretacja nie leży w zakresie kompetencji organów podatkowych.

W zakresie pytań oznaczonych numerami 1-4, a związanych z przyjęciem materiałów i towarów przez nowopowstałe gospodarstwo pomocnicze, i ich dalsza odsprzedażą, Dyrektor Izby Skarbowej wyjaśnia co następuje.

Ad.1 Stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodem , z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności:

- otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe,

- wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo nieodpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Zgodnie z art. 12 ust. 5 tej ustawy, wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Oznacza to, że otrzymane od jednostki macierzystej materiały i towary stanowią przychód w nowopowstałym gospodarstwie pomocniczym, a sposób ustalenia wysokości przychodu określa powołany wyżej przepis ust.5 art. 12 ustawy.

Ad.2 . Gospodarstwo pomocnicze prowadzi działalność gospodarczą i uzyskuje z tej działalności przychody. Zgodnie z art. 12 ust. 3 w/w ustawy za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej , osiągnięte w roku podatkowym uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Za datę powstania przychodu, zgodnie z treścią ust. 3a art. 12 uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Z treści zapytania jednostki wynika, że działalność gospodarcza polega na odsprzedaży materiałów i towarów. Datą uzyskania przychodów , będzie zatem dzień wydania rzeczy (towaru) , w związku z ich sprzedażą, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności..Ustalając koszty uzyskania przychodów przy sprzedaży materiałów i towarów nabytych nieodpłatnie, których wartość zaliczono do przychodów zgodnie z art. 12 ust. 1 i 5, należy mieć na względzie treść art. 15 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad.3. Odpowiadając na pytanie dotyczące wydania towarów i materiałów z magazynu i powstania w związku z tym koszów uzyskania przychodów, tut. organ stwierdza, że stanowisko Jednostki w tym zakresie jest prawidłowe. Sama czynność wydania towaru i materiału z magazynu, jeżeli nie jest wynikiem jego odpłatnego zbycia w celu uzyskania przychodu, nie rodzi kosztu uzyskania przychodu, który jest bezpośrednio związany z przychodem.

Ad.4. Przedstawione przez jednostkę stanowisko w sprawie dotacji otrzymanych od jednostki macierzystej, która jest jednostką samorządu terytorialnego należy uznać za prawidłowe. Jak wykazano wyżej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy przychodem są otrzymane pieniądze, którymi mogą być m.in. dotacje. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych, są wolne od podatku. Zwraca się jednak uwagę, na przepis art. 16 ust.1 pkt 58 ustawy, zgodnie z którym nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów sfinansowanych z dochodów (przychodów) z tych dotacji.

Mając powyższe na uwadze postanawia się jak w sentencji. Niniejsza decyzja interpretacyjna dotyczy stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zawarta w niej interpretacja nie jest wiążąca dla jednostki, jednakże jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej. Na mocy art. 220 § 1, art. 221 i art. 223 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejszą decyzję służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika