1. Czy świadczenia socjalne wypłacane dziecku pobierającemu rentę rodzinną po zmarłym pracowniku (...)

1. Czy świadczenia socjalne wypłacane dziecku pobierającemu rentę rodzinną po zmarłym pracowniku podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 10 % na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2. Czy świadczenia socjalne wypłacane członkom rodziny po zmarłym renciście podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 10 % na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
3. Czy jest różnica w opodatkowaniu ww. świadczeń socjalnych wypłacanych osobom pełnoletnim czy niepełnoletnim?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdza, iż stanowisko Z., z siedzibą w S. przy ul. P., przedstawione we wniosku z dnia 01.08.2005 r. (wpływ do tut. organu podatkowego w dniu 03.08.2005 r.), Znak: 32/GK3110-119/05, uzupełnionym pismem z dnia 25.10.2005 r., Znak 32/GK3110-165/05, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:

Porady prawne

1) opodatkowania świadczeń socjalnych wypłacanych dziecku pobierającemu rentę rodzinną po zmarłej pracownicy zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 % należności na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

2) opodatkowania świadczeń socjalnych wypłacanych członkom rodziny po zmarłym renciście, w związku z łączącym go uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 % należności na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

3) opodatkowania ww. świadczeń socjalnych zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 % należności na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bez względu na to, czy świadczenie wypłacane jest dziecku pełnoletniemu czy niepełnoletniemu,

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.08.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 25.10.2005 r. wnioskodawca uzupełnił wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Z. dokonuje wypłat świadczeń socjalnych (np. dopłata do wczasów, zapomoga) na rzecz:

- dziecka pobierającego rentę rodzinną po zmarłej pracownicy oraz

- na rzecz członków rodziny po zmarłym renciście, w związku z łączącym go uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym.

W związku z powyższym wnioskodawca sformułował stanowisko, zgodnie z którym:

1) świadczenia socjalne wypłacane dziecku pobierającemu rentę rodzinną po zmarłej pracownicy są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 % należności na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

2) świadczenia socjalne wypłacane członkom rodziny po zmarłym renciście, w związku z łączącym go uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 % należności na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

3) ww. świadczenia socjalne opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 % należności na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bez względu na to, czy świadczenie wypłacane jest dziecku pełnoletniemu czy niepełnoletniemu.

Ad. 1,2) Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % należności pobiera się od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym świadczenie socjalne wypłacane jest:

- dziecku pobierającemu rentę rodzinną po zmarłej pracownicy,

- członkom rodziny zmarłego rencisty,

nie z tytułu własnej pracy, lecz zatrudnienia zmarłego członka rodziny, nieprawidłowe jest zatem uznanie, że jego wypłata stanowi realizację pracowniczych uprawnień zmarłego.

Jeżeli osoba, na rzecz której wypłacane jest świadczenie, nabyła prawo do renty rodzinnej, to nie można przyjąć, że przechodzi na nią taki sam status jaki miał zmarły, ponieważ prawo do nabycia renty rodzinnej dotyczy samego prawa do przedmiotowego świadczenia i nie obejmuje statusu zmarłego.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że:

- dziecko pobierające rentę rodzinną po zmarłej pracownicy,

- członkowie rodziny zmarłego rencisty,

nie mają statusu emerytów lub rencistów, których łączył uprzednio z zakładem pracy stosunek służbowy, stosunek pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczy stosunek pracy, a więc brak jest podstaw do zastosowania stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Źródła przychodów zostały wymienione w art. 10 ww. ustawy. W punkcie 9 tego artykułu jako źródło przychodów ustawodawca wskazał inne źródła. Przepis ten dotyczy przychodów, których jednoznaczne zakwalifikowanie do pozostałych źródeł przychodów - wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt. 2-8 - nie jest możliwe.

Przykładowy katalog przychodów z innych źródeł wymieniony został w art. 20 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawodawca wymienia w przywołanym przepisie jako źródła przychodów m.in. 'inne nieodpłatne świadczenia' nie należące do przychodów określonych w art. 12 - 14 i 17 tejże ustawy.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że kwota świadczeń socjalnych wypłaconych przez wnioskodawcę zarówno na rzecz:

- dziecka po zmarłej pracownicy,

- członków rodziny zmarłego rencisty, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym,

stanowi dla nich przychód z innych źródeł (pod warunkiem, że wypłacone świadczenie nie spełnia kryteriów uprawniających do zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych np. w przypadku wymienionych we wniosku dopłat do wypoczynku nie zostaną spełnione wymogi przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 78 lub w przypadku wypłaty zapomóg nie zostaną zrealizowane przesłanki wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy).

Ad. 3) Jeśli chodzi o sprawę opodatkowania ww. świadczeń socjalnych wypłacanych dziecku pełnoletniemu bądź niepełnoletniemu, to w związku z przedstawioną wyżej interpretacją należy stwierdzić, że tego typu świadczenia podlegają opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł niezależnie od tego, czy osoba otrzymująca to świadczenie jest pełnoletnia, czy nie, ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera w tym zakresie żadnych różnic.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sosnowcu postanowił jak w sentencji. Niniejsze postanowienie zostało wydane, na mocy art. 143 ww. Ordynacji podatkowej, z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku - Białej, 43-300 Bielsko-Biała ul. Traugutta 2a) za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia powyższego postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (j.t. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) wniesione zażalenie winno zawierać znaki opłaty skarbowej w wys. 5,00 zł.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika