W jaki sposób dokonać odliczenia od podatku wydatków z tytułu wpłat na fundusz remontowy w przypadku (...)

W jaki sposób dokonać odliczenia od podatku wydatków z tytułu wpłat na fundusz remontowy w przypadku otrzymania dodatku mieszkaniowego?

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym w 2004 roku podatnik dokonywał wpłat na fundusz remontowy. Łączna wpłata z tego tytułu wyniosła 657,36 zł. W tym samym roku podatnik otrzymał z Urzędu Miasta Dąbrowa Górnicza dofinansowanie do czynszu za mieszkanie w kwocie 1.967,98 zł. Łączna kwota opłat za mieszkanie oraz wpłat na fundusz remontowy dokonanych w 2004 roku wynosiła - 2.917,44 zł ( w tym: opłaty - 2.260,08 zł., fundusz remontowy - 657,36 zł.). Całkowity koszt najmu wraz z dofinansowaniem wyniósł - 4.885,42 zł.

We wniosku podatnik stwierdza, że odliczeniu od podatku powinny podlegać wpłaty na fundusz remontowy w kwocie 282,00 zł. tj. 53,46 % dokonanej wpłaty (proporcjonalnie do udziału kwoty czynszu zapłaconego przez podatnika do całości czynszu - po uwzględnieniu dodatku mieszkaniowego).

Porady prawne

Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw - (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku.

Stosownie do art. 27a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2 - 15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Wysokość wydatków z tytułu wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej ustala się, zgodnie z art. 27 ust. 6 pkt 1 ww. ustawy, wyłącznie na podstawie dowodu dokonania tej wpłaty.

Wyżej powołane przepisy uprawniają podatnika do zmniejszenia podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wpłat na fundusz remontowy w wysokości 19% dokonanych wpłat, pod warunkiem posiadania dowodów potwierdzających wysokość tych wpłat.Stanowisko podatnika przedstawione we wniosku jest więc nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika