- w sprawie obowiązku podatkowego w przypadku dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości.

- w sprawie obowiązku podatkowego w przypadku dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości.

Działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. 2005 Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stwierdza, że stanowisko Państwa Ireny i Zbigniewa, małżonków R. zawarte we wniosku z dnia 19 marca 2007r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 19 marca 2007r.) w sprawie obowiązku podatkowego w przypadku dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości

jest prawidłowe.

Pismem z dnia 19.03.2007 r. (data wpływu 19.03.2007 r.) wystosowanym do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu Państwo Irena i Zbigniew R. zam. w Elblągu przy ul. ... .. zwrócili się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego opodatkowania kwoty uzyskanej ze sprzedaży domu nabytego w 1980 r. oraz mieszkania nabytego w 2001 r.

Porady prawne

Opisując stan faktyczny Państwo R. poinformowali, że są właścicielami dwóch nieruchomości: budynku mieszkalnego (od 1980 r.) oraz lokalu mieszkalnego (od XII 2001 r.). Podatnicy w najbliższym czasie zamierzają sprzedać dom i mieszkanie a środki uzyskane ze sprzedaży budynku mieszkalnego przeznaczą na sfinansowanie budowy nowego domu natomiast pieniądze uzyskane ze sprzedaży mieszkania planują przekazać w formie darowizny synowi.

Państwo Irena i Zbigniew R. zwrócili się z zapytaniami:

  1. Czy w związku ze sprzedażą dwóch nieruchomości, będą płacić podatek: jaki i w jakiej wysokości?
  2. Czy od sprzedaży jednej nieruchomości (dom) zapłacą podatek: jaki i w jakiej wysokości?

Zdaniem Strony sprzedając budynek mieszkalny z przeznaczeniem środków finansowych na budowę nowego domu oraz sprzedając mieszkanie celem darowania uzyskanych środków finansowych synowi, nie powinni płacić żadnych podatków z tego tytułu.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl § 3 interpretacja, o której mowa w § 1, zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z brzmienia powyższego przepisu wynika, że źródłem przychodu jest m.in. odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.Z opisanego przez Podatników stanu faktycznego wynika, iż jedną nieruchomość (dom) nabyli w 1980 r. a drugą (mieszkanie) w 2001 r.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić iż, uzyskany przez Państwo R. przychód z odpłatnego zbycia przedmiotowych nieruchomości nabytych w 1980 r. oraz 2001 r., nie stanowi źródła przychodu.W związku z powyższym, dokonanie odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego i lokalu mieszkalnego przez Stronę nie skutkuje powstaniem zobowiązania w podatku dochodowym od osób fizycznych.Mając powyższe na uwadze zgodnie z art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stanowisko Strony uznaje za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Zgodnie z § 2 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Powyższa interpretacja została udzielona w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o obowiązujące w dniu wydania niniejszego postanowienia przepisy prawa podatkowego. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 ww. ustawy, zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw temu postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika