- dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży znaków skarbowych oraz urzędowych blankietów weksli. (...)

- dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży znaków skarbowych oraz urzędowych blankietów weksli.

Działając na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stwierdza, że stanowisko Pani (...) prowadzącej działalność gospodarczą - Księgarnię (...) z siedzibą w (...) przy ulicy (...), NIP (...) zawarte we wniosku z dnia 20.09.2005 r., (data wpływu do tut. organu podatkowego 26.09.2005 r.) w sprawie przychodu uzyskanego ze sprzedaży znaków skarbowych oraz urzędowych blankietów weksli jest prawidłowe.

Pismem z dnia 20.09.2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 26.09.2005 r.), Pani (...), NIP (...) zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie przychodu uzyskanego ze sprzedaży znaków skarbowych oraz urzędowych blankietów weksli.
Przedmiotem niniejszego postanowienia jest interpretacja przepisów w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Podatniczka prowadzi działalność gospodarczą - Księgarnię (...) z siedzibą w (...) przy ulicy (...), NIP (...), opodatkowaną na zasadach ogólnych z obowiązkiem prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wnioskodawczyni w budynku tut. organu podatkowego otworzyła dodatkowy punkt sprzedaży wprowadzając do obrotu towar handlowy w postaci znaków skarbowych i urzędowych blankietów weksli. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku zawarła umowy - zlecenie z Prezydentem Miasta, na podstawie których zobowiązała się do ich sprzedaży detalicznej. Zgodnie z § 4 przedmiotowych umów zleceniobiorcy tytułem wynagrodzenia za dokonanie sprzedaży wyżej wymienionego towaru handlowego przysługuje prowizja w wysokości 5% wartości nominalnej sprzedanych znaków wartościowych. Dokumentem potwierdzającym zakup znaków będących przedmiotem niniejszego pisma jest druk zamówienia. Od wartości nominalnej zakupywanych znaków w momencie ich zakupu potrącana jest prowizja w wysokości 5%, która pomniejsza należność za towar. Podatniczka podkreśla, że zakup znaków wartościowych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów ewidencjonuje w kolumnie 10 przeznaczonej do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych. Natomiast ich sprzedaż jest ewidencjonowana za pomocą kasy fiskalnej i na podstawie raportu okresowego księgowana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Takie postępowanie powoduje, że nie ma wyraźnie określonej kwoty prowizji jako elementu sprzedaży. Stanowi ona różnicę pomiędzy zakupem a sprzedażą znaków i weksli.

Porady prawne

W związku z powyższym Pani (...) zwróciła się zapytaniem co w sytuacji opisanej wyżej stanowi przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawczyni dochodem osiągniętym ze sprzedaży znaków skarbowych i weksli dokonywanej na podstawie umowy - zlecenia jest wysokość prowizji określona w umowie.

Zgodnie z treścią art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) stosownie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje, że:

Regulacja prawna umowy zlecenia zawarta jest w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz.93 z późniejszymi zmianami) w art. 734-751. W myśl art. 734 Kodeksu cywilnego przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie. Ponadto zgodnie z art. 735 Kodeksu cywilnego jeżeli ani z umowy, ani z okoliczności nie wynika, że przyjmujący zlecenie zobowiązał się wykonać je bez wynagrodzenia, za wykonanie zlecenia należy się wynagrodzenie.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz działając zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późniejszymi zmianami), gdzie zgodnie z § 3 pkt 2 ceną zakupu jest cena, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku. Natomiast zgodnie z § 3, pkt 6 tego rozporządzenia, przychodem jest przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Pani (...) na podstawie zawartej z Prezydentem Miasta Elbląga umowy zlecenie dotyczącej sprzedaży detalicznej znaków opłaty skarbowej oraz urzędowych blankietów wekslowych, wyżej wymieniony towar handlowy kupuje po uprzednim sporządzeniu pisemnego zamówienia w Banku BP SA Elbląg. Wynagrodzeniem jest upust (5% prowizja) otrzymany przy ich zakupie.

W sytuacji, gdy następuje zakup towarów handlowych w celu dalszej odsprzedaży - ponoszone są wydatki związane z nabyciem tego towaru, stanowiące koszt uzyskania przychodu. Należy je zaksięgować w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Kosztami uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 23. Przychodem z tego tytułu będzie kwota otrzymana za sprzedane 'znaki wartościowe' w wysokości stanowiącej wartość zakupionego towaru handlowego powiększona o prowizję, którą należy wpisać w kolumnie 7 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym stanowisko Pani (...), zgodnie z którym przychodem uzyskanym ze sprzedaży znaków opłaty skarbowej i urzędowych blankietów weksli ewidencjonowanym w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w sposób opisany w piśmie jest kwota stanowiąca wartość zakupionego towaru handlowego plus prowizja, a dochodem prowizja stanowiąca różnicę pomiędzy zakupem, a ich sprzedażą jest prawidłowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia odpowiedzi.

W myśl art. 14b § 1 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Zgodnie z art. 14a § 2 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14a § 5. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Jeżeli zażalenie nie spełnia warunków wynikających z wyżej cytowanych przepisów organ odwoławczy, zgodnie z art. 228 § 1, pkt 3 ustawy - Ordynacja podatkowa pozostawia zażalenie bez rozpatrzenia.

W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w znaku skarbowym w wysokości 5,00 zł. oraz 0,50 gr od każdego załącznika.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika