Czy można dokonać likwidacji dokumentacji podatkowej w sytuacji, gdy nastąpiło przedawnienie zobowiązań (...)
Czy można dokonać likwidacji dokumentacji podatkowej w sytuacji, gdy nastąpiło przedawnienie zobowiązań podatkowych?
Wątpliwości wnioskodawcy budzi ustalenie momentu, od którego może dokonać likwidacji dokumentacji podatkowej firmy.
Zdaniem wnioskodawcy można dokonać likwidacji dokumentacji w sytuacji, gdy nastąpiło przedawnienie zobowiązań podatkowych.
Po rozpatrzeniu powyższego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kościanie stwierdza, co następuje:
Zgodnie z treścią art. 86 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) podatnicy obowiązani do prowadzenia ksiąg podatkowych przechowują księgi i związane z ich prowadzeniem dokumenty do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Natomiast w przypadku, gdy na podatniku ciążą obowiązki płatnika, wtedy zgodnie z art. 32 § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa płatnicy i inkasenci obowiązani są przechowywać dokumenty związane z poborem lub inkasem podatków do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania płatnika lub inkasenta.
Wobec powyższego, w sytuacji, gdy nastąpiło przedawnienie zobowiązania podatkowego, wygasają obowiązki ciążące: na podatniku ? przechowywania prowadzonych ksiąg podatkowych oraz dokumentów związanych z ich prowadzeniem, a na płatniku ? przechowywania dokumentów związanych z poborem podatków.
Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kościanie uznał wyrażonewe wniosku stanowisko za prawidłowe. W związku z tym postanowiono jak w sentencji.
Nadmienia się, iż interpretację wydano w oparciu o przedstawiony przez podatnika stan faktyczny, tj. nie poddano badaniu czy ? mając na uwadze przepisy zawarte w ww. ustawie Ordynacja podatkowa ? nastąpiło przedawnienie zobowiązania podatkowego.
Powyższa interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.